Itärajan 380 miljoonaa euroa maksavasta aidasta tulisi Rajavartiolaitoksen kaikkien aikojen kallein investointi – Katso tallenne tiedotustilaisuudesta

Testivaiheessa nousee noin kolme kilometriä esteaitaa Imatralle. Kaikkiaan aitaa on tarkoitus rakentaa noin 200 kilometriä.

Havainnekuva näyttä, millainen olisi Suomen puolelle itärajalle rakennettava aita.

18.11. 11:45

Suomen itärajalle suunnitellun järeän esteaidan pilottivaihe rakennetaan Imatralle. Pilottivaiheessa rakennetaan noin kolmen kilometrin mittainen aita Pelkolaan Imatran rajanylityspaikan molemmin puolin.

Rajavartiolaitos kertoi suunnitelmista mediatilaisuudessa Imatralla tänään.

Katso tallenne tiedotustilaisuudesta:

”Esteaita on kokonaisuus, joka muodostuu aidasta, sen viereisestä tiestä ja teknisestä valvonnasta”, hankepäällikkö Ismo Kurki Rajavartiolaitoksen esikunnan teknilliseltä osastolta sanoo laitoksen tiedotteessa.

Hänen mukaansa aidalla on paljastava, hidastava, ohjaava ja estävä vaikutus. Sen välitön läpäiseminen, ylittäminen ja alittaminen on estetty.

Aidan tärkeimmille alueille asennetaan Rajavartiolaitoksen mukaan valaistus ja kaiuttimet. Lisäksi aidan vierustalle raivataan noin kymmenen metriä leveä aukko teknistä valvontaa varten. Aukon on myös tarkoitus vähentää puiden kaatumisesta aidalle aiheutuvia vahinkoja.

Aitaan on suunniteltu portteja sekä rajanylityspaikoille että muualle maastoon. Portit rakennetaan paitsi rajapartioita myös alueen eläimiä varten.

Raja-alue lähes täysin yksityisomistuksessa Kaakkois-Suomessa

Raja-aidan kolmen kilometrin pituisen pilottivaiheen rakentaminen alkaa ensi keväänä, ja sen on tarkoitus valmistua kesällä.

Pilottivaiheessa testataan valittujen ratkaisujen toimivuutta, kuten urakoiden kilpailutuksia ja neuvottelua maanomistajien kanssa maan lunastamisesta. Kaakkois-Suomessa raja-alue on Suomen puolella lähes kokonaan yksityisomistuksessa.

Alueen maanomistajille on Rajavartiolaitoksen mukaan kerrottu aidan sijoittumisesta heidän kiinteistöilleen. Lainsäädännön mukaan maanomistaja on rajavyöhykkeellä velvollinen sallimaan esteaidan rakentamisen valtion laskuun.

Maanomistajille maksetaan aiheutuvasta vahingosta käyvän hinnan mukainen korvaus, tiedotteessa sanotaan.

Hallitus on esittänyt tämän vuoden neljännessä lisäbudjetissa kuuden miljoonan euron rahoitusta itärajan aidan pilottivaiheelle.

Pilottivaiheessa testataan valittujen ratkaisujen toimivuutta, kuten urakoiden kilpailutuksia ja maanomistajien kanssa neuvottelua maan lunastamisesta. Kaakkois-Suomessa raja-alue on Suomen puolella lähes kokonaan yksityisomistuksessa.

Suunnitteilla 200 kilometriä aitaa

Kaikkiaan aitaa on tarkoitus rakentaa itärajalle noin 200 kilometriä eli suunnilleen 15 prosenttia koko itärajan pituudesta. Aidasta noin 70 prosenttia tulisi Kaakkois-Suomeen.

Aidan pystyttämistä yli 1 300 kilometriä pitkän itärajan koko pituudelle ei pidetä järkevänä.

Kaakkois-Suomen rajavartioston komentaja, eversti Vesa Blomqvist sanoo, että raja-aita tuottaa valmistuttuaan merkittävää lisäarvoa rajojen valvontaan.

”Ihmisten liikkumisen paljastamalla ja liikettä estämällä, hidastamalla sekä ohjaamalla aita antaa rajavartioston partioille lisää reagointiaikaa”, Blomqvist sanoo tiedotteessa.

Hän lisää, että:”Aidan viereen rakennettavan tien avulla pystymme vaikuttamaan nykyistä nopeammin kohdealueille.”

Esteaidan hintalapuksi arvioidaan kaikkiaan 380 miljoonaa euroa. Kyseessä olisi yksi Rajavartiolaitoksen kaikkien aikojen suurimmista investoinneista.

Hallitus on esittänyt, että ensi vuoden budjetissa myönnettäisiin 139 miljoonaa euroa aidan ensimmäisen vaiheen rakennuskustannuksiin.

Rajavartiolaitos arvioi, että tällä summalla saadaan rakennettua noin 70 kilometriä esteaitaa. Kaakkois-Suomeen tulisi 52 kilometriä, Pohjois-Karjalaan kahdeksan kilometriä sekä Kainuuseen ja Lappiin molempiin viisi kilometriä. Tämä osuus rakennettaisiin vuosina 2023–2024.

Koko aitahankkeen on määrä valmistua vuonna 2025 tai 2026.

Lisäys 18.11.202: Juttuun lisätty hankepäällikko Ismo Kurjen ja eversti Vesa Blomqvistin kommentit.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut