Terveys

Käveletkö kilometrejä työpäiväsi aikana? – Siitä ei yksinään ole suurta hyötyä terveydelle

Luonnossa liikkuminen laskee verenpainetta ja on nyt trendikästä.

Silja Viitala/arkisto
Käveletkö kilometrejä työpäiväsi aikana? – Siitä ei yksinään ole suurta hyötyä terveydelle

Luonnossa liikkumisesta on tulossa trendikästä. Jo lyhytkin luonnossa vietetty aika lievittää stressiä ja laskee verenpainetta.

Minna Ala-HeikkiläAamulehti

Oman kehon painolla harjoittelu sekä tanssillinen ryhmäliikunta ovat nyt muodissa kuntokeskuksissa. Niiden lisäksi suosiotaan kasvattaa luontoliikunta, kuten polkujuoksutapahtumien suosiosta näkyy. Näin tietää UKK-instituutin erikoistutkija Marjo Rinne.

–Metsähallitus vei viisi bussillista helsinkiläisiä Nuuksion kansallispuistoon Luonnon päivänä elokuun lopussa. Nämä tempaukset, samoin kuin retkeily-yhteisöt, ovat tärkeitä luontoliikunnan edistämiseksi, sillä voi olla vaikeaa tai pelottavaa mennä itsekseen metsään, jos metsään ei ole tottunut, Rinne mainitsee ja iloitsee siitä, että Tampereen kaupunki on rakentanut Kauppiin hyvät ladut ja lenkkipolut.

Tutkimukset osoittavat, että jo lyhytkin luonnossa vietetty aika tekee ihmiselle hyvää fyysisesti ja psyykkisesti. Muun muassa stressi hellittää ja verenpaine laskee.

Kävelylenkit eivät yksin riitä

Mielessäsi saattaa vanhastaan olla ohje, että kolme kertaa liikuntaa puolen tunnin ajan viikossa on tavoiteltava määrä liikuntaa. Terveysliikunnan liikuntapiirakka kuitenkin vaatii enemmän: 2,5 tuntia reipasta kestävyyskuntoa kohentavaa liikuntaa viikossa sekä kaksi kertaa viikossa lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää liikuntaa.

–Ohje hikiliikunnasta kolmesti viikossa on edelleen voimassa silloin, kun haluaa kohottaa kuntoaan. Kestävyyskuntohan kohoaa jo kolmen kuukauden säännöllisellä liikunnalla. Jos kuitenkin haluaa liikunnasta terveyshyötyjä pitkän ajan kuluessa, pitää liikkua viitenä päivänä viikossa puoli tuntia sekä lisäksi harrastaa lihaskuntoa kehittävää liikuntaa. Sillä on vaikutuksia muun muassa elimistön rasva-aineenvaihduntaan ja sokeritasapainoon.

Rinne muistuttaa, että pitkät kävelylenkit tai metsässä samoilu on toki hyödyllistä, mutta lisäksi tarvitaan elimistöä ravistelevaa, rasittavampaa liikuntaa.

–Esimerkiksi sairaanhoitajat saattavat kävellä useita kilometrejä työpäivänsä aikana, mutta tämä liikunta toistuu joka päivä samanlaisena. Sillä ei välttämättä ole terveysvaikutuksia.


Lue myös nämä


Kommentit (3)

  • Mikko

    Aina keksitään lisää määrää ja lajia (lihaskunto, kestävyys), mitä pitää tehdä, että riittää tuottamaan terveydellistä hyötyä. Mennään parivuotta eteenpäin, niin pitää liikkua 8 tuntia viikossa ja 3 tuntia lihaskuntoa, että vaikuttaa. Itse olen lopettanut liikunnan juuri tästä syystä, mikään ei kuitenkaan riitä. Niinkauan eletään, kun elimistö kestää, sitten kun kone pettää, niin se on siinä.

  • Nimetön

    Ei tosiaankaan riitä 4 kilometrin liikunta töissä hoitajana terveyteen . Lomilla verensokerit normaalit, mutta töissä koholla…… Stessihormoonitko koholla?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet