Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Edes pään kääntäminen ei olisi riittänyt: Raaseporin turmajuna tuli puoliksi kuljettajan selän takaa – "Se on hankalin mahdollinen paikka"

Onnettomuustutkintakeskus on saanut mittaustietoa tasoristeyksestä, missä juna ja puolustusvoimien maastokuorma-auto törmäsivät torstaina traagisin seurauksin. Johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta kertoo, että Leksvallin tie tulee tasoristeykseen 43–45 asteen kulmassa. Tämä vaikuttaa merkittävästi siihen, miten kuljettaja näkee oikealta tulevan junan. –Kun juna tulee risteykseen siten, että se tulee kuljettajaan nähden oikealta takaviistosta, ja kun ajattelee, että kuljettaja istuu vasemmalla puolella, se on hankalin mahdollinen paikka tulla. Edes pään kääntäminen ei siinä riitä, Nurmi kuvailee. Kulman lisäksi kuljettajan arvioon on saattanut vaikuttaa sää ja vuorokauden aika. Turma tapahtui aamukahdeksalta, ja sää oli huono. –Sää ei ollut kirkas, mutta jää arvioitavaksi mikä sen vaikutus oli. Tuntuma on tässä vaiheessa, että ei sillä merkittävää roolia näkyvyyden kannalta. Tämä tasoristeys on lähtökohtaisesti hankala. Jos juna olisi tullut toisesta suunnasta eli vasemmalta, tilanne olisi ollut aivan erilainen. –Voi sanoa, että Hangon suuntaan näkyvyys on ääretön. Lähestymiskulma on sellainen, että kuskin ei tarvitse kuin kääntää hiukan silmiä. Lue myös: Kuvat näyttävät Raaseporin onnettomuuden jäljet – Sisu-kuormuri täysin tuhoutunut Lue myös: Ensimmäisenä paikalle saapunut palomestari kertoo: Turmasta selvinnyt varussotilas auttoi pelastajia parhaansa mukaan, auto raahautui junan edessä 30 metriä Juna hätäjarrutti, mutta vauhtia oli silti paljon Junan matkanopeus on todennäköisesti ollut 120 kilometriä tunnissa. Se on nopeusrajoitus kyseisellä rataosuudella. Juna on ehtinyt jarruttaa ennen törmäystä, mutta toistaiseksi on auki, millä nopeudella juna on törmännyt autoon. Vauhti on joka tapauksessa ollut erittäin kova. –Selvää on, ettei törmäys ole tapahtunut 120 kilometrin tuntinopeudella, vaan alemmalla. Sellainen käsitys tällä hetkellä kuitenkin on, että kovin paljon nopeus ei ole laskenut, Niemi sanoo. Onnettomuustutkintakeskus ei toistaiseksi anna arviota siitä, kuinka kauan auton kuljettajalla olisi ollut aikaa reagoida junan tuloon. Niemi kertoo, etteivät onnettomuustutkijat ole vielä päässeet käsiksi junan rekisteröintilaitteiden tietoihin. –Niistä näkyy tarkkaan, mitä nopeutta juna on ajanut ennen törmäystä ja miten jarruttaminen on tapahtunut. Se tiedetään, että juna hätäjarrutti. Matkavauhtia kulkevan junan pysäyttäminen vaatisi kuitenkin satojen metrien jarrutusmatkan. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että juna kulki vielä törmäyksen jälkeenkin joitain satoja metrejä, mutta arvio on epätarkka. Ainakin osan matkasta maastokuorma-auto oli kiinni junan keulassa. Keli ei vaikuttanut junaan Niemi arvioi, että kelillä tuskin oli vaikutusta junan vauhdin hidastumiseen. Junan suuri massa aiheuttaa kovan paineen pyörän ja kiskon väliin. Tämän seurauksena kiskon päälle mahdollisesti muodostunut jää sulaa. Ilmiö on samanlainen kuin esimerkiksi busseilla. Ne pärjäävät ilman nastarenkaita, koska rengas sulattaa allaan olevaa jäistä tienpintaa. Olisiko pitänyt laittaa varussotilaat vartioon? Onnettomuuteen joutuneen maasto-auton kuljettaja ja matkustajat olivat palaamassa harjoitusleiriltä. Onnettomuustutkintakeskus aikoo tutkia turvallisuussuunnitelman, jonka puolustusvoimat on kertonut tehneensä harjoitusta varten. Niemeen mukaan tutkijat selvittävät, miten liikenneturvallisuusasiat etenkin tasoristeysten osalta on huomioitu suunnitelmassa. –Ei ole riittävä selitys, että oli vartioimaton tasoristeys. Sillekin asialle voidaan tehdä jotain, jos halutaan. Jos tiedetään, että tasoristeyksessä on säännöllistä junaliikennettä, puolustusvoimille ei ole konsti eikä mikään järjestää siihen vartiointi. Niemi sanoo, että vaikka kyseinen rataosuus ei ole rataverkon pääratoja, siinä kulkee kuitenkin yli 20 henkilöjunavuoroa vuorokaudessa. Lisäksi tulevat Hangon sataman tavarakuljetukset.