Raitiotien länsiosan rakentaminen etenee osittain jopa etuajassa – katso tästä jutusta, millaisia poikkeusjärjestelyjä työmaa aiheuttaa

Kaikkiaan Tampereen raitiotien länsiosalle eli Pyynikintorin ja Lentävänniemen välille tulee raitiotierataa noin 6,7 kilometriä.

Rantatiellä jatketaan ratatöitä koko kesän ajan. Santalahden rantasillan eteläpäätyyn rakennetaan kesällä myös hissiä.

22.5. 7:00

Aamulehti

Tampereen raitiotien länsiosan rakentamistyöt Pyynikintori–Lentävänniemi-osuudella etenevät aikataulussa. Raitiotietyöt ovat käynnissä koko länsiosalla eli Santalahden, Hiedanrannan, Niemenrannan ja Lentävänniemen alueella.

Pyynikintorin ja Santalahden väliset raitiotietyöt alkoivat marraskuussa 2020. Osuuden rakentaminen etenee suunnitellusti ja joidenkin työvaiheiden osalta jopa etuajassa. Esimerkiksi Sepänkadun sillan työt valmistuvat elokuun alkupuolella, ja katu voidaan avata myös läpiajoliikenteelle heinä–elokuussa. Ratatyöt Pyynikintorin ja Santalahden välillä on tarkoitus saada valmiiksi vuoden loppuun mennessä.

"Länsiosan rakentamistyöt ovat edenneet hyvin ja Santalahden alueella osittain jopa etuajassa. Loppukesästä aloitamme jo ajojohdinasennukset Pyynikintorin ja Santalahden välillä. Kaikki työt tähtäävät siihen, että raitioliikenne Santalahteen voi alkaa ensi vuoden elokuussa”, sanoo Raitiotieallianssin projektipäällikkö Sari Valjus tiedotteessa.

Lue lisää: Tavoite: Ratikalla pääsee Pyynikintorilta Santalahteen ensi vuoden elokuussa – alueen bussireitit uusiksi

Sepänkadun sillalla on käynnissä kiskojen asennus- sekä pintatöitä. Alkukesällä tehdään kiintoraidelaatan valutöitä.

Ratasillan rakentaminen ja Näsisaaren täyttö etenevät

Myös Rosenlewin ratasillan rakentaminen Paasikiventien yli etenee. Sillan perustusten paalutuksista on kevään aikana saatu valmiiksi valtaosa, mutta myöhemmin paalutetaan vielä Paasikiventien kaistojen välistä tukea.

Rosenlewin sillasta tulee reilut 230 metriä pitkä silta pelkästään raitioliikenteen käyttöön. Silta tulee ylittämään Paasikiventien lähtien Rantatien länsipäästä ja ulottuen Pölkkylänpuistoon, josta raitiotien reitti etenee Näsisaaren kautta kohti Hiedanrantaa ja Niemenrantaa.

Näsisaaren täytön on määrä valmistua vuoden loppuun mennessä.

”Tavoitteena on, että työt Näsisaaressa voisivat alkaa kesällä 2023. Jos työt päästään aloittamaan suunnitellusti, on raitioliikenteen aloittaminen Lentävänniemeen mahdollista vuodenvaihteessa 2024–2025”, Sari Valjus arvioi.

Lue lisää: Näsisaarta on tehty jo 280 000 kuutiometriä – näin rakennusurakka on edennyt

Lue lisää: Täysin uudenlainen kaupunginosa alkaa nyt rakentua näyttävälle paikalle Tampereella – Tällainen siitä tulee, video näyttää raitiotien tarkan reitin

Rosenlewin sillan rakentaminen etenee. Silta tulee ulottumaan Rantatien länsipäästä Pölkkylänpuistoon, josta raitiotien reitti etenee Näsisaaren kautta Hiedanrantaan ja Niemenrantaan.

Lentävänniemeen rakennetaan ensimmäisiä kiskoja

Lentävänniemeen puolestaan asennetaan ensimmäiset kiskot toukokuussa Federleynkadulle.

”Tavoitteena on, että tänä vuonna saadaan päällysrakenteen osalta valmiiksi Federleynkatu, Kehyskatu ja noin puolet Lielahdenkatua. Loppuosuus Lielahdenkadusta sekä Halkoniemenkatu ovat vuorossa ensi vuonna”, Raitiotieallianssin päällysrakennevastaava Timo Kuusela kertoo tiedotteessa.

Kaikkiaan Tampereen raitiotien länsiosalle eli Pyynikintorin ja Lentävänniemen välille tulee raitiotierataa noin 6,7 kilometriä. Myös länsiosuuden radalle rakennetaan sekä sepelirataa että kiintoraidelaattaan perustuvaa rataa, jossa pinnoitteena on nurmea, kiveystä tai asfalttia.

”Kiintoraidetta asennetaan tänä vuonna noin kaksi kilometriä ja sepelirataa arviolta vajaan kilometrin verran. Valmiista raitiotieradasta puhutaan vasta siinä vaiheessa, kun kaikki tekniset järjestelmätkin on asennettu”, Kuusela huomauttaa.

Sepänkadun silta avautuu läpikulkuliikenteelle kesän loppupuoliskolla.

Raitiotien länsiosa

Tulevia töitä kaduittain

Pirkankatu: Eteläpuolen jalankulku- ja pyöräväylää asfaltoidaan kesäkuun alussa. Lisäksi Sepänkadun ja Pirkankadun liittymässä asennetaan kesän aikana liikennevaloja.

Sepänkatu: Kesän aikana tehdään kadunrakennustöitä, kadun reuna- ja pintakiveyksiä sekä asennetaan liikennevaloja. Lisäksi jatketaan kiskoasennuksia ja kiintoraiteen rakentamista. Satakunnankadun liittymäalueella rakennetaan keskisaarekkeita ja tehdään kiveystöitä. Sepänkadun ja Paasikivenkadun liittymässä työalue muuttuu kesäkuussa ja aiheuttaa kaistajärjestelyjä.

Paasikivenkatu: Radan rakennekerrosten, kaapelireittien ja hulevesilinjojen rakentamista. Sepeliradan rakentaminen alkaa kesäkuussa. Kesän aikana tehdään ajoradan reunakiveyksiä sekä asfaltoidaan ajoratoja. Kadun eteläpuolella rakennetaan jalankulku- ja pyöräväylää. Väliaikainen suojatie Paasikivenkadun yli Haarlan mutkassa poistuu käytöstä ja kulku siirtyy lopulliselle reitille Haarlankadun ja Rantatien kautta.

Rantatie: Kadulla tehdään ratatöitä kesän ajan. Raitiopysäkeillä tehdään reunakivitöitä ja asfaltointeja. Santalahden rantasillalla rakennetaan hissiä.

Santalahti: Teknisten järjestelmien asennuksia kuten kuitukaapelointia sekä pysäkkien sähkö- ja tietoliikennekeskusten ja liikennevalojen asennuksia.

Hiedanranta: Jatketaan Sellupuiston painopengertä. Tehdaskartanonkadulle rakennetaan töiden ajaksi kiertotie. Kiertotiejärjestelyt ovat voimassa kesään 2023 saakka. Kesän aikana rakennetaan myös ratapohjaa Nottbeckinaukion ja tehdasalueen välille.

Federleynkatu: Ratapohjan rakentaminen jatkuu. Ensimmäiset kiskot asennetaan toukokuun loppupuolella. Pohjoispuolella rakennetaan uutta valaistusta. Töiden vuoksi Federleynkatu on Kehyskadun ja Matilda Niemen kadun välillä yksisuuntainen.

Kehyskatu: Kadun kiskoasennukset alkavat kesäkuussa Lielahdenkadun liittymässä. Kesän aikana rakennetaan ratapohjaa ja asennetaan kiskoja. Kesällä autoliikennettä siirretään kadun itäreunaan jalankulku- ja pyöräväylän päälle, ja työalue muuttuu kadun keskiosalle.

Lielahdenkatu: Rakennetaan alkukesällä isoa viemärilinjaa ja johtolinjojen poikituksia kadun ali. Kadun eteläpuolella asennetaan reunakiviä ja asfaltoidaan. Keskikesällä työalue, jonka johdosta kohdalle tehdään liikennejärjestelyjä. Ratapohjaa rakennetaan ja kiskoja asennetaan Kehyskadun liittymän ja Lentävänniemenkadun välisellä osuudella.

Halkoniemenkatu: Ajorata ja jalankulku siirtyvät töiden edetessä kadun länsireunalle. Halkoniemenkadun pysäköintipaikat poistetaan. Louhintaa toukokuun ajan tulevan raitiopysäkin alueella. Louhinnasta ilmoitetaan äänimerkillä, ja tarvittaessa kulkua rajoitetaan työmaa-alueen lähistöllä.

Pyhällönpuisto: Maapohjan kantavuutta parantava painopenger valmistuu toukokuun aikana. Painopengertöiden vuoksi kulkureittejä alueella on muutettu. Tulevan radan poikki itäpuolelle johtava kulkureitti on katkaistu, mutta penkereen valmistuttua väylä saadaan jälleen käyttöön alkukesällä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut