Joka koululuokassa on oletettavasti yksi ADHD-oppilas – Uudessa toimintamallissa opettaja keskittyy lapsen onnistumisiin

Kymmenkunta koulua Suomessa on ottanut käyttöön Yhdysvalloissa käytetyn toimintamallin. Se edistää lapsen keskittymiskykyä. Oppilas kirjautuu kouluun sisään ja ulos, ja korttiin merkitään, miten hän onnistui tavoitteissaan.

Joel Maisalmi
Joka koululuokassa on oletettavasti yksi ADHD-oppilas – Uudessa toimintamallissa opettaja keskittyy lapsen onnistumisiin

Jyväskylän yliopiston psykologian tohtori Vesa Närhi ihmettelee, että ADHD-lasten ja nuorten tukeminen ei kuulu opettajakoulutuksen sisältöön.

Hannamari Ahonen

Miten tarkkaavaisuushäiriöistä ADHD-lasta voidaan tukea niin, että hänen koulunkäyntinsä helpottuu ja muiden lasten työrauha koululuokassa paranee?

Suomessa vajaat kymmenen koulua on ottanut käyttöönsä Yhdysvalloissa pitkään toteutetun check in check out -toimintamallin eli CICON.

Jyväskylän yliopiston psykologian tohtori Vesa Närhi on ohjannut opettajia ADHD-oppilaiden tukemisessa. Kolmen vuoden ajan hän on vienyt myös CICO-mallia eteenpäin aiheesta väitöskirjaa tekevän erityisopettaja Anne Karhun kanssa.

Aivan kuten hotellissa on sisään kirjautuminen ja lähtiessä ulos kirjautuminen, oppilaalla on koulussa sisään ja ulos kirjautuminen.

"Opettaja keskittyy onnistumisiin"

CICO-mallissa oppilaalle annetaan seurantakortti. Esimerkiksi koulunkäyntiavustaja on joka aamu samassa paikassa vastaanottamassa oppilaan tuoman kortin. Jo aiemmin oppilaan ja vanhempien kanssa on sovittu muutama tavoite.

–Korttiin on vaikka merkitty tavoitteeksi, että oppilas tekee koulutehtävät tai pyytää puheenvuoron, kun on asiaa. Jokaisen oppitunnin jälkeen opettaja merkitsee korttiin, miten tavoitteissa onnistuttiin sinä päivänä. Opettaja keskittyy onnistumisiin. Koulupäivän jälkeen oppilas näyttää kortin koulunkäyntiavustajalle ja kirjautuu ulos koulusta.

Kotona vanhemmat näkevät kortin ja kannustavat lasta.

–Usein käy niin, että ADHD-lapset saavat aikuisilta paljon negatiivista palautetta. Ohjaamme myös vanhempia positiivisen palautteen antamiseen.

Mallilla saavutetaan edistystä

Mallilla on tutkimusten mukaan saavutettu edistystä lapsen käyttäytymisessä. Seurantakorttien merkinnöistä nähdään, miten lapsi edistyy eri taidoissa eli oppii olemaan ajoissa tai oppii, että ei höläyttele kesken tunnin.

Närhi korostaa, että ennen kuin koulussa kannattaa perustaa CICO-tiimiä, pitää kaikkien oppilaiden sosiaalisen käyttäytymisen opettaminen ja tukeminen olla kunnossa. Yllättävää hänestä on, että opettajankoulutukseen ei sisälly ADHD-lasten tukeminen.

–Oletusarvo on, että joka koululuokassa on yksi ADHD-oppilas. On hyvin pieni todennäköisyys, että on ollut viisi vuotta opettajana, eikä ole koskaan opettanut ADHD-oppilasta.


Kommentit (2)

  • Mullistava ajatus

    Entäpä jos opettaja keskittyisi opettamiseen?

    Luokassa täytyy olla kaikille lapsille hyvät oppimisedellytykset, koska erityislapset ovat VAIN yhtä arvokkaita kuin muutkin lapset. Eivät esimerkiksi arvokkaampia kuin koko muu luokka yhteensä.

  • Ope

    Ollaan lähempänä totuutta, kun sanotaan että jokaisessa luokassa on kaksi ADHD-oppilasta.

    Kannustus on opettajan työssä ylipäätäänkin kummallisen aliarvostettua. Kannustuksella ja hyvällä saa paljon enemmän aikaan kuin jatkuvalla moittimisella, käskemisellä ja pakottamisella.
    Kantaisin myös huolta ujoista oppilaista. Ujous on luonteenpiirre, joka pitäisi hyväksyä eikä yrittää kasvattaa siitä pois. Huomaan jatkuvasti, kuinka opettajat sakottavat ujoudesta ja palkitsevat ”reippaudesta”, jota virheellisesti pitävät ujouden vastakohtana.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio