Kelpaisiko tällainen Skoda jo sinullekin? Frankfurtissa esiteltiin auto, joka tottelee puhetta ja on kaunis

Frankfurtissa nähtävä prototyyppi vihjaa, että Skodatkin saavat jatkossa sähköenergiaa – ja osaavat valvoa kuljettajan terveyttä.

Kari Pitkänen
Kelpaisiko tällainen Skoda jo sinullekin? Frankfurtissa esiteltiin auto, joka tottelee puhetta ja on kaunis

Skoda Vision E on vaikuttavan isokokoinen auto: pituutta on lähes 4,7 ja leveyttä yli 1,9 metriä. Lasia ei ole muotoilussa säästelty.

Kari PitkänenFrankfurt

Skodalla on Suomessa intohimoisia ystäviä ja se on ollut tänä vuonna maan kolmanneksi suosituin automerkki. Osa meistä kuitenkin karsastaa Skodaa viimeiseen saakka. Pian epäilijöiden mielipiteet voivat muuttua.

Frankfurtin autonäyttelyssä on nähtävänä Skoda Vision E -niminen prototyyppi sähköautosta. Hieman totisesta ilmeestä kärsinyt tshekkimerkki nousee sen ansiosta kirjaimellisesti ihan uudelle tasolle.

Yhtä kaunista Skodaa ei ole tähän mennessä nähty, Skoda ei myöskään ole aikaisemmin tarjonnut asiakkailleen edes hybridejä saati täyssähköautoa.

Kari Pitkänen
Konseptimallissa ei ole enää lainkaan sivupeilejä. Ne on korvattu pienillä kameroilla, joiden kuva välittyy kojelaudan näyttöihin.

Konseptimallissa ei ole enää lainkaan sivupeilejä. Ne on korvattu pienillä kameroilla, joiden kuva välittyy kojelaudan näyttöihin.

Vision E on tosin virallisesti vain konseptimalli, jossa testataan uuden teknologian toimivuutta ja leikitellään autoilun uusilla ominaisuuksilla.

Konseptiauto ei tule tuotantoon sellaisenaan – sääli – mutta sen uusia hienouksia saatetaan hyvinkin nähdä lähivuosien Skoda-malleissa.

Kari Pitkänen
Sisään astutaan vastakkain aukeavista kaappariovista. B-pilarit ja keskitunneli puuttuvat, joten sisällä on avaraa ja valoisaa.

Sisään astutaan vastakkain aukeavista kaappariovista. B-pilarit ja keskitunneli puuttuvat, joten sisällä on avaraa ja valoisaa.

Skodalta odotetaan pikaisesti hyppäystä sähköautoilun maailmaan, ja siihen Vision E tarjoaa aika mojovat eväät.

Autossa on kaksi sähkömoottoria, jotka yhdessä tuottavat 306 hevosvoiman tehon. Akkua ladataan induktiivisesti, siis ilman johtoja. Sähköllä voisi ajaa jopa 500 kilometriä.

Kukapa olisi uskonut, että Skoda voisi toimintamatkassa haastaa Teslaa?

Vision E:llä on lisäksi mahdollista ajaa osittain autonomisesti ilman kuljettajaa.

Konseptimalli on niin sanottu 3-tason robottiauto, joka kykenee itsenäiseen ajamiseen ja esteiden väistämiseen moottoritieympäristössä. Kuljettajan on kuitenkin koko ajan oltava valmiina ajamaan myös itse.

Kari Pitkänen
Muotoilunelementtinä käytetään prismamaista lasia, joka saa auton kimaltelemaan mistä suunnasta tahansa katsottuna.

Muotoilunelementtinä käytetään prismamaista lasia, joka saa auton kimaltelemaan mistä suunnasta tahansa katsottuna.

Tulevaisuuden autot ovat entistä verkottuneempia ja älykkäämpiä ja ottavat vastuulleen kokonaan uusia tehtäviä.

Vision E:ssä tällainen on kuljettajan terveyden seuranta. Järjestelmä valvoo ajajan sydämen sykettä ja osaa vaikka pysäyttää auton, jos ongelmia havaitaan.

Lisäksi kuljettajan toimintaa, vireyttä ja väsymisen merkkejä tarkkaillaan Eye Tracking -katseseurannan avulla.

Vision E:n eri hyöty- ja mukavuustoimintoja kuten ilmastointia, navigaattoria ja äänentoistoa ohjataan puhekäskyillä ja eleillä. Kuljettajan ei siten joka tilanteessa tarvitse irrottaa käsiään ohjauspyörästä eikä kääntää katsetta pois muun liikenteen seuraamisesta.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Nimetön

    Jutusta puuttui miksi skoda ei ole ennen kelvannut? Samoin se että noin 10% konsepteista päätyy tuotantoon.

  • Nimetön

    ”Kelpaisiko tällainen Skoda jo sinullekin? Frankfurtissa esiteltiin auto, joka tottelee puhetta ja on kaunis”

    Tottakai se kelpaa! Mutta totteleeko se myös vaimoni puhetta? Jos, niin olisimme hukan teillä. Jos minä nykyisessä kotterossani tottelisin kaikkea mitä siitä rinnalta ohjeistetaan, niin ties miten siinä kävisi. Voiko se auto sitten edes vähän harkita mitä käskytetään?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet