Suomen rautatie­asemille ajettiin viikonloppuna vikatiedote, joka laittoi koko järjestelmän solmuun – kysyimme, mistä häiriö johtui

Rautatieasemien pysäkkinäytöissä saattoi viikonloppuna näkyä asemia, joilla juna ei pysähtynyt. Vikatiedotteen jälkeen ongelma laajeni asemien kuulutuksiin.

Tampereen rautatieaseman näytöt kertovat häiriötilanteesta sunnuntaina iltapäivällä.

11.7. 12:18

Aamulehti

Pirkanmaallakin junien kuulutuksiin ja asemanäyttöihin vaikuttanut vika oli peräisin tapahtumasarjasta, joka liittyi viime keskiviikkona tehtyyn järjestelmäpäivitykseen.

”Se aiheutti meille koko viikonlopun episodin”, sanoo Fintrafficin matkustajainformaatiopäällikkö Tuomas Lehteinen. ”Epäilemme nyt, että se johtui pääosin keskiviikon järjestelmäpäivityksestä.”

Lue lisää: Viikonlopun häiriö junien kuulutuksissa ja näytöissä on nyt korjattu – Video: Erikoinen kuulutus havaittiin muun muassa Jämsässä

Päivityksessä oli tarkoitus laajentaa järjestelmään uusia ominaisuuksia, mutta se vaikuttikin haitallisesti jo olemassa oleviin toimintoihin. Haittavaikutuksia ei kuitenkaan havaittu testiympäristössä.

Lehteisen mukaan uusi järjestelmäpäivitys muutti asemien käsittelytoiminnallisuutta ja käsitteli väärin niiden tietoja. Se ilmoitti pysähtymisistä sellaisilla asemilla, joilla juna ei pysähtynyt. Vika huomattiin lauantaina.

Mahdollisesta virheellisestä tiedosta tehtiin rautatieasemille yleistiedote, jossa asiasta kerrotaan matkustajille. Pian ongelma kuitenkin laajeni, kun vikatiedote ajettiin ”ihan joka ikiselle asemalle” Suomessa.

”Järjestelmä meni jollakin tavalla solmuun siitä”, Lehteinen sanoo.

Vikatiedotteen myötä kuulutusten toiminnallisuus meni rikki Pieksämäki–Tampere-, Helsinki–Tampere- sekä Kouvola–Kuopio-välisillä rataosilla. Tämä johti muun muassa siihen, että Jämsän rautatieasemalla kuulutus toisti ”noll, noll, noll”.

”Se aiheutti juuri tällaisia hassuja kuulutustilanteita, että se lausui tiettyä numeroa”, Lehteinen sanoo. ”Se ei osannut enää lukea automaattisanomasta sisältöä oikein, vaan rupesi lukemaan koodista kaikkea muutakin kuin tehdyn tiedotetekstin.”

Järjestelmäsolmun selvittämiseen kului viikonloppuna kaksi päivää.

Keskiviikkona korjaus

Keskiviikkona on tulossa korjauspäivitys, joka korjaa ylimääräisten väliasemien ongelmaa. Päivitys testataan useita kertoja ennen sen ajamista tuotantoon.

Järjestelmän toimittaja eli italialainen Almaviva selvittää vielä sitä, miten yleistiedote voidaan laittaa Suomen rautatieasemille siten, että järjestelmä pysyisi vakaana.

”Nyt järjestelmätoimittaja on ilmoittanut, että voimme noin sadalle asemalle noin 170:stä laittaa yleistiedotteen yhtäaikaisesti, mutta ei kaikille”, Lehteinen sanoo. ”Järjestelmänhän pitää toimia niin, että sen pitää pystyä valtakunnalliseen, yhtäaikaiseen kaikkia asemia koskevaan häiriö- tai poikkeustilatiedottamiseen sekä näyttölaitteilla että kuulutuksin.”

Viikonlopun vikatiedote koski noin neljääkymmentä asemaa. Järjestelmä alkoi palautua normaaliksi jo sunnuntaina, kun vikatiedote poistettiin aluksi muun muassa suurimmalta osalta pääkaupunkiseudun asemia ja järjestelmätoimittaja teki korjauksia järjestelmään.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut