"Hyppy tuntemattomaan" – Yrityksen rohkea veto kannatti: Yksi kampanja myi yli 17 000 kausikorttia

Kausikorttilaisten määrä kasvoi yhdellä kampanjalla Pälkäneen Sappeessa edellisvuosien muutamista sadoista.

Kimmo Penttinen / Aamulehden arkisto
"Hyppy tuntemattomaan" – Yrityksen rohkea veto kannatti: Yksi kampanja myi yli 17 000 kausikorttia

Sappeen rinteissä on nyt yli 17 000 kausikorttilaista. Viime talvena heitä oli muutamia satoja.

Anu Leena KoskinenAamulehti

Siihen en ainakaan koske. Laskettelun hissilipun hinta oli asia, jonka Sappeen matkailukeskuksen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen oli tottunut ajattelemaan pyhänä.

Hissilipun hintaan ei puututtu, vaikka huonot talvet karsivat laskettelijoita.

Sappee on laskettelukeskus Pälkäneellä yli 50 kilometriä Tampereen keskustassa.

Tänä vuonna Poukkanen alkoi ajatella eri tavalla. Vauhtia siihen toivat eri puolella Suomea näkyvät joukkorahoituskokeilut ja tutkimustulokset.

–Huomasin, että ihmisten haastamisesta on tullut trendikästä.

Samaan aikaan alan kyselyt kertoivat, että asiakkaat haluaisivat lasketella enemmän, mutta monella se jää vähiin.

–Paljon laskettelevat heviuserit ovat pieni joukko. Suurelle massalle ei tule paljon laskettelupäiviä. Moni laskee vain kerran kaudessa.

Ilkka Laitinen / Aamulehden arkisto
Yrittäjä, toimitusjohtaja Jouko Poukkanen ajatteli 25 vuotta, että hissilipun hintaa ei lasketa. Tuore kampanja muutti mielipiteen.

Yrittäjä, toimitusjohtaja Jouko Poukkanen ajatteli 25 vuotta, että hissilipun hintaa ei lasketa. Tuore kampanja muutti mielipiteen.

Sappeen matkailukeskus keksi idean haasteesta. Yritys lupasi myydä kausikortin hissilippuihin 99,99 eurolla, jos kausikortteja myydään yli 16 500 kappaletta.

–Olihan tämä pikkuisen hyppy tuntemattomaan, Jouko Poukkanen myöntää.

Normaalisti kausikortti maksaa Pälkäneellä 520 euroa. Kausikorttilaisia oli viime vuonna vain muutamia satoja, joten 16 500 kappaletta oli kova haaste.

–Kampanja oli poikkeuksellinen, eikä tällaista ole aiemmin tehty tietojemme mukaan laskettelurinteissä tai muuallakaan. Tässä oli meille lähinnä maineriski, jos emme saa haastetta täytettyä.

Johtoryhmä halusi pelata varman päälle, joten ennen hissilippukampanjaa yritys teki kokeilun. Se myi kausikortteja alamäkipyöräpuistoon. Tämä onnistui, joten haaste alkoi.

Yritys laittoi rahaa markkinointiin, mutta kampanja alkoi levitä ennen kaikkea sosiaalisessa mediassa. Asiakkaita tuli Jouko Poukkasen mukaan Pirkanmaan lisäksi esimerkiksi Lahden seudulta, pääkaupunkiseudulta ja rannikolta.

Marraskuussa selvisi, että rohkea veto kannatti.

–Hissilippuja myytiin 17 327 kappaletta. Tavoite ylittyi, joten olemme erittäin tyytyväisiä. Nyt myymme vielä marraskuun ajan mattimyöhäisille kausikortteja 50 euroa kalliimmalla kuin alkuperäinen haaste. Tämäkin kampanja on mennyt hyvin.

Kimmo Penttinen / Aamulehden arkisto
Erilainen kampanja tuotti noin 1,7 miljoonaa euroa. Tämä on yksinään yhtä paljon kuin keskivertovuoden liikevaihto hissilipuista.

Erilainen kampanja tuotti noin 1,7 miljoonaa euroa. Tämä on yksinään yhtä paljon kuin keskivertovuoden liikevaihto hissilipuista.

Kampanja tuotti noin 1,7 miljoonaa euroa. Tämä on Poukkasen mukaan yhtä paljon kuin olosuhteiltaan haastavien viimevuosien keskiverto liikevaihto hissilipuista

–Ehkä palaamme nyt kasvu-uralle.

Kampanjassa oli muutakin hyvää. Poukkanen uskoo, että kävijöitä tulee nyt paljon myös arkipäivisin, mikä tasaa kävijäpiikkejä.

Myös ravintola- ja vuokraamomyynnin uskotaan kasvavan ensi vuonna, koska kanta-asiakkaiden määrä kasvaa dramaattisesti.

–Myös majoituspalveluiden kysyntä varmaan nousee, koska kausikortteja on ostettu kauemmaksi.

Yritys myy nyt myös vuokravälineitä samalla kausikortti-idealla.


Lue myös nämä


Kommentit (6)

  • Ei sappeelle

    Eipä kannata muiden sinne mennäkkään. Hissit ei vaan vedä.

  • Nordica

    Voi muuten olla parkkiksella tunkua tai ravintoloissa tai hissijonoissa. Hieno saavutus, mutta meikä suuntaakin sitten Himokseen. Noihin ruuhkiin en.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet