Suomen ensimmäinen digirata tulee Tampereen ja Rauman välille – junat voivat ajaa lähempänä toisiaan
Väyläviraston valmistelussa on 40 miljoonan euron investointi Pirkanmaan–Satakunnan rataverkkoon. Junaliikenteen tehokkuutta, välityskapasiteettia ja turvallisuutta parantava järjestelmä on tavoitteena saada käyttöön syksyllä 2026.
Junaliikenteen modernisointiin on luvassa tuntuvia investointeja. Äly- ja digitaalitekniikka lupaa raiteille lisää kuljetuskapasiteettia, parempaa turvallisuutta ja vähemmän häiriöitä. Arkistokuvassa tavarajuna Kokemäen Peipohjassa. Kuva: Jussi Rakkolainen / Sanoman arkisto
Valtakunnan rataverkoston ylläpidosta vastaava Väylävirasto on vahvistanut suunnitelmansa aloittaa digitaalitekniikkaan perustuvan uuden sukupolven junaliikenteen ohjausjärjestelmän rakentamisen Pirkanmaan–Satakunnan rataverkosta.
Digiratahankkeen projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta sanoo, että Tampere–Pori–Rauma-rautatieyhdistelmään päädyttiin, koska rataverkko ja sen junaliikenne soveltuvat hyvin digitaalisen kulunohjauksen ja -valvonnan järjestelmien ensikohteeksi.