Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Merkittävä muutos raitiotiesuunnitelmiin – Tampere aikoo jatkaa ratikkaa nopeasti Hatanpään valtatielle ja bussiasemalle

Tampereen raitiotiesuunnitelmiin esitetään merkittävää muutosta. Maanantaina kokoustavalle kaupunginhallitukselle esitetään, että Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen rakennetaan ratahaaran varaus kohti Hatanpään valtatietä. Kustannusarvio on 1,4 miljoonaa euroa. Lisäksi esitetään, että 0,5 miljoonalla eurolla laaditaan suunnitelma raitiotien lähivuosina tapahtuvasta jatkamisesta Hämeenkadulta Hatanpään valtatietä pitkin bussiasemalle. Suunnitelma uusiksi Aiempi suunnitelma on ollut, että raitiotie rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Hervannasta Pyynikintorille ja Tampereen yliopistolliselta sairaalalta Pyynikintorille. Nyt esitetään, että Tampereen yliopistolliselta sairaalalta linja kulkisi Pyynikintorin sijaan bussiasemalle Ratinaan. Kaupungin vähimmäistavoitteena on tehdä raitiotien jatkamisen Hatanpään valtatielle mahdollistavat varaukset Hämeenkadun rakentamisen yhteydessä vuosina 2018–2021. Raitiotieliikenteen on suunniteltu alkavan Hervanta–Pyynikintori–Tays-linjalla vuonna 2021. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Taysilta keskustaan liikennöitävä ratikkalinja on perusteltua avata vasta, kun linjan jatke Hatanpään valtatielle bussiasemalle asti on rakennettu. Näin perustellaan Bussiaseman viereen valmistuu parhaillaan Ratinan iso kauppakeskus. Vieressä on myös Koskikeskus. Kaupunki perustelee Hatanpään valtatien linjausta myös sillä, että Sulkavuoren jätevedenpuhdistamohanke vapauttaa nykyisen puhdistamon paikalta alueen kaupunkirakentamiselle Hatanpään valtatien varrella. Lisäksi kansi- ja keskusareenahankkeen toteutuminen on varmistunut. Hatanpään valtatieltä on vain muutama kivenheitto kannelle ja areenalle. –Raitiotien toteuttaminen Hatanpään valtatielle palvelee nopeasti eteneviä kaupunkikehityshankkeita, kaupunginhallituksen kokouksen esityslistan perustelutekstissä todetaan. Ratavaihteiden rakentaminen Hämeenkadulle vasta ratikkalinjan avaamisen jälkeen aiheuttaisi merkittävää haittaa liikenteelle. Bussiaseman linjan hinta epäselvä Varauksen 1,4 miljoonan euron arvoinen rakentaminen sisältää itäisten vaihteiden rakentamisen sekä kunnallistekniikan siirtämisen osuudelta Hämeenkatu-Verkatehtaankatu. Hatanpään valtatien raitiotieradan raitiotieallianssilla teetettävä 0,5 miljoonan euron arvoinen suunnittelutyö sisältää muun muassa yleissuunnitelman, katusuunnitelman ja raitiotien rakennussuunnitelman. Vielä ei tiedetä, paljonko raitiotien rakentaminen Hämeenkadulta bussiasemalle maksaa, mutta sitova kustannusarvio ja toteutussuunnitelma halutaan saada tehtyä tämän vuoden aikana. Hämeenkatu–bussiasema-linjasta tekee lopullisen rakentamispäätöksen kaupunginvaltuusto. 1,4 miljoonan euron varaus ja 0,5 miljoonan euron suunnitelma lisäävät raitiotien 1. osan kokonaiskustannusarviota (238,8 miljoonaa euroa) yhteensä 1,9 miljoonalla eurolla. Edellä mainitut hankinnat tilaisi Tampereen Raitiotie Oy. Vielä tässä vaiheessa ei aiota rakentaa vaihteita Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien liittymän läntiseen haaraan, eli Hatanpään valtatieltä pääsisi raitiovaunulla vain Hämeenkatua itään. Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta Oikaisu 8.2.2018 kello 21.00: Korjattu Tampereen yliopisto Tampereen yliopistolliseksi sairaalaksi.