Kuluttajan asema on heikentynyt taksiliikenteessä – Kuluttajaliiton mukaan lainsäätäjillä ja taksialalla on valtava työ palauttaa luottamus taksialaa kohtaan

Traficomin mukaan yrittäjäpätevyyden puuttumisen takia jopa yli tuhat taksilupaa voidaan joutua perumaan.

Takseja tolpalla Helsingissä 13. heinäkuuta 2022.

19.7. 7:29

Helsinki

Kuluttajaliittoon on tullut paljon yhteydenottoja vuonna 2018 villiksi länneksi muuttuneen taksialan ongelmien takia. Yhteyttä otetaan niin palvelun saatavuudesta, hinnasta kuin turvallisuudestakin.

Taksiuudistuksen myötä taksien saatavuus heikkeni erityisesti maaseudulla päivystysvelvollisuuden poistuttua. Kuluttajaliiton pääsihteerin Juha Beurling-Pomoellin mukaan kuluttajat ovatkin päätyneet taksiuudistuksen myötä eriarvoisiin asemiin. Beurling-Pomoellin mukaan uudistuksen voittajia ovat puhelinsovellusten maailmassa elävät kaupunkilaiset, jotka osaavat vertailla taksien hintoja.

”He pystyvät käyttämään kuluttajan valtaa eli vertailemaan ja valitsemaan itselleen mieluisen palvelun kaupungeissa. Heikommassa asemassa olevat kuluttajaryhmät, kuten maaseudulla asuvat vanhemmat ihmiset, ovat kuitenkin kärsineet”, Beurling-Pomoell kertoo STT:lle.

Kuluttajaliiton mukaan taksien saatavuusongelmat on saatava korjattua erityisesti alueilla, joilla toimivaa joukkoliikennettä ei ole.

Matkojen hinnat ovat nousseet lyhyessä ajassa jopa 40 prosenttia

Vuonna 2018 toteutettu laaja taksiuudistus toi kyyteihin monia vapauksia, mukaan lukien vapaan hinnoittelun. Uudistuksen jälkeen taksien hinnat ovat nousseet merkittävästi inflaatiota nopeammin. Tilastokeskuksen kesäkuisen arvion mukaan vuoteen 2015 verrattuna hinnat ovat nousseet 30 prosenttia. Pohjois-Suomessa hintojen nousu on ollut lähes 40 prosentin luokkaa.

Taksiliiton toimitusjohtajan Timo Koskisen mukaan taksialan nykyhinnoittelu perustuu ennen kaikkea markkinalogiikkaan.

”Kuluttajien valinnoilla on merkitystä. Sellaista palvelua tarjotaan, mitä halutaan ostaa”, Koskinen sanoo.

Koskinen kertoo, että jos halvoille takseille on paljon kysyntää, sitä palvelua tuotetaan. Jos taas moni asiakas kaipaa laadukkaampaa taksimatkustusta, tarjolle tuodaan enemmän laatua.

Siitä, ovatko taksien hinnat todella nousseet, on monenlaista kantaa. Taksiliiton Koskinen kyseenalaistaa väitteen siitä, että taksimatkojen hinnat olisivat nousseet jopa 40 prosenttia. Koskinen muistuttaa, että esimerkiksi Kela-taksien hinnat Uudellamaalla ovat pudonneet verrattuna vuoteen 2018.

Koskinen kertoo myös, että kesäkuussa 2018 Helsinki-Vantaan lentoasemalta Helsingin keskustaan pääsi taksilla 35–45 euron hintaan, kun nyt matkan voi päästä kiinteällä 35–39 euron hinnalla. Koskisen mukaan kesäkuussa 2018 kymmenen kilometrin matkasta kymmenessä minuutissa joutui maksamaan 22 euroa, kun nyt vastaavan matkan hinta on reilut 24 euroa.

Kuluttajaliitosta myönnetään, että markkinalogiikan toimiessa kuluttajat eivät suostu maksamaan palveluista liian korkeita hintoja. Pääsihteeri Beurling-Pomoellin mukaan logiikka toimii kuitenkin vain tietyillä kuluttajaryhmillä. Hän kyseenalaistaa heikommassa asemassa olevien kuluttajien valmiudet taksihintojen vertailuun.

”Jos puhutaan vaikka vanhemmasta henkilöstä, jolla on huonontunut kuulo ja heikentyneet kognitiiviset kyvyt”, miten hän lähtee kilpailuttamaan takseja kovin tehokkaasti? Beurling-Pomoell kysyy.

Jopa yli tuhat taksilupaa jouduttaneen perumaan puuttuvan yrittäjäpätevyysvaatimuksen takia

Taksialan seuraavat muutokset tulivat voimaan syyskuussa 2021, ja samalla taksien hinnat pomppasivat Tilastokeskuksen arvion mukaan kertarysäyksellä keskimäärin viidellä prosentilla. Tuolloin muutoksia tehtiin taksien hinnoitteluun sekä taksamittarin ja muiden laitteiden käyttöön.

Lue lisää: Parjattu taksilaki uudistuu, koska kuluttajien luottamus on pakko palauttaa – ainakin nämä asiat muuttuvat

Viime vuoden lakiuudistus palautti myös yrittäjäkokeen läpäisyn taksiluvan myöntämisen edellytykseksi. Uusia taksilupia ei enää myönnetä ilman yrittäjäpätevyysvaatimuksen täyttämistä. Taksiyrittäjille annettiin vuosi aikaa suorittaa koe, ja tuo määräaika päättyi toukokuun lopussa.

Taksialaa valvova viranomainen Liikenne- ja viestintävirasto Traficom kertoo, että kattavat valvontatoimet on nyt aloitettu niiden luvanhaltijoiden osalta, jotka eivät määräaikaan mennessä täyttäneet yrittäjäpätevyysvaatimuksia. Toukokuun 2022 alussa pätevyyden kerrottiin puuttuvan 2 200:lta taksiluvan haltijalta.

”Tähän mennessä noin 550 luvanhaltijaa on joko laittanut asiansa kuntoon tai peruuttanut itse lupansa”, ylijohtaja Kati Heikkinen Traficomilta kertoo STT:lle sähköpostitse.

Jos pätevyyspuutetta ei korjata asetetussa määräajassa, se johtaa taksiluvan perumiseen. Selvityspyyntöjen määräpäivistä riippuen suurin osa lupien peruutuksista tulee tehtäväksi elokuun loppuun mennessä. Ensimmäisiä valvonnallisia lupien peruutuksia on Heikkisen mukaan tehty heinäkuun toisesta viikosta alkaen.

Lupa perutaan, ellei yrittäjäpätevyysvaatimusta täytetä. Heikkisen mukaan yrittäjäkokeita suoritetaan kuitenkin koko ajan lisää.

”Tällä hetkellä näyttää siltä, että jopa yli tuhat lupaa joudutaan peruuttamaan. Tilanne selkiytyy aika piankin tämän kattavan valvonnan myötä”, Heikkinen kertoo.

Lue lisää: Taksiliiton kyselytutkimus: Uusi taksilaki murensi luottamusta takseihin – "Kaikkea epäillään, ja vähän suottakin"

”Kuluttajalle pitäisi ilmoittaa, jos tehty tilaus ei johda palveluun”

Kuluttajaliiton mukaan taksien luotettavuus on kärsinyt taksiuudistuksien myötä. Kuluttajaliittoon on tullut tieto esimerkiksi Kanta-Hämeessä käyneestä tilanteesta, jossa tuetun asumisen yksikön retkeä varten etukäteen tilattu taksi ei ollut koskaan saapunut. Tilanne ei ollut ensimmäinen kerta.

”Ei ole mitenkään harvinaista, että taksi ei tule, vaikka se on tilattu”, Beurling-Pomoell kertoo ja korostaa ongelman koskevan myös Kela-takseja.

Kuluttajaliitto vaatiikin, että kuluttajalle pitäisi ilmoittaa, jos tehty tilaus ei johda palveluun.

”Jos saatavuutta ei ole, siitä pitää ilmoittaa. Se on ehdoton minimi”, Beurling-Pomoell linjaa.

Taksiliiton Koskinen myöntää, että taksimarkkinat eivät ole uudistuksien jälkeen muuttuneet hyvään suuntaan.

”Järjestäytyneen taksialan mielestä muutos kuluttajan näkökulmasta ei ole ollut eduksi. Tämä on johtanut siihen, että yksittäisen kuluttajan on kovin vaikea ymmärtää tilannetta ja löytää itselleen hyvää ja sopivaa palvelua”, Koskinen myöntää.

Tilanne on heijastunut siihen, että monet kuluttajat pyrkivät välttämään taksipalveluiden käyttöä.

”Taksiyrittäjien näkökulmasta tämä on äärettömän epäonninen tilanne. Lainkorjauksissa koetetaan nyt päästä takaisin sellaiseen luotettavaan, kohtuuhintaiseen ja kohtuulaatuiseen palveluun kaikkien yrittäjien osalta”, Koskinen kertoo.

Vanhempi väestö kokee taksimatkustamisen pelottavaksi

Kuluttajaliitto saa yhteydenottoja myös taksipalveluja koskevista turvallisuushuolista. Moni vanhempi kuluttaja ei ymmärrä, miten taksipalvelut toimivat ja taksin tilaaminen ja käyttäminen koetaan pelottavaksi.

”Turvallisuusnäkökulmasta tulee säännöllisesti yhteydenottoja erityisesti vanhemmilta ihmisiltä. Pelätään, tuleeko kuski, joka osaa varmasti perille ja tunteeko hän alueen”, Beurling-Pomoell kertoo.

Tällaisissa tilanteissa Beurling-Pomoell kehottaa etsimään tutun ja luotettavan taksinkuljettajan, jonka kanssa on päästy sopimukseen siitä, että hinnat ovat kohtuullisia.

”Voi vaikka kysellä tuttavilta, onko heillä tiedossa ketään hyvää taksikuskia”, jonka tiedetään antavan hyvää palvelua kohtuullisella hinnalla.

Kun luotettava taksinkuljettaja on löytynyt, hänelle kannattaa soittaa aina suoraan ja hyvissä ajoin. Parhaassa tapauksessa tällaisia luottokuskeja olisi hyvä olla alueelta tiedossa muutamia, Beurling-Pomoell ohjeistaa.

Taksiliiton Koskinen on samoilla linjoilla. Koskisen mukaan kuluttajan täytyy harkita, mistä taksipalvelunsa hankkii. Hyvän tilausvälitysyhtiön tai muun taksintilaustavan löydettyään kannattaa Koskien mukaan pidättäytyä siinä sen sijaan, että valitsisi kyytinsä sattumanvaraisesti.

Hintojen sääntelyn puuttuessa esimerkiksi Taksiliitolla ei ole keinoja hintojen rajoittamiseen.

”Kun liikennelupia myönnetään pienin kriteerein ja hinnat saavat olla mitä tahansa, silloin vaara on, että taksiasemalla on sellainen yrittäjä”, jonka hinta on palveluun nähden kohtuuton.

”Kukaan ei voi asiakasta estää siihen taksiin menemästä kuin hän itse”, Koskinen tiivistää.

Koskinen kuitenkin tuomitsee kuluttajien hyväksikäyttämisen. Taksiyrittäjien ei hänen mielestään pitäisi käyttää kuluttajan ymmärtämättömyyttä tai tietämättömyyttä hyväkseen vaatimalla kohtuutonta hintaa huonosta palvelusta.

Taksiuudistuksen toteutusta pidetään liian radikaalina, nyt toivotaan askelta taaksepäin

Kuluttajaliiton mielestä lainsäädännöltä kaivataan ennen kaikkea selkeyttä, jotta ihmisten luottamus takseihin voidaan palauttaa.

Beurling-Pomoellin mukaan lainsäätäjillä ja taksialalla itsellään on vielä valtava työ palauttaa kuluttajien luottamus taksialaa kohtaan. Tyytyväisiä voidaan hänen mukaansa olla vasta silloin, kun taksien saatavuus on parantunut ja kuluttajien luottamus taksialaan on palautunut.

”Ennen oli eri kunnissa usein vain yksi numero, mihin soitettiin, eikä hinta käytännössä voinut vaihdella. Se oli kuluttajalle hyvin yksinkertainen järjestelmä, vaikka siinäkin oli heikot puolensa. Uudistus kuitenkin meni radikaalisti toiseen äärilaitaan, että nyt pitäisi mennä takaisin päin kohti kultaista keskitietä”, Beurling-Pomoell kuvailee.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut