Tampere

Asiakkaat hämmentyivät Nordean uudistuksesta Tampereella – moni kävi ovella turhaan: "Tämä kuvaa hyvin tätä nykyaikaa"

Nordean konttorilla kävi keskiviikkona monta tyytymätöntä asiakasta. Konttorin aukioloajat muuttuivat 14.5. alkaen.

Toni Repo
Asiakkaat hämmentyivät Nordean uudistuksesta Tampereella – moni kävi ovella turhaan: "Tämä kuvaa hyvin tätä nykyaikaa"

Hämeenkatu 7:ssä sijaitseva Nordean konttori on muuttanut aukioloaikojaan. Monille asia tuli täysin yllätyksenä.

Mika Lampi, Jenna Keto-TokoiAamulehti

Nordean Hämeenkadun konttorin ulko-ovea yritti avata moni asiakas keskiviikkona iltapäivällä ilman tulosta. Ihmisiä kerääntyi pankin eteen ihmettelemään ja voivottelemaan tilannetta.

Katso video: uudet aukioloajat aiheuttivat hämmennystä Tampereella:

 

Myöskään kirjekuoria ei pystynyt pudottamaan seinässä olevasta luukusta.

–Tämä kuvaa hyvin tätä nykyaikaa. Vanhempi väki on jopa tarpeetonta, puhisee Pertti Keihänen.

Hänen tarkoituksenaan oli tulla käyttämään Nordean maksupalvelua.

Ulko-ovesta pääsi sisään tuulikaappiin ainoastaan pankkikortin avulla.

Toni Repo
Pertti Keihänen koetti päästä pankkiin, mutta konttorin ovi oli lukossa.

Pertti Keihänen koetti päästä pankkiin, mutta konttorin ovi oli lukossa.

–Ei minulla ole tänne mitään korttia, Keihänen sanoo.

Eräs iäkäs nainen yrittää myös päästä sisään pankkiin. Hänkin halusi käyttää maksupalvelua.

–Minulla on laskussa eräpäivä ja kaiken lisäksi Posti on kiikuttanut tätäkin laskua niin kauan, että kyllä näistä 14 päivän maksuajoista täytyisi yritysten pitää kiinni, hän sanoo.

Pirjo Peltoniemi oli tullut konttorille hoitamaan äitinsä asioita. Hän yllättyi, kun konttori olikin kiinni.

–Nordeassa joudun hoitamaan äitini asioita valtakirjalla. Asioiden hoitaminen on todella vaikeata. Yleensä joudun jonottamaan tunnin tai puolitoista tuntia yrittäessäni hoitaa asioita pankissa.

Peltoniemi sanoo, että on harmillista, että pankkipalveluita vähennetään. Hän ei voi muuttaa äitinsä asioita pankkikortille, joten hän joutuu asioimaan pankissa.

Kassapalvelut vähenevät

Hämeenkadun konttori on tällä viikolla vähentänyt kassapalveluiden aukioloaikojaan, kertoo toimipaikan johtaja Tomi Tulonen Nordealta.

Konttori on tästä viikosta lähtien avoinna maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin kaikkien arkipäivien sijaan. Konttori on auki kymmenestä kello 16.30 asti.

Tulonen kertoo, että syynä asiaan on se, että kassapalveluita käytetään hänen mukaansa yhä vähemmän. Niinä päivinä, kun konttori on kiinni, henkilökunta opastaa ja neuvoo toisessa Hämeenkadun konttorissa verkkopalveluiden käytössä. Hämeenkatu 22:n konttorissa ei ole lainkaan käytössä kassapalveluita.

–Asiasta on tiedotettu viimeisen kuukauden aikana. Olemme pahoillamme, jos asia ei ole tullut kaikkien asiakkaiden tietoon, sanoo Tulonen.

Hän sanoo, että kassapalveluille ei ole suurta tarvetta, sillä rahaa voi nostaa oston ohessa esimerkiksi K-kaupoista ja Tokmannilta.

Toni Repo
Konttorin ovessa oli keskiviikkona lappu, jossa kerrottiin aukioloaikojen muuttuneen.

Konttorin ovessa oli keskiviikkona lappu, jossa kerrottiin aukioloaikojen muuttuneen.


Lue myös nämä


Kommentit (63)

  • Nimetön

    Maksaako joku laskujaan pankin tiskillä? Pankin palvelumaksut ovat erittäin kalliita. Pankkikortin hankkimisella säästää rahaa ja asiointi helpottuu huomattavasti. Kirjastoissa on maksuttomia tietokoneita, joilla voi käyttää verkkopankkia. Onko näillä ikäihmisillä lähellä asuvia lapsia ja lastenlapsia, jotka voisivat opastaa heitä verkkopankin käytössä?

    Pankista voi pyytää neuvoja, miten iäkkään äidin, isän, sisaruksen tai sukulaisen pankkiasiat hoituvat. Suomessa on satoja tuhansia ihmisiä, jotka eivät pysty hoitamaan itse raha-asioitaan kotoa, tukiasunnosta, palvelutalosta, hoitokodista tai vanhainkodista käsin. Myös edunvalvonta-asiat tulevat eteen, jos raha-asioitten hoito on mahdotonta esimerkiksi sairauden tai muistisairauden takia.

    Oma lapsi ei ole aina paras taloudenhoitaja, koska vanhuksen rahat vie usein oma lapsi. Tällä en tarkoita Aamulehden jutussa olevia henkilöitä. Esimerkiksi Suvanto ry:n sivulta löytyy tietoa vanhusten taloudellisen hyväksikäytön tunnistamisesta:
    – https://www.suvantory.fi/hankkeet/tikka-hanke-tunnista-taloudellinen-hyvaksikaytto-2015-2017/

  • Väinö

    Luin koko ketjun läpi, enkä voi olla puuttumatta keskusteluun vain ja ainoastaan sen vuoksi, että kaikki nykyihmiset eivät todellakaan tunnu tajuavan sitä, millaista on tulla vanhaksi ja yrittää hoitaa asioitaan alati muuttuvassa ja teknistyvässä maailmassa, vieläpä kun palvelut viedään yhä kauemmaksi asiakkaista.

    Kaikilla ei ole edes mahdollisuutta hankkia kallista tietokonetta, eikä se ole edes perusteltua vain pankkiasioiden hoitamista varten. Monilla kotonaan asuvilla vanhuksilla on myös jo sen verran rajoitteita toiminnassaan, että eivät pysty käyttämään tietokonetta, esim. pitkälle edennyt nivelrikko sorminivelissä, jolloinka sormet eivät ”tottele”.

    Minusta on todella surullista se, että vanhukset yritetään väen väkisin syrjäyttää ja sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle, tästä pankkien toiminta on hyvä esimerkki.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio