Päätöstä Suomi-radan linjauksesta ei saada aikaiseksi tämän syksyn aikana

Osakaskokouksessa ei löytynyt yksimielisyyttä ratalinjauksesta. Selvitystyö jatkuu, kertoi Suomi-ratayhtiön toimitusjohtaja Timo Kohtamäki.

Uusi Suomi-rata korvaisi nykyisen pääradan Tampereen ja Helsingin välillä. Vanha rata jäisi palvelemaan matkustajaliikenteessä väliasemia sekä rahtiliikennettä.

20.10. 16:53

Aamulehti

Suomi-ratayhtiön hallitus päätti torstain kokouksessaan, ettei yhtiöllä ole valmiuksia päättää uuden radan ratalinjausvaihtoehdosta tämän syksyn aikana.

Ratayhtiön osakkaat olivat torstaina koolla Vantaalla. Yhtiön toimitusjohtaja Timo Kohtamäki kertoo tiedotteessa, että osakaskokouksessa käyty keskustelu vahvisti, ettei valmiutta päätöksentekoon vielä ole. Kohtamäki kertoi, että keskustelut osakkaiden kesken jatkuvat ja yhtiö laatii tarvittavia lisäselvityksiä.

”Lisäksi viemme rahoitusselvitystä eteenpäin valtiovarainministeriön ja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa”, Kohtamäki sanoo.

Suomi-ratahankeyhtiön enemmistöomistaja on Suomen valtio. Osakkaina ovat myös lentokenttäyhtiö Finavia sekä pääradan vaikutusalueen 20 kuntaa ja kaupunkia.

Yhtiön tavoitteena on suunnitella noin tunnin nopea ratayhteys Tampere–Helsinki-välille Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta.

Yhtiö myös pyrkii selvittämään, miten hanke rahoitetaan ja millaisia vaihtoehtoja sen toteuttamiseksi on olemassa.

Suomi-radan junat pysähtyisivät molemmissa linjausvaihtoehdoissa Helsingistä pohjoiseen ajettaessa Pasilan jälkeen vain Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja jatkaisi sen jälkeen pysähtymättä Tampereelle asti.

Nykyinen pääradalle jäisi matkustajaliikennettä, joka palvelisi Tampere–Helsinki-välin väliasemia kuten Hämeenlinnaa, Toijalaa ja Lempäälää. Ratayhteydellä säilyisi myös rahtiliikennettä.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut