Kansi ja areenaa on pakko paaluttaa yöllä – rakentaminen ei kuitenkaan ala vielä syyskuussa, vaikka meluilmoitus tehtiin jo

SRV:n mukaan hankkeen sopimuksia ei ole vielä allekirjoitettu. Lisäksi tarvitaan eduskunnan päätös valtionavusta.

Studio Libeskind
Kansi ja areenaa on pakko paaluttaa yöllä – rakentaminen ei kuitenkaan ala vielä syyskuussa, vaikka meluilmoitus tehtiin jo
Heidi Pesonen, Taneli KoponenAamulehti

Tampereen Kansi ja areena -hankkeen valmistelu etenee. Kreate Oy on tehnyt meluilmoituksen hankkeeseen liittyvästä paalutuksesta ja iskuvasaroinnista Tampereen ratapihalla, Sorin sillan eteläpuolella.

Työ suoritetaan meluilmoituksen mukaan 25. syyskuuta 2017 alkaen.

SRV Rakennus Oy:n hankekehitysjohtaja Kari Mäkelä kuitenkin kertoo, että meluilmoitus on vain osa hanketta valmistelevia töitä. Areenan rakennustyöt eivät hänen mukaansa käynnisty vielä 25. syyskuuta, vaikka meluilmoituksessa näin mainitaan.

Kansi- ja areenahankkeesta puuttuvat muun muassa allekirjoitetut sopimukset. Myös eduskunnan päätös hankkeen valtionavusta puuttuu.

Mäkelän mukaan SRV tiedottaa asiasta heti, kun työt pääsevät käyntiin. Hän ei osaa arvioida vielä tarkkaa päivämäärää töiden aloitukselle. Mäkelä arvioi, että töitä tehdään hankkeessa myös yöaikaan, koska päivällä junaradalla liikkuvat junat.

Yksikön johtaja Sami Rantala Kreate Oy:sta arvioi, että aloitushetki on SRV:n ja Tampereen kaupungin ratkaisu.

–Ne ovat SRV:n ja kaupungin päätöksiä. Valmisteluissa on nyt varauduttu siihen, että mikäli päätös tulee nopeastikin, niin lupavalmiudet ovat olemassa, Rantala sanoo.

Työajat ovat arkisin kello 07–20 sekä tarvittaessa kello 20–06. Lisäksi työtä tehdään tilapäisesti lauantaisin kello 19–07 ja sunnuntaina kello 21–06 välisenä aikana.

–Töitä on tehtävä raideliikenteen ehdoilla, ja junien on kuljettava aikataulun mukaan. Se ajoittaa töitä väkisinkin yöaikaan, jolloin junaliikenne on hiljaisempaa. Työsuunnittelu on sen verran alkuvaiheessa, että tarkkaan ei pysty sanomaan, paljonko töitä tehdään öisin, mutta se yritetään minimoida, Rantala sanoo.

Ympäristönsuojelupäällikkö on hyväksynyt häiritsevästä, tilapäisestä melusta tehdyn ilmoituksen.


Lue myös nämä


Kommentit (2)

  • Jaha

    Junaliikenteen voi toki pysäyttää päivälläkin, mutta se maksaa. Esim. Helsingin Pasilassa tunnin liikenteen seisautus maksaa 400 000 € / tunti. Ehkä kumminkin kannattaa paalutustyöt tehdä yöllä luvalliseen aikaa.

  • Nimetön

    Ei ole pakko paaluttaa yöllä. Junaliikenteen voi stopata päivinkin ja valtio yrittää sen liikenneministerin johdolla muutenkin lakkauttaa. Jos nämä paalutukset tehdään häiritsevästi yöisin, niin ei muuta kuin käräjille vaan kaikki joukkokanteella. Ei kaupungin johto ja yritys voi olla edunsaaja, jollei ainakin kaikki ne johtajat ole koko öisten paalutusjaksojen ajan paikalla ilman suojavarusteita valvomassa häiriötöntä tilannetta ja ilman mitään korvauksia.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet