Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Linnan juhlat Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Junavuoroja Tampereen ja Vilppulan välille ollaan lisäämässä tuntuvasti – henkilöjunaliikenne voi pian ulottua Mänttään asti

Junavuorojen lisääminen Vilppulan ja Tampereen välille sekä henkilöjunaliikenteen ulottaminen Mänttään asti toteutunevat seuraavan viiden vuoden aikana, mikäli Mänttä-Vilppula osallistuu alueellisen junaliikenteen pilottihankkeeseen. Liikenne ja viestintäministeriö on pyytänyt Mänttä-Vilppulan kaupunkia ilmoittamaan kiinnostuksesta osallistua alueellisen junaliikenteen pilottiyhteistyöhön. Pilotti liittyy uuden ostoliikennesopimuksen ja velvoitepäätöksen valmisteluun ja toteutukseen. Mänttä-Vilppulan kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantaina. Ilmoitus halukkuudesta tulee toimittaa ministeriöön viimeistään 23. lokakuuta. Mänttä-Vilppulan kaupungin kanssa pilottihanke-ehdotuksessa olisivat osapuolina Juupajoen kunta, Oriveden kaupunki ja Pirkanmaan liitto. Liikenne kaksinkertaistuu Vuosien 2019–2022 toteutettavaan pilottihankkeeseen liittyen Kohateam Oy:n Anneli Tanttu ja Reijo Lehtinen ovat laatineet Mänttä-Vilppulan kaupungin pyynnöstä taustamuistion, josta käy ilmi junaliikenteen suunnitelmat. Muistiossa todetaan, että Tampere–Vilppula-radalla kulkeva kiskobussiliikenne kaksinkertaistettaisiin pilottihankkeessa. Samalla pilotissa testattaisiin mahdollisen Mänttään asti ulottuvan junaliikenteen toimivuutta. Pilotin suunnittelu tehdään joulukuun 2018 ja helmikuun 2019 välisenä aikana ja itse kokeiluliikennöinti toteutettaisiin joulukuun 2019 ja kesäkuun 2022 välisenä aikana. Suunnittelun aikana käynnistetään valmistelut suoran Mäntän junayhteyden vaatimista maankäytön, rakentamisen ja ratateknisistä toimenpiteistä kaupungin, Liikenneviraston ja Pirkanmaan ely-keskuksen kanssa. Neljä junavuoroparia lisää Mänttä-Vilppulan kaupunki on valmis osallistumaan Vilppula–Mänttä-radan, asemien, asemalaitureiden, tasoylikäytävien ja liityntäpysäköinnin kehittämisen suunnitteluun pilottivaiheen aikana. Käytännössä asemia tai seisakkeita suunnitellaan Vilppulaan, Isoniemeen, Mäntän keskustaan ja Sassiin. Pilotin liikennöintivaiheessa junaliikenne tihenee Vilppula-Tampere välillä ainakin neljällä junavuoroparilla. Mänttä-Vilppulan kaupunki järjestää pilottikokeilun yhteydessä tehostetun liityntäliikenteen Vilppulasta Mäntän keskustaan ja kaupungin reuna-alueille. Liityntäliikenne toteutettaisiin todennäköisesti linja-autoilla. Kustannukset puolen miljoonan luokkaa Pitkällä aikavälillä on tavoitteena junavuorojen saaminen Mäntän keskustaan ja Sassiin saakka. Pilottiliikenteessä vuosina 2020–2022 tämä ei ole vielä mahdollista, mutta pilotin aikana parannetaan Vilppula–Mänttä-rataa ja tasoylikäytäviä sekä rakennetaan uusia seisakkeita. Vilppulaan kokeilussa päättyvät junavuorot voidaan sen jälkeen jatkaa Mänttään saakka. Kaupunki on valmis osallistumaan pilottiin liittyviin kustannuksiin. Alustavan arvion mukaan investointikustannusten kokonaismäärä olisi 460 000 euroa, mikä sisältää Vilppulan uuden asemalaiturin. Suunnitteluvaiheen kustannuksiksi on arvioitu 120 000 euroa, josta Mänttä-Vilppulan osuus olisi 60 000 euroa.