Tampereen vesibussien päätöksillä jo kiire – Särkänniemen kaavasta valitus

Suunnitellusta Särkänsillasta ei pääse ali millään aluksella, vaan poukama jäisi muuhun käyttöön.

Aamulehti ajoi suunniteltua vesibussireittiä Halkoniemestä Mustanlahden satamaan. Kuvassa Oskari-hinaaja lähestyy Kortelahden satama-allasta, jonka yli on kaavailtu Särkänsiltaa kevyelle liikenteelle.

22.8. 5:00

Aamulehti

Vesibussien esiselvitystä esitellään parhaillaan eri hallintokunnissa, kertoo Tampereen satamavastaava Tuomas Salovaara.

”Vaihtoehtoina on, että siihen tulee yksittäisiä yrittäjiä tai kaupunki lähtee tekemään isompia investointeja. Se on poliittinen kysymys”, Salovaara sanoo.

Jos vesibussiliikenne halutaan käyntiin jo kesäksi 2023, ratkaisuja pitää tehdä Salovaaran mukaan hyvin pian. Kaupungin on osattava varata vesiliikenteeseen tarvittavat investoinnit ja mahdollisen ulkopuolisen yrittäjän kalustoa.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi Salovaaran mukaan Särkänniemen asemakaavamuutoksen mukana huhtikuussa myös Särkänsillan paikan.

”Kaavasta on valitettu. Oma näkemykseni on se, että silta ei ole tarpeellinen, mutta ei se sataman kehittämistä estä."

Hämeenlinnan hallinto-oikeuden kirjaamo vahvistaa, että asemakaavamuutoksesta on jätetty valitus.

Salovaaran mielestä vaakakupissa painaa historiallinen ja kaunis museosatama. Toisaalta hän ymmärtää Särkänniemen tarpeita liikkumisen suhteen.

Särkänsillasta ei Salovaaran käsityksen mukaan pääse ali millään aluksella, vaan käytännössä Kortelahden poukama jää muuhun käyttöön.

Historialliset laivat mahtuvat Salovaaran mukaan satamaan myös jatkossa.

"Meillä on suunnitelmissa sataman laajentaminen Tammerkosken suun suuntaan.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut