Eetu Autere lensi juhannuksena Suomeen ja odottaa yli kaksi viikkoa myöhemmin edelleen matkalaukkuaan: ”Vähän siinä mietin, että saanko koko laukkua takaisin”

Euroopan lentokenttien henkilöstöpula on johtanut matkatavaraongelmiin. Kesäkuun lopulla Helsinki-Vantaalle lentäneiden Eetu Autereen ja Utami Vilposen matkatavarat eivät ole vieläkään omistajillaan.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on ollut ruuhkainen kesä. Kuva otettu 10. kesäkuuta.

10.7. 18:06

Aamulehti

Lentomatkustajien matkatavaroita viivästyy tällä hetkellä poikkeuksellisen paljon. Lentoyhtiö Finnairilta kerrottiin Aamulehdelle keskiviikkona syyn olevan Euroopan lentoasemien henkilöstöpula.

Matkustajamäärät ovat tänä kesänä kasvaneet nopeammin kuin mihin on varauduttu. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan lentokentällä on ollut historiallisen paljon matkustajia.

Aamulehti kysyi lukijoiltaan kokemuksia matkatavaroiden myöhästymisistä. Haastattelimme kahta kesäkuun lopussa Suomeen lentänyttä matkustajaa, jotka eivät ole vieläkään saaneet matkatavaroitaan.

Asiallista

Mikkeliläinen Eetu Autere saapui Finnairin lennolla Kastrupin lentokentältä Kööpenhaminasta Helsinki-Vantaalle juhannusaattona. Hänellä oli yksi matkalaukku.

”Edelleen odottelen. Ikinä ennen ei ole näin käynyt”, sanoo Autere. Lento oli hänen ensimmäisensä noin kymmeneen vuoteen. Aiemmin hän matkusti paljonkin. ”Mukava paluu tähän”, Autere naurahtaa.

Autere arvioi olleensa lentonsa ainut, jonka matkatavarat eivät saapuneet perille. ”Tunnin verran odottelin. Hihna pyöri, mutta mitään ei näkynyt, ja lopulta se pysähtyi. Ajattelin, että voi hemmetti.”

Autere teki asiasta ilmoituksen heti lentokentällä. Sittemmin hän on jättänyt tiedot laukun sisällöstä, ja käynyt joka päivä Finnairin sivuilla kärkkymässä, olisiko laukusta tietoa. Soitellutkin hän on.

”Finnair on ollut asiallinen. Kyllä minä ymmärrän, että jos ei ole tarpeeksi työntekijöitä, niin sitten ei ole”, Autere sanoo.

Tieto on ollut asiallisuudesta huolimatta tiukassa.

”Kun yritin udella, miten kauan tällaisissa tilanteissa yleensä menee, pari päivää vai kuukausi, niin siihen en saanut oikein mitään suoraa vastausta. Vähän siinä mietin, että saanko koko laukkua takaisin.”

Autereen mukaan matkatavaroiden jättäminen sujui Kööpenhaminassa mutkattomasti. Lento tosin viivästyi hieman. Syyksi kerrottiin pakkausongelma.

Tylyä

Utami Vilponen saapui 10-vuotiaan tyttärensä kanssa Finnairin lennolla Kööpenhaminan Kastrupista Helsinki-Vantaalle 28. kesäkuuta. Kyseessä oli Indonesian Jakartasta alkaneen matkan viimeinen osuus. Vilponen matkusti Suomeen tapaamaan aviomiestään, Orivedellä asuvaa Rami Vilposta.

Vilponen matkustaa takaisin Jakartaan tulevana perjantaina. Äidin ja tyttären koko Suomen-reissu on mennyt ilman matkatavaroita. ”Laukussa oli kaikki meidän päivittäin tarvitsemat asiat. Jouduin ostamaan tärkeimmät uusina, jotta selviämme täällä.”

Vilponen ei ole tyytyväinen Finnairiin. Hän kertoo virallisen ilmoituksen lisäksi ottaneensa yhteyttä lentoyhtiöön sähköpostitse, sosiaalisessa mediassa ja puhelimitse. Sähköpostivastausten kerrottiin vievän viikkoja. Somessa Vilponen ei saanut mitään vastausta. Puhelimessa hän kertoo saaneensa tylyä kohtelua.

”On käsketty odottaa ja odottaa. Tuntuu, ettei asiaamme ole otettu vakavasti.”

Aamulehti kertoi keskiviikkona, että Finnair suosittelee tällä hetkellä asiakkaitaan matkustamaan pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa, mikäli se on mahdollista.

Matkatavaraongelmat

Menolennolta korvauksia

Jos kirjatut matkatavarasi katoavat, vahingoittuvat tai saapuvat myöhässä, matkustajalla voi olla oikeus saada lentoyhtiöltä enintään noin 1 600 euron korvaus.

Jos et löydä matkatavaroitasi hihnalta lennon jälkeen, täytä välittömästi lentoaseman saapumisaulassa katoamislomake.

Voit vaatia lentoyhtiöltä korvausta menolennolla kadonneista laukuista esimerkiksi hygieniatuotteista ja vaatetuksesta, joilla selviät odotuksen ajan matkakohteessa.

Koska matkatavaroiden viivästyminen paluulennolla ei yleensä aiheuta samanlaista vahinkoa kuin menolennolla, on korvaukselle vain harvoin perusteita.

Vahingonkorvausta ei yleensä saa esimerkiksi sääolosuhteiden, turvallisuusriskien tai lakon aiheuttamien viivästysten takia.

Lähteet: Euroopan kuluttajakeskus ja Your Europa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut