EU:n neuvosto ja parlamentti sopuun autojen hiilidioksidi­päästöjen vähentämisestä

Euroopan komission von der Leyen kutsui sopua merkittäväksi virstanpylvääksi vuoden 2030 ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Elokuussa 2021 Paasikiventien liikenne ruuhkautui pahasti Tampereella kaivinkoneen öljyvuodon suljettua Rantatunnelin.

28.10. 7:08

Bryssel

EU:n neuvosto ja parlamentti ovat päässeet yksimielisyyteen ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä vaiheittain vuoteen 2035 mennessä. Euroopan parlamentin ympäristökomissiota johtavan Pascal Canfinin mukaan kyse on historiallisesta EU:n ilmastoa koskevasta päätöksestä, jonka tavoitteena ovat päästöttömät kulkuneuvot vuonna 2035.

Välitavoitteiden kautta tarkoituksena on, että uudet autot eivät enää vuodesta 2035 alkaen aiheuta päästöjä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että takarajan umpeuduttua EU:ssa ei enää myydä uusia fossiilisilla polttoaineilla toimivia henkilö- ja pakettiautoja.

Keskustelut alkoivat torstaina, ja niiden oli määrä jatkua niin kauan kunnes sopu on syntynyt. Neuvottelutulos tukee unionin siirtymää kohti vähähiilistä tulevaisuutta, mikä on yksi Euroopan komission puheenjohtajan Ursula von der Leyenin lupauksista.

Euroopan parlamentti äänesti komission esittämän päästöttömyyden puolesta kesäkuussa, ja vielä samassa kuussa EU:n ympäristöministerit päätyivät esityksen kannalle.

Von der Leyen kutsui sopua merkittäväksi virstanpylvääksi vuoden 2030 ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

Autoteollisuudelta tarvitaan toimia

Tällä hetkellä henkilö- ja pakettiautot aiheuttavat noin 15 prosenttia EU:n hiilidioksidipäästöistä. Koko liikenteen osuus on noin neljännes.

Nykyisellään runsas kymmenesosa EU:ssa myydyistä autoista on sähköautoja.

Sovussa on poikkeuspykälä yrityksille, jotka valmistavat alle 10 000 ajoneuvoa vuodessa. Esimerkiksi luksusbrändien autoissa voi olla polttomoottori vuoden 2035 loppuun asti.

Konservatiivipäättäjät ja Saksa ovat olleet haluttomia sitoutumaan joihinkin liikenteen päästövähennystavoitteisiin. Pelkona on ollut, että ne koituvat kalliiksi EU:n autovalmistajille, joiden kilpailijat eivät noudata yhtä tiukkaa sääntelyä.

Euroopan autovalmistajien liiton (ACEA) johtaja ja BMW:n toimitusjohtaja Oliver Zipse kuvaili päätöksen olevan äärimmäisen kauaskantoinen.

”Älkää erehtykö, eurooppalainen autoteollisuus on valmis vastaamaan haasteeseen näiden päästöttömien autojen tarjoamiseksi”, hän vakuutti.

Teollisuudelta vaaditaan Zipsen mukaan kuitenkin toimia esimerkiksi uusiutuvan energian määrän kasvattamiseen, saumattoman yksityisen ja julkisen latausverkoston rakentamiseen sekä raaka-aineiden saatavuuden parantamiseen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut