Hankalat kaupparatsut piinaavat iäkkäitä: omaisilta kuluttajaneuvontaan kyselyitä etenkin kalliista remonteista

Kilpailu- ja kuluttajaviraston juristin Miina Ojajärven mukaan peruutusoikeutta ei edellytetä, jos markkinointi on ollut harhaanjohtavaa tai painostavaa.

Tomi Vuokola
Hankalat kaupparatsut piinaavat iäkkäitä: omaisilta kuluttajaneuvontaan kyselyitä etenkin kalliista remonteista

Senioreille tehty kotimyynti on usein ongelmallista. Kuvan kohde ei liity tapauksiin.

Eira TalkaAlma Media

Koti- ja puhelinmyyntiä koskevat yhteydenotot kuluttajaneuvontaan lisääntyivät viime vuonna. Kuluttaja-asiamies seuraa etenkin kotimyyntiä kuluvana vuonna ja puuttuu tarvittaessa ongelmallisiin menettelyihin.

Ongelmia on erityisesti iäkkäiden kuluttajien kohdalla. Viime vuosina yhteydenotot ovat koskeneet varsinkin erilaisia remontteja.

Peruutusoikeudella ei ole merkitystä

Tuotteen tai palvelun peruutusoikeus on yksi yhteydenottojen aiheista, kertoo Kilpailu- ja kuluttajaviraston juristi Miina Ojajärvi.

–Meille tyypillinen tilanne on, että omainen tai lähipiiriin ihminen kirjoittaa ihmisen puolesta meille viestin. Jos sopimus on saatu aikaan sopimattomien keinojen tai painostamisen avulla, markkinointiin ja myyntiin pitäisi pystyä vetoamaan peruutustilanteessa. Siinä kohdassa ei ole enää merkitystä, onko palvelulla peruutusoikeutta.

–Kuluttajansuojalaki kieltää kaiken harhaanjohtavan ja totuudenvastaisen markkinoinnin, sopimattomat myyntimenettelyt sekä aggressiivisen markkinoinnin. Myynnissä ei saisi myöskään käyttää hyväksi kohderyhmän asemaa, hän luettelee.

Kuluttajansuojalaissa on poikkeus peruutusoikeuteen, kun on kyse mittatilaustuotteista. Niillä peruutusoikeutta ei ole. Jos taas kyse on palvelun eikä tuotteen myynnistä, peruutusoikeus on aina olemassa. Paitsi silloin, jos palvelu on jo suoritettu.

Palvelut kannattaa kilpailuttaa

Tyypillisesti kotimyyntiä harjoittavat yritykset tarjoavat rahoitussopimusta ostosten tekoon, koska ne ovat kalliita. Tavallisesti niiden hinta ylittää liikkeessä tehtyjen ostosten hinnan. Näin ollen kotimyyntitapauksissa kannattaa olla tekemättä sitovia päätöksiä ennen vertailua muihin palveluntarjoajiin.

Kauppaan liittyvien toimintaohjeiden on oltava asiakkaalle selkeät.

–Kotimyyntisäännösten mukaan kaikki palveluun liittyvät asiat on peruutusoikeudenkin osalta kerrottava selkeästi, Ojajärvi sanoo.

Viime kädessä kuluttajansuojalain puitteissa minkä tahansa tuotteen tai palvelun tilauksen voi perua. Kyse on tällöin sopimusrikkomuksesta ja asiakkaalle jää maksettavaksi myyjälle koituvat kulut.

Artikkeliin on vaihdettu kuva 12.2. kello 11.


Kommentit (2)

  • x-myyntimies

    Ei passais sekoittaa huijaamista ja myymistä, myynnissä on vastuu ja huijaamisessa ei… Tietty nykyään kun ei kannusteta vastuunottoon niin ilmeisesti myyntiä ei ehkä oikeastaan olekaan mutta silti! Voi sen mainita.

  • dog eat dog

    Koko puhelinmyyntiala pitää kieltää epäeettisenä. Siinä nimenomaan vaanitaan heikkoutta. Koko touhu ei kannattaisi päivääkään, jos sitä tehtäisiin oikeudenmukaisesti. Työntekijöiden riisto ja huijaaminen on myös jatkuvaa. Valtiokin yrittää karensseineen vetää välistä minkä ehtii.

    Mitä ihmettä on tapahtunut oikeudelle ja kohtuudelle?

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet