Tiede

Kun maailman suurin kantoraketti jyrisee matkaan, kyydissä on miljardööri Elon Muskin oma Tesla Roadster – urheiluauto suuntaa kohti Aurinkoa kiertävää rataa David Bowieta soittaen

SpaceX-avaruusyrityksen Falcon Heavy kantoraketin veroista ei ole nähty vuosikymmeniin. Viimeksi yhtä voimakas avaruusalus oli käytössä 1973, kun Nasan jättimäinen Saturn V -raketti lensi viimeisen kerran.

SPACEX / HANDOUT
Kun maailman suurin kantoraketti jyrisee matkaan, kyydissä on miljardööri Elon Muskin oma Tesla Roadster – urheiluauto suuntaa kohti Aurinkoa kiertävää rataa David Bowieta soittaen

Lähtölupaa kuuluisalla 39A-laukaisualustalla Kennedyn avaruuskeskuksessa Floridassa odottava Falcon Heavy on komea näky.

Vesa VanhalakkaAamulehti

Rahalla saa ja raketilla pääsee. Näin tuumaa miljardööri ja avaruusyrittäjä Elon Musk. Kun Muskin SpaceX-yrityksen Falcon Heavy -kantoraketti ensi viikolla starttaa ensimmäiselle koelennolleen, aluksen nokkakartiossa sijaitsevassa rahtitilassa avaruusmatkan aloittaa myös Muskin oma käytetty Tesla Roadster -urheiluauto.

SPACEX / HANDOUT
Elon Muskin käytössä ollut Tesla Roadster odottaa lähtöä Falcon Heavyn rahtiruumassa.

Elon Muskin käytössä ollut Tesla Roadster odottaa lähtöä Falcon Heavyn rahtiruumassa.

Kyseessä lienee maailman kallein sähköauton mainoskampanja, sillä kirsikanpunaisen Teslan matkalle saattava SpaceX:n Falcon Heavy on maailman voimakkain kantoraketti.

Asmo Raimoaho

Rakettia on suunniteltu ja rakennettu nopeasti. Rahaa on palanut. Yhden kaupallisen Falcon Heavy -laukaisun hinnaksi on laskettu 70 miljoonaa euroa.

Ensimmäinen koelento luvattiin tehdä jo 2013, mutta aikataulu on lipsunut muutamalla vuodella. Nyt Falcon Heavy vihdoin viimein odottaa ensimmäistä koelentoaan tarunhohtoisella 39A-laukaisuasemalla Kennedyn avaruuskeskuksessa Floridassa.

Samalta laukaisualustalta matkaan ovat lähteneet sekä avaruussukkulat että Apollo-lennot.

Vuonna 1969 39A-alustalta lähti Saturnus 5 -kantoraketin nokassa matkaan Apollo 11 kyydissään Neil Armstrong ja Buzz Aldrin. Neljä päivää myöhemmin miehet tekivät historiaa laskeutumalla Kuun pinnalle.

Tuon tapahtuman kunniaksi Aurinkoa kiertävää rataa tavoittelevassa Muskin Teslassa soi David Bowien 1969 julkaisema Space Oddity.

Asmo Raimoaho

Koekäyttö lähtöalustalla onnistui

Falcon Heavyn on määrä aloittaa neitsytmatkansa tiistaina illalla 6. helmikuuta Suomen aikaa. Vaihtoehtoinen laukaisuikkuna on keskiviikkona.

Lähtölupa saatiin viime viikolla sen jälkeen, kun lähtöalustaan kiinni pultatun avaruusaluksen kaikki 27 Merlin-rakettimoottoria koekäynnistettiin ensimmäisen kerran yhdessä.

Elon Musk julkisti lähtöpäivän twiitissään muutama päivä rakettimoottoreiden onnistuneen koekäytön jälkeen:

Koeponnistus kesti reilut kymmenen sekuntia, ja jylinä oli melkoinen, kuten tästä Twitterissä julkaistusta videosta hyvin aistii:

Jos Falcon Heavyn koelento onnistuu, siitä tulee maailman voimakkain käytössä oleva kantoraketti.

Sitä tehokkaampi on ollut vain Apollot matkaan saattanut Saturn 5 -kantoraketti. Saturn 5 lensi viimeisen kerran 1973.

ZumaWire
Apollo 11 on kuuluisin Saturn 5 -kantoraketin avulla matkaan lähtenyt lento. 16. heinäkuuta 1969 kantoraketin nokassa nökötti kuuluisa Eagle-alus, jonka kyydissä ihminen ensimmäisen kerran laskeutui Kuun pinnalle.

Apollo 11 on kuuluisin Saturn 5 -kantoraketin avulla matkaan lähtenyt lento. 16. heinäkuuta 1969 kantoraketin nokassa nökötti kuuluisa Eagle-alus, jonka kyydissä ihminen ensimmäisen kerran laskeutui Kuun pinnalle.

Lähtötelineissä Floridassa odottava Falcon Heavy on 70 metriä pitkä. Saturn 5:llä mittaa oli 111 metriä.

Täydessä polttoainelastissa Falcon heavy painaa 1,4 miljoonaa kiloa. Saturn 5 painoi 2,8, miljoonaa kiloa.

Falcon heavyn työntövoima on hurja: yli 22 000 kilonewtonia. Se on kaksi kertaa niin paljon kuin millään toisella tällä hetkellä käytössä olevalla kantoraketilla.

Saman verran työntövoimaa on 18:lla täydellä teholla toimivalla 747-jumbojetillä.

Myös rahtitila on hulppea.

Falcon Heavy nostaa Maata kiertävälle radalle lähes 64 000 kiloa lastia. Se on seitsemän kertaa niin paljon kuin kantaa esimerkiksi venäläinen Sojuz.

Falcon Heavyn ruumaan mahtuisi 49 Tesla Roadsteria.

SPACEX / HANDOUT
Falcon Heavyn kärkikartiossa on hulppea rahtiruuma. Elon Muskin Tesla Roadsteria saa melkein etsiä sen uumenista.

Falcon Heavyn kärkikartiossa on hulppea rahtiruuma. Elon Muskin Tesla Roadsteria saa melkein etsiä sen uumenista.

Marsia kohti suuntaavalle korkeammalle radalle Falcon Heavy pystyy kuljettamaan lähes 17 000 kiloa.

Kilpailee uusista markkinoista

Näillä kovilla luvuilla Musk tähtää uusille markkinoille, sillä Falcon Heavy pystyy kuljettamaan Maata kiertävälle radalle suuria erikoissatelliitteja ja paljon muuta painavaa rahtia.

SpaceX:n mukaan Falcon Heavyllä ihminen voidaan saattaa Kuuhun ja jopa Marsiin.

Kääpiöplaneetta Plutonkin liepeille se jaksaa kantaa 3 500 kilon hyötykuorman.

Falcon Heavyn tarpeellisuutta on myös epäilty, sillä avaruuskilpaan on ilmaantunut mukaan jo monta kohtalaisen kokoisia hyötykuormia kuljettamaan pystyvää yritystä.

Myös Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa on loppusuoralla oman jättialuksensa kanssa. Lähes satametrinen SLS-alus (Space Launch System) voi kuljettaa suurempia hyötykuormia kuin Falcon Heavy.

Gene Blevins/ZumaWire
Nasan uuden SLS-rahtialuksen pelastautumiskapselia testattiin viime vuoden maaliskuussa. Nasan insinöörit tutkivat kapselia sen jälkeen, kun se oli vapautettu C-17-rahtikoneesta 7,5 kilometrin korkeudesta.

Nasan uuden SLS-rahtialuksen pelastautumiskapselia testattiin viime vuoden maaliskuussa. Nasan insinöörit tutkivat kapselia sen jälkeen, kun se oli vapautettu C-17-rahtikoneesta 7,5 kilometrin korkeudesta.

SLS:n ensimmäinen koelento nähdään todennäköisesti kuitenkin vasta 2020.

SLS:n lennättäminen on myös monin verroin kalliimpaa kuin SpaceX:n uuden superaluksen. Tämä saattaa kallistaa vaakakuppia SpaceX:n eduksi.

Paljon riippuu myös siitä, mitä Yhdysvaltain presidentti Donald Trump kertoo helmikuussa, kun hän julkistaa suunnitelmansa siitä, miten ihminen viedään takaisin Kuuhun.

Liikemiespresidentti saattaa hyvinkin suosia hankkeessa halvempaa Falcon Heavyä kuin huippukallista Nasan tuotetta.

Kierrätettävät vaiheet

Elon Muskin uuden leikkikalun kilpailuvaltti on hinta.

Vaikka 70 miljoonaa euroa per lento kuulostaa isolta rahalta, avaruusmarkkinoilla se on pikkuhiluja. Semminkin, kun Falcon Heavyn nokkakartiossa olevaan tilavaan rahtiruumaan voidaan ahtaa monen eri maksajan tavaraa samaan aikaan.

Falcon Heavy on kustannustehokas, sillä siinä ei ole keksitty pyörää uudestaan.

Kantoraketti on koottu kolmesta hyväksi havaitusta SpaceX:n Falcon 9 -kantoraketista.

Kierrätettävän Falcon 9 -aluksen erikoisuus on, että sen ensimmäinen vaihe laskeutuu meressä olevalle lavetille pystyasennossa. Pikapesun ja perushuollon jälkeen sitä voidaan käyttää uudelleen.

Asmo Raimoaho
Asmo Raimoaho

Falcon Heavyyn on niputettu kolme Falcon 9 -raketin ensimmäistä vaihetta rinnakkain.

Kussakin raketissa on yhdeksän Merlin-rakettimoottoria. Raskaan Falcon Heavyn nostamiseen ilmaan tarvittava työntövoima syntyy, kun 27 Merlin-rakettimoottoria jyrähtää käyntiin tarkoin suunnitellussa järjestyksessä 140 sekunnin tuhanneosan välein.

Asmo Raimoaho

Isoin ongelma suunnittelussa oli, että lähdössä syntyvän huikean jytinän lisäksi tapahtuu paljon muutakin. Kolme Falcon 9 -kantorakettia on enemmän kuin osiensa summa.

Aluksen valmistuminen siirtyi ja siirtyi, kun insinöörit joutuivat ottamaan huomioon vaikutukset moneen muuttuvaan tekijään: painon, värähtelyn, aerodynamiikan, eri osiin kohdistuvat voimat.

Vuoden 2016 katastrofi mielessä

Rakettimottoreiden onnistunut koekäyttö 24.1. viittaa siihen, että kaiken pitäisi olla kunnossa.

Avaruusaluksen nostattaminen maan pinnalta on kuitenkin riskialtista puuhaa. Sen Elon Musk hyvin tietää.

Syyskuussa 2016 SpaceX:n Falcon 9 räjähti lähtöalustalla Cape Canaveralissa.

Viime heinäkuussa Musk sanoi olevansa valmistautunut myös epäonnistumiseen, kun maailman voimakkain raketti ensimmäisen kerran matkaan Floridasta ponnistaa.

–On hyvin mahdollista, että alus ei pääse Maata kiertävälle radalle. Toivon, että se pääsee ainakin riittävän etäälle laukaisualustasta, jotta se ei vahingoitu, jos jotakin menee pieleen. Rehellisesti sanoen, sekin olisi voitto.

Vesa Vanhalakka Twitterissä: @vanhalakka

Suurin ja kaunein

Falcon Heavy on maailman suurin kantoraketti. Se on 70 metriä pitkä. Täydessä polttoainelastissa se painaa 1,4 miljoonaa kiloa.

Falcon Heavyn on suunnitellut ja rakentanut miljardööri Elon Muskin SpaceX-avaruusyritys.

Kantoraketin erikoisuus on, että sen maan pinnalta nostava ensimmäinen vaihe on koottu kolmesta Falcon 9 -kantoraketista.

Kolme ensimmäistä vaihetta ovat kierrätettäviä. Lähdön jälkeen ne laskeutuvat pystyasennossa takaisin maan pinnalle ja meressä olevalle lavetille. Pudistuksen ja huollon jälkeen niitä voidaan käyttää uudestaan.


Kommentit (2)

  • woohaa

    Saman korkuinen raketti kuin keskustan Luminary.
    Tähän yhtäläisyydet sitten jäävätkin… 😀

  • juurinäin

    Kerrankin kunnon journalismia ja kattava sekä tarkka uutisointi asiasta ilman höttöä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet