S-pankissa vakava häiriö: Sadat pääsivät kirjautumaan toisten verkko­pankkeihin – ”Häiriötä hyödynnettiin väärinkäytöksiin”

Järjestelmähäiriö vaivasi pankin palveluja lähes neljä kuukautta.

13.9. 10:53 | Päivitetty 13.9. 15:10

S-pankissa on ilmennyt vakava häiriö. S-pankki kertoo tiistaina, että pankissa on ilmennyt järjestelmähäiriö, jonka seurauksena noin ”muutaman sadan hengen” suuruinen joukko S-pankin asiakkaita pystyi kirjautumaan S-pankin verkkopankkiin toisen asiakkaan verkkopankkitunnuksilla.

”Häiriö koski erittäin pientä joukkoa, puhutaan muutamasta sadasta hengestä. Tästä muutamasta sadasta hengestä vielä pienempi joukko kirjautui toisen asiakkaan tietoihin. Siitäkin pienempi joukko oli heitä, jotka tekivät näitä mahdollisia maksutapahtumiin liittyviä väärinkäytöksiä”, kertoo S-pankin digitaalisten palveluiden kehittämisestä vastaava johtaja Carl-Edvard Holmberg.

Hän ei halua kertoa, kuinka suurista summista väärinkäytöksissä on kyse. Pankin mukaan järjestelmähäiriötä hyödynnettiin pienissä määrin luvattomiin maksuihin ja kolmansien osapuolten verkkopalveluihin kirjautumiseen.

Järjestelmähäiriö vaivasi S-pankin palveluja lähes neljä kuukautta 20. huhtikuuta–5. elokuuta. Holmbergin mukaan pankilla meni aikaa huomata häiriö, koska ongelma koski niin pientä joukkoa asiakkaita.

Hän sanoo, että S-pankki suhtautuu äärimmäisellä vakavuudella asiaan. ”Olemme pahoillamme tästä. Pyydämme asiakkailtamme anteeksi tapahtunutta ja korvaamme asiakkaiden kokemat välittömät taloudelliset tappiot.”

S-pankki on tehnyt poliisille tutkimuspyynnön, ja pankki haluaa antaa poliisille työrauhan asian tutkimiseksi.

Yksittäinen vika

Pankin mukaan ongelma johtui verkkopankin yksittäisen ohjelmisto­komponentin virheellisestä toiminnasta. Häiriö korjattiin pankin mukaan heti, kun se havaittiin.

Pankki kertoo korvaavansa asiakkailleen kaikki häiriöstä johtuneet välittömät taloudelliset vahingot.

Pankin mukaan se on yhteydessä kaikkiin asiakkaisiinsa, joita tilanne on koskettanut. Jos pankki ei ole asiakkaaseen yhteydessä, häiriö ei koskettanut häntä.

Tutkintapyyntö tehty

Carl-Edvard Holmbergin mukaan S-pankilla on käytössään monia tapoja varmistaa palvelujensa turvallisuus. Viranomaisilta saadaan ohjeistusta turvallisuusasioissa. Sen lisäksi pankit tarkkailevat asiakkaidensa digitaalista asiointia.

”Otamme luonnollisesti palveluidemme turvallisuuden erittäin vakavasti ja kehitämme koko ajan uusia tapoja suojata meidän palvelujamme”, Holmberg kertoo.

Hänen mukaansa S-pankki käyttää muun muassa valvottua bugien metsästysohjelmaa, jossa ohjelmaan rekisteröityneet hakkerit testaavat palveluiden turvallisuutta.

Holmberg arvioi, että kyse on valitettavasti kilpajuoksusta rikollisten kanssa, jotka pyrkivät koko ajan löytämään uusia haavoittuvuuksia palveluista.

S-pankilla on yli 3 miljoonaa asiakasta.

Päivitetty 13.9.2022 kello 15.05: Juttua täydennetty S-pankin Carl-Edvard Holmbergin kommenteilla.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut