Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Finnairin epäonnisen joululennon vika selvisi: Polttoainevuoto ei ollutkaan polttoainevuoto

Jouluaatonaattona Gran Canarialle juuttuneen Finnairin koneen teknisen ongelman syy on selvillä. Julkisuutta paljon keränneessä tapauksessa yhtiön Airbus A321 -tyyppinen lentokone myöhästyi toista päivää, kun sen siivestä alkoi valua polttoainetta Las Palmasin lentoasemalla. Kyseessä ei ollut kuitenkaan polttoainevuoto, vaan komponenttivika, joka aiheutti häiriön koneen keski- ja siipitankkien välisessä polttoainesiirrossa. Tilanteessa toisen siiven tankkiin siirtynyt liika polttoaine valui pois tankin huohotusaukosta. –Normaalisti huohotusaukosta tulee ilmaa, mutta vikatapauksessa polttoaineen pitää päästä siitä ulos, jotta siiven rakenteet eivät vaurioidu, selvittää Finnairin viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist . Viallinen komponentti vaihdettiin Helsingissä, minkä vuoksi paluumatkalla yksi koneen tankeista oli pois käytöstä, ja kone teki tankkausvälilaskun Ranskan Bordeaux'ssa. Kone ja sen matkustajat pääsivät perille jouluaaton ja -päivän välisenä yönä. Tapauksen koneyksilö on yksi Finnairin uudemmista Airbus A321 -koneista. Se teki ensilentonsa huhtikuussa 2014. Korjauksen jälkeen kone palasi liikenteeseen tapaninpäivän aamuna. Kirjoitushetkellä (3.1. klo 14:13) se oli taas matkalla Las Palmasiin. Finnairin - ja maailman - ensimmäinen sharkletein varustettu Airbus A321 lähdössä Airbusin Hampurin-tehtaalta Helsinki-Vantaalle 6.9.2013: Viranomaiset seuraavat lentoyhtiöiden turvallisuutta usealla eri fokuksella, toteaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu . Hänen mukaansa tekniset ongelmat ovat vääjäämättömiä. –Näin on aina ollut ja tulee jossakin määrin olemaan. Tuskinpa koskaan päästään liikennejärjestelmässä – edes lentokoneissa - täydelliseen tekniseen luotettavuuteen, Henttu kertoi Lännen Medialle perjantaina. Viime syksynä Finnairilla oli laajarunkokoneissaan näkyvästi uutisoituja teknisiä ongelmia, joiden vuoksi kaukolennot joutuivat palaamaan Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Suomalaiset lentoyhtiöt raportoivat merkittävistä tapauksistaan Trafille. Niin teki Finnair Kanarian-lentonsakin tapauksessa. –Tapaukset on käsitelty tai käsitellään teknisen luotettavuuden näkökulman lisäksi myös osana Finnairin turvallisuudenhallintamenettelyä juurisyiden selvittämiseksi ja korjaavien toimenpiteiden määrittämiseksi. Toistaiseksi he eivät ole tunnistaneet keskinäisiä syy- ja seuraussuhteita, Henttu kertoo. Finnairin ensimmäiset Airbus A321 -koneet tulivat yhtiölle vuonna 1999. Vuodesta 2013 lähtien se on hankkinut kalustoonsa uudempia A321 -koneita, jotka tunnistaa helposti sharkleteiksi kutsutuista siivenkärkievistä. Sharkletit vähentävät ilman pyörteisyyttä siipien kärjissä, minkä seurauksena niin ilmanvastus kuin polttoaineenkulutuskin vähentyy. Uudemmissa A321-koneyksilöissä on myös aiempaa suurempi polttoainekapasiteetti. Lisäksi vanhemmissa ja uudemmissa A321 -koneyksilöissä on eri valmistajan moottorit, edellisissä CFM Internationalin CFM56- ja jälkimmäisissä taas IAE:n V2500-sarjan pannut. Finnairilla on yhteensä 18 A321-konetta, joista tuorein toimitettiin yhtiölle joulukuun lopussa.