Framery, Avant Tecno ja Aamulehti haastavat yritykset keräämään varoja Ukrainalle – ”Tahdomme palauttaa maailman, johon olemme uskoneet”

Framery, Avant Tecno ja Aamulehti haastavat pirkanmaalaiset yritykset keräämään yhteisvoimin lahjoituksia Ukrainan kriisialueelle. Aamulehti julkaisee listaa yrityksistä, jotka ovat tukeneet erilaisin lahjoituksin Ukrainaa.

Avant Tecnon toimitusjohtaja Jani Käkelä (vas.) ja Frameryn toimitusjohtaja Samu Hällfors saivat useita kyselyitä siitä, miten Ukrainaa voisi auttaa. Avant Tecnon ja Frameryn auttamismallissa työnantaja kymmenkertaistaa työntekijöiden tekemät lahjoitukset.

13.3. 7:00

Aamulehti

Framery, Avant Tecno ja Aamulehti haastavat Pirkanmaalaiset yritykset tekemään lahjoituksia Ukrainan hyväksi.

”Auttamisenhalu on ilmeinen. Haluamme osaltamme tehdä hyvää ja vaikuttaa, että apua saadaan kohdennetusti perille. Haluamme kannustaa kaikki Tampereen alueen yritykset mukaan kampanjaan”, Frameryn toimitusjohtaja Samu Hällfors sanoo.

”Haluamme tehdä auttamisesta näkyvää ja siten kannustaa yhä useampia Pirkanmaan yrityksiä mukaan henkilöstöineen. Toivomme, että näin saamme aikaan enemmän kuin kukin lahjoittamalla ja tiedottamalla yksittäisinä yrityksinä ja yksilöinä”, sanoo Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

Samu Hällfors tahtoo kampanjan avulla luoda vastavoimaa sodan särkemälle maailmankuvalle.

Framery käynnisti kampanjan, jossa yksittäiset Frameryn työntekijät voivat lahjoittaa haluamansa summan Ukrainan humanitaarisen tilanteen avuksi Suomen Punaisen Ristin katastrofirahaston kautta. Tähän mennessä lahjoituksia on kertynyt hieman yli 65 000 euroa.

”Kampanjassa tiettyyn summaan asti Framery työnantajana kymmenkertaistaa työntekijöiden tekemät lahjoitukset. Lisäksi sitouduin henkilökohtaisesti lahjoittamaan puolen kuukauden palkan, ja mikäli yli sata Frameryn työntekijää lähtee mukaan kampanjaan, niin sitouduin lahjoittamaan koko kuukauden palkan. Sadan lahjoittajan raja meni rikki tunnissa”, Hällfors kertoo.

Hällforsin mukaan myös Frameryn hallituksen puheenjohtaja Mika Sutinen lähti kampanjaan mukaan vastaavalla tavalla, ja hänen hallituspalkkiostaan sata prosenttia lahjoitetaan ensi kuussa Ukrainan hyväksi.

Avant Tecno noudattaa samankaltaista lahjoitustapaa kuin Framery.

”Kannustamme lahjoituksiin SPR:lle ja yrityksenä kymmenkertaistamme henkilöstön lahjoittamat summat”, Avant Tecnon toimitusjohtaja Jani Käkelä sanoo.

”Toivomme ja uskomme, että myös muita pirkanmaalaisia yrityksiä lähtee tähän mukaan. Meistä on todella hienoa, että Frameryltä tuli tällainen aloite”, Käkelä jatkaa.

”Tilanne on karmea ja hämmentävä. Kriisi olisi tärkeää saada ratkeamaan nopeasti ja apua tarvitaan varmasti paljon.”

Avant Tecnon toimitusjohtaja Jani Käkelä uskoo ja toivoo, että monet pirkanmaalaisyritykset lähtevät kampanjaan mukaan.

Halu auttaa ja puolustaa arvoja

Idea syntyi auttamisenhalusta ja tarpeesta luoda eräänlainen vastavoima sodan särkemälle maailmankuvalle.

”Se, millaiseksi maailman kuvittelimme, on saanut aikamoisen kolauksen. Luulen, että Frameryn ja suomalaisten yhteinen tahtotila on, että sille syntyy jonkinlainen vastavoima. Tahdomme palauttaa sen tyyppisen maailman, johon olemme uskoneet, sellaisen, joka perustuu ihmisoikeuksien arvostamiseen, keskinäiseen auttamiseen ja empatiaan”, Hällfors sanoo.

Hällforsin mukaan henkilöstössä syntyi useita kysymyksiä siitä, miten Ukrainaa voi auttaa, ja siitä tarpeesta käsin ideoitiin oma tapa auttaa.

”Meillä oli jopa henkilöitä, jotka ilmoittautuivat vapaaehtoisesti menemään kriisialueelle viemään tarvikkeita, mutta totesimme, että tehokkainta on turvautua organisaatioihin, jotka ovat humanitaarisen avun antamisen ammattilaisia”, Hällfors sanoo.

”Arvot, joihin uskomme, ovat puolustamisen arvoisia, ja niiden puolustamisesta olemme valmiita maksamaan hintaa.”

Näin osallistut

Aamulehti kerää ja julkaisee listaa Pirkanmaan yrityksistä, jotka ovat osallistuneet Ukrainan auttamiseen. Tarkoitus on kannustaa auttamaan ja jakaa ideoita auttamisen tavoista. Jos yrityksenne on jo auttanut, niin kerro myös siitä meille.

Kerro yrityksenne teoista ja lahjoituksista alla olevan lomakkeen kautta.

Kerro meille, miten yrityksenne on haastanut työntekijät mukaan kampanjaan, miten lahjoituksia on kerätty ja mille taholle.

Kerro meille myös tuloksista. Mitä olette tehneet ja mahdollisesti se, paljonko yrityksenne on saanut kerätyksi rahaa.

Aamulehti julkaisee tietoa auttajista ja auttamisen tavoista yritysten ilmoitusten perusteella. Yritykset järjestävät keräyksensä ja lahjoituksensa sekä kohteensa itsenäisesti. Tämän jutun esimerkkiyritykset lahjoittavat rahansa SPR:n toimintaan.

Aamulehti päivittää ja julkaisee auttajien luettelon kerran viikossa verkossa ja painetussa Aamulehdessä. Kerromme yrityksen nimen, auttamisen muodon ja mahdollisesti lahjoitetun summan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut