Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Kommentti: Mitä jos kuunnellaan työtöntä?

Tapasin juttua varten kaksi työtöntä. Molemmilla oli hyviä ajatuksia siitä, miten työn saamista voitaisiin kehittää. Tulee mieleen, että olisiko syytä nykyistä enemmän kuunnella työtöntä. Byrokratian kielellä tällaista kutsutaan asiakaslähtöisyydeksi. Monet palvelujen tuottajat kuuntelevat nykyään kuluttajaa herkällä korvalla. Muuten putoaa markkinoilta. Pirkanmaan työvoimakokeilussakin luvataan hakea asiakaslähtöisiä toimintamalleja. Hallitus on esittänyt oman aktiivimallinsa. Rangaistuksia on luvassa, jos työtön ei noudata tarkasti saamiaan määräyksiä. Hallituspuolueiden edustajat väittävät, että heidän mallinsa perustuu Tanskan malliin. Kuntaliiton apulaisjohtaja Reijo Vuorento kirjoitti muutama päivä sitten Helsingin Sanomissa , että oikeasti Tanskan malli on jotain ihan muuta kuin mitä hallitus esittää. Tanskassa kunnat vastaavat työllisyyden hoidosta. Muutenkin valtio vahvistaa kuntien, ei valtiovetoisen maakuntahallinnon asemaa. Työtön pääsee – suorastaan velvoitetaan – henkilökohtaisesti tulemaan Työkeskukseen selvittämään tilanteensa. Työttömälle tehdään aktivointisuunnitelma. Työhön kykenevä velvoitetaan tekemään jotain yhteiskunnan hyväksi saadakseen edes toimeentulotukea. Kunnan on järjestettävä aktivointia – vaikka sitten kunnan omaan organisaatioon. Ajatuksena kuulemma on, että kaikki pidetään mukana. Se on kirjoittajan mukaan välittämistä ja osa eheää yhteiskuntaa.