Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Raitiotie aiotaan vetää ensin Hiedanrannan kautta Tampereella – Lielahden kaupoille tulossa pistoraide

Tampereen kaupunki aikoo aloittaa raitiotien toisen vaiheen (Pyynikintori–Lentävänniemi) suunnittelun. Asiasta päätetään maanantaina kaupunginhallituksessa. Kaupunginhallitukselle esitetään, että raitiotien toinen osa toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa toteutettaisiin linjaus Hiedanrannan keskustan ja Lielahden vanhan tehdasalueen läpi Niemenrantaan ja Lentävänniemeen. Toisessa vaiheessa toteutettaisiin pistoraide Hiedanrannasta Lielahdenkadun ja Enqvistinkadun liittymän läheisyyteen. Raitiotien toisen osan suunnittelu- eli kehitysvaihe aiotaan tilata Raitiotieallianssilta hintaan 2,7 miljoonaa euroa. Mikäli kaupunginhallitus niin päättää, osana kehitysvaihetta suunnitellaan Lielahden pistoraide, jolle arvioidaan tavoitekustannus erikseen. Raitiotien ensimmäistä osaa Pyynikintorilta Hervantaan ja yliopistosairaalalle rakennetaan jo täyttä vauhtia. Toinen osa Pyynikintorilta Lentävänniemeen on tarkoitus rakentaa vuosina 2021–2024, mikäli kaupunginvaltuusto niin päättää. Alustava arvio on, että pistoraidevaihtoehdon rakentaminen lisää raitiotien kakkosvaiheen kustannuksia noin 8 miljoonaa euroa. Kova puheenaihe Raitiotien linjaus on ollut yksi syksyn kiihkeimmistä kunnallispoliittisista puheenaiheista Tampereella. Kaupunginvaltuuston vuonna 2014 hyväksymässä yleissuunnitelmassa ratikka oli vielä linjattu Lielahden nykyisen kauppakeskittymän läpi Enqvistinkadulta Lielahdenkadulle, mutta viime vuonna valmistuneessa toteutussuunnitelmassa läntinen linjaus jätettiin avoimeksi. Syksyllä viranhaltijat ehdottivat kaupunginhallitukselle, että raitiotie kulkisi Lielahden vanhan tehtaan kautta Hiedanrannan läpi suoraan Lentävänniemeen. Ehdotettu reitti sijaitsee pitkälti rakentamattomalla tehdasalueella, vaikka sinne onkin suunnitteilla kymmenientuhansien asukkaiden kaupunginosa. Asiantuntijoiden ja viranhaltijoiden mukaan raitiotie on vedettävä tehdasalueen kautta, mikäli alueelle halutaan suunnitelmien mukainen uusi kaupunginosa. Yli 6 000 ihmistä vaatii raitiotien linjaamista Lielahden kauppakeskittymän kautta. He ilmaisivat kantansa Lielahden yrittäjien ja paikallisten omakotiyhdistysten keräämässä adressissa, joka luovutettiin joulukuun alussa pormestari Lauri Lylylle (sd.) ja kaupunginhallitukselle. Niinpä kaupunginhallitus ei päättänyt asiaa heti vaan jätti sen pöydälle hautumaan. Marraskuun alussa kaupunginhallitus päätti selvityttää, mitä maksaisi pistoraiteen rakentaminen tehdasalueelta Lielahden kauppakeskittymälle. Jopa raitiotien äänekkäimpiin vastustajiin kuulunut perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Lassi Kaleva (ps.) on kertonut olevansa valmis harkitsemaan joidenkin miljoonien eurojen lisäkulujen hyväksymistä, jos raitiotie saadaan kulkemaan Hiedanrannan lisäksi Lielahden nykyisten palvelujen kautta. Pormestari Lauri Lyly on suhtautunut suopeasti ajatukseen, että joka toinen raitiotie kulkisi Hiedanrannan reittiä ja joka toinen Lielahden kaupoille. –Näkisin, että tämäntyyppinen malli voisi olla toimiva, Lyly sanoi marraskuussa Aamulehdelle . Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta Hiedanranta on uusi Tampereen suunnittelema kaupunginosa, joka rajautuu läntiseen sisäänajokatuun sekä Paasikivenkatuun etelässä, Lielahdenkatuun lännessä, Niemenrannan alueeseen pohjoisessa ja Santalahden alueeseen idässä. Hiedanrannassa sijaitsee Metsä Boardin entinen sellutehdas. Kaupunginhallituksen suunnittelukokous päätti huhtikuussa 2016 Hiedanrannan suunnittelun tavoitteista ja kansainvälisen suunnittelukilpailun järjestämisestä. Huhtikuussa 2017 suunnittelukokous päätti Hiedanrannan maankäytön yleissuunnitelman laatimisesta. Työtä jatkettiin suunnittelukilpailun voittaneiden työryhmien kanssa. Ensimmäisessä vaiheessa laadittiin maankäytön rakennesuunnitelma. Se tarkennetaan maankäytön yleissuunnitelmaksi, joka valmistuu arviolta kesällä 2018. Hiedanrannan ensimmäinen asemakaava valmistuu arviolta vuonna 2019. Tavoitteena on, että Hiedanrannan infrastruktuurin rakentaminen alkaisi vuosina 2020–21. Hiedanrannan on ajateltu nojaavan vahvasti raitiotiehen. Raitiotieliikenne Hiedanrannan läpi on mahdollista aloittaa vuonna 2024, jos näin päätetään. Alueen rakentuminen kokonaisuudessaan kestää vuosikymmeniä.