Tampere–Pori–Rauma-väli digiradan ensikohteeksi - Uutiset - Aamulehti

Suomen ensimmäinen digirata tulee Tampereen ja Rauman välille – junat voivat ajaa lähempänä toisiaan

Väyläviraston valmistelussa on 40 miljoonan euron investointi Pirkanmaan–Satakunnan rataverkkoon. Junaliikenteen tehokkuutta, välityskapasiteettia ja turvallisuutta parantava järjestelmä on tavoitteena saada käyttöön syksyllä 2026.

Junaliikenteen modernisointiin on luvassa tuntuvia investointeja. Äly- ja digitaalitekniikka lupaa raiteille lisää kuljetuskapasiteettia, parempaa turvallisuutta ja vähemmän häiriöitä. Arkistokuvassa tavarajuna Kokemäen Peipohjassa.

29.10. 13:51

Valtakunnan rataverkoston ylläpidosta vastaava Väylävirasto on vahvistanut suunnitelmansa aloittaa digitaalitekniikkaan perustuvan uuden sukupolven junaliikenteen ohjausjärjestelmän rakentamisen Pirkanmaan–Satakunnan rataverkosta.

Digiratahankkeen projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta sanoo, että Tampere–Pori–Rauma-rautatieyhdistelmään päädyttiin, koska rataverkko ja sen junaliikenne soveltuvat hyvin digitaalisen kulunohjauksen ja -valvonnan järjestelmien ensikohteeksi.

Toisena vaihtoehtona suunnittelupöydällä on ollut Turku–Karjaa-rataosuus.

”Kyllä tämän hetken suunnitelma on, että digiradalle edetään ensimmäisenä Rauma–Pori–Tampere-radoilla. Tavoite on, että testien ja saatujen kokemusten perusteella digitaalinen ohjausjärjestelmä rakennetaan koko rataverkolle vuoteen 2040 mennessä”, Juha Lehtola sanoo.

Digiratahanke tarkoittaa käytännössä ratojen nykyisen, jo vanhentumassa olevan kulunvalvontajärjestelmän korvaamista Euroopan unionin vaatimusten ja standardien mukaisella uudella tekniikalla.

Häiriöt vähenevät

Junaliikenteen ohjaus ja valvonta uudistetaan radioverkkoon perustuvalle tiedonvälitykselle, joka mahdollistaa junien seuraamisen ja liikenteen ohjauksen reaaliaikaisena.

Tämä edellyttää raiteiden ja junien varustamista uudella laitekannalla. Hyötynä on mahdollisuus kasvattaa rataliikenteen kapasiteettia ja turvallisuuden parantuminen sekä liikennehäiriöiden vähentyminen.

”Junat voivat ajaa tämän tekniikan ansiosta lähempänä toisiaan kuin nyt. Rauma–Pori–Tampere-rataosuudella on pitkiä asemavälejä, joissa uutta tekniikkaa voidaan helposti soveltaa. Rataosuus on ensikohteeksi sopiva myös sen vuoksi, että raiteilla kulkee sekä matkustajajunia että tavaraliikennettä.”

Hinta 40 miljoonaa euroa

Juha Lehtolan mukaan digitaalisen ohjausjärjestelmän rakentaminen ajoittuu tuoreimman suunnitelman mukaan vuosille 2024–2025. Tavoitteena on saada järjestelmä käyttöön rataosuuksilla syksyllä 2026.

”Koko verkko Tampereelta Poriin ja Raumalle on tarkoitus rakentaa kerralla. Kustannusarvio on nykyisen tiedon mukaan noin 40 miljoonaa euroa”, Juha Lehtola sanoo.

Pirkanmaa–Satakunta-ratojen jälkeen vuorossa on digitaalisen ohjaustekniikan rakentaminen koko rataverkolle. Digirata-selvityksen mukaan raiteistojen ja junakaluston varustamisen kokonaiskustannus on noin 1,7 miljardia euroa.

Digirata-hanke on mukana Suomen elpymis- ja palautussuunnitelmassa, jonka valtioneuvosto hyväksyi toukokuussa esitettäväksi Euroopan unionin komission hyväksyttäväksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut