Jenni Haukion väitöskirja tarkastetaan Helsingin yliopistossa tänään – tällaisiin kysymyksiin väitös keskittyy

Haukio arvioi väitöksessään, että avoin vuorovaikutus kansalaisten ja poliitikkojen välillä ei toteudu nettikampanjoissa.

Rouva Jenni Haukion väitöskirja tarkastetaan tänään Helsingin yliopistossa.

2.12.2022 8:13

Helsinki

Tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio väittelee tänään Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä tiedekunnassa. Haukion tarkastettavan väitöskirjan aihe on ”Avoimen vuorovaikutteisuuden ideaalista sisäisen mobilisaation realiteettiin? Puolueiden digitaalisen vaalikampanjoinnin strategiset ulottuvuudet ja dilemmat”.

Väitöskirjassaan valtiotieteiden maisteri Haukio esittää, että puolueiden vaalima ajatus avoimesta vuorovaikutuksesta kansalaisten ja poliitikkojen välillä ei konkretisoidu internetin vaalikampanjoinnissa.

Tähän vaikuttavat verkkokeskustelujen ominaispiirteet, kuten keskustelun heikko taso ja vihapuhe, mutta myös se, että suurin osa avoimienkin keskusteluryhmien osallistujista on jo ennalta sitoutunut puolueiden viestintään. Siksi sisäinen viestintä ja mobilisaatio ohittavat helposti kanssakäymisen kansalaisten kanssa.

Neljä ristiriita-asetelmaa

Väitöstutkimus tunnistaa neljä politiikkaan, puolueisiin ja digitaaliseen kampanjaympäristöön kytkeytyvää ja puolueiden strategiselle verkkokampanjoinnille haastetta merkitsevää ristiriita-asetelmaa.

Ensimmäisessä, politiikan henkilöitymiseen kytkeytyvässä ristiriita-asetelmassa vastakkain ovat henkilökorosteisuus ja yhteisösubjektius.

”Miten kampanjoida puolueena vaikuttavasti ympäristössä, joka suosii yhteisösubjektien sijasta yksittäisiä henkilöitä ja näiden viestintää”, Jenni Haukio kysyy tiedotteessa.

Toisena ristiriitana väitös tuo esiin resurssiniukkuuden vaikutuksen puolueiden kampanjastrategiseen liikkumavaraan, joka liittyy kampanjoinnin ammattimaistumiseen.

”Puolueen on haastavaa kampanjoida tehokkaasti ammattimaisuutta edellyttävissä hybridikampanjoinnin olosuhteissa, mikäli sen resurssit eivät vastaa strategisesti optimaalisimmaksi arvioitua”, Haukio toteaa.

Kolmannessa, kampanjoinnin digitalisoitumiseen liittyvässä ristiriita-asetelmassa vastakkain ovat avoin vuorovaikutteisuus ja sisäinen mobilisaatio. Internetiin on jo 1990-luvulta lähtien kohdistettu odotuksia mahdollisuuksista kansalaisten ja poliittisten toimijoiden väliseen vuorovaikutukseen jopa suoran demokratian ihanteita mukaillen.

”Vaikka puolueet pyrkivät kampanjoinnissaan edistämään avointa vuorovaikutteisuutta, ovat digitaalisen kampanjaympäristön rakenteelliset ominaispiirteet paremminkin otolliset vaikuttavalle sisäiselle viestinnälle ja mobilisaatiolle”, Haukio sanoo.

Neljäntenä, yhteiskunnan modernisoitumiseen liittyvänä ristiriita-asetelmana tutkimus nostaa esiin liikkuvan äänestämisen ja puolueuskollisuuden.

”Puolueiden on samanaikaisesti tavoiteltava sekä liikkuvien että puolueuskollisten äänestäjien huomiota asetelmassa, jossa näille ryhmille merkitykselliset arvot ja politiikkakysymykset vaihtelevat”, Haukio kuvaa.

Haukio huomauttaa, että vaaleista toisensa jälkeen on odotettu ensimmäisiä todellisia internet- tai some-vaaleja.

Väitöskirjaansa varten Haukio on haastatellut keskustan, kristillisdemokraattien, perussuomalaisten, Sdp:n ja vihreiden edustajia. Hän on keskittynyt vuosien 2011 ja 2015 eduskuntavaaleihin.

Haukio tuntee aihepiiriä omalta työuraltaan, sillä hän toimi kokoomuksen viestintäpäällikkönä neljän ja puolen vuoden ajan. Hän jätti tehtävän vuonna 2012, kun hänen puolisonsa Sauli Niinistö valittiin tasavallan presidentiksi.

Väitöstilaisuus alkaa kello 12.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut