Kävelijät ja pyöräilijät käyttävät eniten rahaa Tampereen keskustassa, katso vertailu – Liikenneinsinööri: ”Kiinnostava tulos” - Uutiset - Aamulehti

Kävelijät ja pyöräilijät käyttävät eniten rahaa Tampereen keskustassa, katso vertailu – Liikenneinsinööri: ”Kiinnostava tulos”

Tampereen keskustan asiointikyselyn vastaajat halusivat lisää oleskelupaikkoja ja siisteyttä. Heikoimmat arvosanat kyselyssä saivat autoliikenneyhteydet, pysäköintimahdollisuudet ja pysäköinnin hinta.

Hämeenkatu on Tampereen keskustan valtaväylä ja tärkeä kävelykatu. Kaupungin teettämä asiointitutkimus kertoo, että kävijät arvostavat keskustassa viihtyisää ja turvallista kävely-ympäristöä, lyhyitä välimatkoja ja kaupunkitunnelmaa, kertovat hankekehityspäällikkö Minna Seppänen (vas.) ja liikenneinsinööri Katja Seimelä.

15.12.2021 6:39

Aamulehti

Tampereen kaupunki teetti keskustan asiointitutkimuksen. Huhtikuinen kysely kuvaa kaupunkiseudun asukkaiden asiointia ja liikkumista koronapandemian aikana ennen raitiotietä ja areenaa.

91 prosenttia vastaajista kertoi tulevansa keskustaan etenkin erikoistavaraostoksille. Ostosten, ravintoloiden ja hyvinvointipalveluiden lisäksi keskustaan tultiin viettämään myös vapaa-aikaa.

Jopa 26 prosenttia kaikista vastaajista tuli keskustaan vain ajankulukseen.

”Oli hiukan yllättävää, että aika monet tulevat viettämään aikaansa Tampereen keskustaan. Se kertoo siitä, että keskustaa pidetään viihtyisänä”, hankekehityspäällikkö Minna Seppänen sanoo.

Myös kaupungin liikenneinsinööri Katja Seimelän mielestä tulos on kiinnostava. Oleilijat nauttivat viihtyisästä ympäristöstä, joten kaupungin kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota kävely-ympäristön kehittämiseen.

Hän kertoo, että yli puolet vastaajista kertoi liikkuvansa keskustassa kohteesta toiseen kävellen.

”Olemme lopulta kävelijöitä kaikki, kun autot ja polkupyörät on jätetty parkkipaikoille.”

Kävelyreittien kehittäminen palvelee oleskelijoita, mutta myös niitä, jotka ovat tulleet keskustaan muilla liikennevälineillä.

Pyöräilijät ja autoilijat kuluttivat yhdellä ostoskäynnillä suurempia summia kuin kävelijät ja joukkoliikennematkustajat. Suurin vuosikulutus oli jalankulkijoilla, joilla kertakulutus oli pienempi, mutta asiointikäyntejä usein.

Autoilijoilla vuosittaisia asiointikertoja keskustassa oli vähiten.

Siisteydessä sanomista

Vastaajat arvostavat viihtyisää ja turvallista kävely-ympäristöä, lyhyitä välimatkoja ja kaupunkitunnelmaa. He toivovat keskustaan lisää oleskelupaikkoja sekä parannuksia siisteyteen.

"Olemme saaneet ajoittain kaupunkina kritiikkiä katujen ja tapahtumapaikkojen epäsiisteydestä. Hämeenkadulla tilanne on jo tutkimuksen jälkeen kohentunut”, Seppänen sanoo.

Kaupunki voisi Seppäsen mielestä myös haastaa asukkaat ja kiinteistöt pitämään huolta yhteisestä ympäristöstä. Suomalaisia voisi kannustaa pitämään omat nurkkansa siisteinä ja ojentamaan yhteisen kaupunkitilan sotkijoita.

Areena tuo tuhansia

Etenkin nuoret vastaajat kaipasivat keskustaan lisää tapahtumia. Uuden tapahtuma-areenan vaikutus tulee olemaan Seppäsen mukaan suuri, koska tapahtuma tuo kerrallaan keskustaan tuhansia ihmisiä.

Seppänen on miettinyt Viiden tähden keskusta -hankkeessa, miten suurten tapahtumamagneettien kuten areenan ja Tampere-talon kävijät saa liikkumaan myös Tammerkosken länsipuolelle. Ratkaisut voivat Seppälän mukaan olla välillä yksinkertaisia.

”Osa voi käydä katsomassa konsertin areenalla ja liikkua samalla matkalla Särkänniemeen, jos pystymme tarjoamaan kivat kävelyreitit keskustan läpi.”

Tampere on saanut kritiikkiä katujan epäsiisteydestä. Hankekehityspäällikkö Minna Seppäsen (vas.) mielestä kaupunki voisi haastaa asukkaat ja kiinteistöt mukaan siisteystalkoisiin. Liikenneinsinööri Katja Seimelän mukaan kaupungin kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota kävely-ympäristön kehittämiseen.

Seimelä on iloinen siitä, että koronasta huolimatta joukkoliikenteen osuus asiointiliikenteestä keskustaan on vastauksissa melko suuri. Noin 40 prosenttia vastaajista tuli keskustaan autolla, mutta bussilla tai junalla noin kolmannes.

Kävellen keskustaan tuli noin viidennes ja pyörällä kuusi prosenttia.

Ratikan kauppakeskus

Kaupunki arvioi, että raitiotie tuo joukkoliikenteelle lisää käyttäjiä matkoilla keskustaan.

”Ratikan vaikutus tulee olemaan suuri. Olen käyttänyt leikillistä ilmaisua ratikan kauppakeskus. Ratikkapysäkkien lähellä ja vaikutusalueella on äärettömän hyviä liikepaikkoja”, Seppälä sanoo.

Keskustan asukkaat ovat kyselyn perusteella tärkeä asiakasryhmä etenkin päivittäistavarakaupalle, kahviloille ja ravintoloille. Keskustan asukkaista yli puolet kävi vähintään kolme kertaa viikossa keskustassa.

Kaupunkiseudun asukkaista Tampereen keskustassa kävi viikoittain noin 35 prosenttia.

"Keskustan asukaspohjaa kannattaa edelleen vahvistaa täydennysrakentamalla ja uudella asuntorakentamisella keskustassa ja sen läheisyydessä", Seppänen sanoo.

Kävelijä kuluttaa

Heikoimmat arvosanat kyselyssä saivat autoliikenneyhteydet, pysäköintimahdollisuudet ja pysäköinnin hinta. Pääosalle vastaajista ne eivät olleet kriittisiä tekijöitä.

Asiointitutkimus

Tampereen kaupunkiseudun 1148 yli 15-vuotiasta asukasta vastasi verkkokyselyyn.

Vastaukset kerättiin huhtikuussa 2021 Suomen OnlineTutkimus Oy:n kuluttajapaneelilta.

Vastaajat arvioivat Tampereen keskustassa asiointia ja liikkumista huhtikuuta 2021 edeltäneiden 12 kuukauden ajalta.

Tausta-aineistona oli liikennemääriä, matkapuhelindataan perustuvia kävijämääriä, keskustan seurantajärjestelmä, elinvoimalaskenta ja yritysten liikevaihtotietoja.

Helsinki teetti vastaavan selvityksen vuonna 2019.

Autoliikenteen tai pysäköinnin parannuksia ei ole Seimelän mukaan luvassa välittömästi. Hänen mielestään vastauksissa kuuluvat jonkin verran myös vanhat mielikuvat.

"Autoliikenteen reitit ovat nyt paremmin käytettävissä, kun ratikan työmaat on saatu valmiiksi".

Huhtikuinen kysely aloitti uudenlaisen liikkumista ja kulutusta yhdistävän tiedon keruun, jonka kaupunki toistaa kahden tai kolmen vuoden välein.

Kaupunki teki tutkimuksen koronapandemian aikana ja ennen raitiotieliikenteen käynnistymistä, jotta voi jatkossa arvioida raitiotien ja muiden ilmiöiden vaikutusta liikkumiseen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut