Tampere

Kaupunginhallitus päätti: Raitiotien toisen vaiheen suunnittelu alkaa – Lielahden pistoraide mukana

Kaupunginhallitus edellyttää, että raitiotien syöttöliikenteen suunnittelussa otetaan huomioon Niemenrannan ja Lentävänniemen asukkaiden yhteystarpeet Lielahden palveluihin.

Timo Marttila
Kaupunginhallitus päätti: Raitiotien toisen vaiheen suunnittelu alkaa – Lielahden pistoraide mukana

Sellukadulta otettu kuva näyttää maiseman, jossa raitiotie kulkisi kohti vanhaa tehdasta Hiedanrannan reittiä.

Heidi PesonenAamulehti

Tampereen kaupunginhallitus päätti kokouksessaan maanantaina, että raitiotien kakkososan kehitys- eli suunnitteluvaihe aloitetaan. Siinä suunnitellaan raitiotie Pyynikintorin ja Lentävänniemen välille. Osana tätä vaihetta suunnitellaan Lielahden pistoraide, joka kulkisi Hiedanrannasta Lielahdenkadun ja Enqvistinkadun liittymän läheisyyteen.

Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen mukaisena sekä raitiotien kehitysvaiheen aloittamisen että Hiedanrannan rakennesuunnitelman jatkosuunnittelun pohjaksi.

Kaupunginhallitus lisäsi päätökseen ponnen, jonka mukaan se edellyttää, että raitiotien syöttöliikenteen suunnittelussa otetaan huomioon Niemenrannan ja Lentävänniemen asukkaiden yhteystarpeet Lielahden palveluihin.

Perussuomalaisten Lassi Kaleva teki ratikkalinjauksesta muutosesityksen, jonka mukaan kehitysvaiheessa olisi suunniteltu linjaus niin, että reitti olisi jatkanut Lielahdesta Lentävänniemeen. Hiedanrannasta olisi muutosesityksen mukaan jatkettu niin ikään Lentävänniemeen, tai sitten Hiedanrantaan olisi tullut pistoraide.

Kalevan esitys kaatui äänin 9–2. Kaleva jätti päätökseen eriävän mielipiteen.

Valtuusto päättää rakentamisesta

Raitiotien kehitysvaiheessa laaditaan toteutussuunnitelma ja sitova tavoitekustannus. Niiden pohjalta kaupunginvaltuusto aikanaan päättää, aloitetaanko ratikan toisen vaiheen rakentaminen joko osissa tai kokonaisuutena.

Ajatuksena on, että toinen vaihe jakautuu kahteen osaan. Ensin rakennetaan raitiotie Hiedanrannan keskustan ja Lielahden vanhan tehdasalueen kautta Niemenrantaan ja Lentävänniemeen. Sen jälkeen rakennetaan pistoraide Lielahden kauppojen tuntumaan.

Pistoraiteelle arvioidaan tavoitekustannus erikseen. Kehitysvaiheen kustannuksiin lisätään 0,2 miljoonaa euroa sen suunnitteluun.

Toisen osan kehitysvaihe tilataan raitiotieallianssilta kokonaishintaan 2,9 miljoonaa euroa.

Valtionapua on tarkoitus hakea myös raitiotien toisen osan kehitysvaiheen suunnittelutyöhön. Tavoitteena on, että tuen määrä on 30 prosenttia kehitysvaiheen kokonaiskustannuksista.

Elina Saarikoski

Suunnittelu alkaa etuajassa

Kakkososan kehitysvaihe alkaa pari vuotta ennakoitua aiemmin, sillä ykkösosan toteutussuunnitelmassa sen arvioitiin ajoittuvan vuosille 2020–2021.

Reitin tarkempaa suunnittelua on haluttu kiirehtiä muun muassa Santalahden uuden alueen rakennustöiden etenemisen takia.

Kakkososan rakentamisvaiheen on arvioitu ajoittuvan vuosille 2021–2024.

Kakkososan alustava kokonaiskustannusarvio toteutussuunnitelmassa vaihteli reittivaihtoehtojen perusteella 44,1 - 59,4 miljoonan euron välillä.

Pistoraiteen osalta alustava arvio on, että sen rakentaminen lisää raitiotien kakkosvaiheen kustannuksia noin kahdeksan miljoonaa euroa.

Raitiotien ensimmäistä osaa Pyynikintorilta Hervantaan ja yliopistosairaalalle rakennetaan jo täyttä vauhtia.

Hiedanranta etenee

Kaupunginhallitus hyväksyi Hiedanrannan rakennesuunnitelman alueen jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Hiedanrannasta suunnitellaan uutta kaupunginosaa, johon tulisi 20 000–25 000 asukasta ja 10 000 työpaikkaa.

Alueen yleissuunnitelman on tarkoitus valmistua kesällä 2018. Samaan aikaan käynnistetään ensimmäisten asemakaavojen laadinta siten, että alueen ensimmäinen asemakaava valmistuu vuonna 2019. Tavoitteena on, että alueen infran rakentaminen alkaisi vuosina 2020–2021.

Koko alueen rakentuminen kestää vuosikymmeniä.

Arkkitehtitoimisto Noan
Kakkososan suunnittelussa tarkastellaan, miten raitiotie kulkisi Hiedanrannan uudessa kaupunginosassa Lielahden vanhalla tehdasalueella. Rakennesuunnitelmassa ratikka kulkee vanhan tehdaskokonaisuuden läpi.

Kakkososan suunnittelussa tarkastellaan, miten raitiotie kulkisi Hiedanrannan uudessa kaupunginosassa Lielahden vanhalla tehdasalueella. Rakennesuunnitelmassa ratikka kulkee vanhan tehdaskokonaisuuden läpi.

Muokkaus 18.12.2017 kello 17.01: Lisätty tiedot Lassi Kalevan (ps.) muutosesityksestä ja eriävästä mielipiteestä.


Lue myös nämä


Kommentit (15)

  • Nimetön

    Älytön ratkaisu. Lielahtelaiset, jotka kulkevat päivittäin joko kouluun tai töihin keskustaan (kuka laskee montako meitä on), joutuvat todennäköisesti lähtemään jatkossa vielä aiemmin kuin nykyään. Mikäli siis ensin joutuu lähtemään bussilla ja jatkamaan ratikalla. Ei mitään järkeä. Nyt jo pitää lähteä älyttömän huonojen bussiaikataulujen takia 45 minuuttia ennen töiden alkua keskustaan, jotta ehtii ajoissa. Ratikkalinja rakennetaan tulevaisuuden asukkaille, meillä vanhoilla Lielahtelaisilla ei ole näköjään mitään väliä.

  • pari faktaa

    Täällä on kommentteja päätöksen puolesta ja sitä vastaan. Jotkut pelkäävät joukkoliikenneyhteyksien Lielahden palveluihin huononevan. Ehkä joillain huononeekin, mutta kaupunginhallituksen aineistoissa asiasta näyttää olevan tällaiset suunnitelmat:
    – Siivikkalan suunnasta tulee bussi Pohtolankatua ja Lielahdenkatua pitkin 15 minuutin välein Lielahden palveluihin.
    – Reuharinniemestä tulee Lentävänniemen keskustan, Niemen ja Lintulammen kautta bussi 15 minuutin välein Lielahden palveluihin.
    Eli ei ne asukkaiden joukkoliikennevuorot Lentävänniemestä ja Siivikkalan suunnasta Lielahden palveluihin ole katoamassa? Jos on kulkenut joukkoliikenteellä niihin palveluihin tällä hetkellä, niin pystyy hyvin kulkemaan jatkossakin?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet