Raitiotien jatko Tampereelta Ylöjärvelle olisi kahdeksan kilometriä - Uutiset - Aamulehti

Raitiotie Ylöjärvelle nytkähtää eteenpäin, rataa tulossa kahdeksan kilometriä – Ratikka kulkee Ylöjärven kirjaston ohi Leijapuistoon

Myös Pirkkalan ja Koilliskeskuksen suuntien jatkoratojen yksityiskohtainen suunnittelu on alkamassa tänä vuonna.

Havainnekuva raitiotien päätepysäkistä Leijapuistossa. Kuvassa on näkymä Kuruntietä etelän suuntaan.

22.9.2021 6:34

Aamulehti

Raitiotien jatkon tarkempi yleissuunnittelu Tampereen Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut.

Ratikkaradan yksityiskohdat tarkentuvat maankäytön varauksena noin 8,1 kilometrin matkalla. Siitä kolme kilometriä on Tampereen puolella ja 5,1 kilometriä Ylöjärven alueella.

Raitiotien rakentamisesta Ylöjärven suuntaan ei ole vielä päätöstä. Alustavasti kaupungit ovat arvioineet, että Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien rakentaminen voisi ajoittua vuosille 2029–2032.

Sitä ennen tarvitaan hankesuunnittelu vuosina 2025–2026 ja toteutussuunnittelu vuosina 2027–2028.

– Tarkennamme nyt esimerkiksi, missä kohtaa Turvesuonkatua ratavaraus kulkee, keskellä vai reunalla. Samoin risteämiset kantatien ja rautatien kanssa, mennäänkö yli vai ali, raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen kertoo.

Suunnitelmassa tarkentuvat myös pysäkkien paikat Hiedanrannan keskusaukiolta Ylöjärven päätepysäkille Leijapuistoon. Seudullisessa yleissuunnitelmassa rataosuudelle oli merkitty kahdeksan tai yhdeksän pysäkkiparia.

Tampereen Lielahdessa ratavaraukseen tulee kaksi tai kolme pysäkkiä. Pysäkit ovat tulossa myös Teivoon, Mäkkylään, Soppeenmäkeen ja kirkonseudulle.

Havainnekuva ratikasta Soppeenmäessä. Kuvassa näkymä Mikkolantieltä pohjoisen suuntaan.

Tarkentava yleissuunnitelma määrittää, miten lähellä Vaasantietä raitiotie kulkee. Myös risteämiset katujen kanssa tutkitaan tarkasti.

Myös Pirkkalan ja Koilliskeskuksen suuntien jatkosuunnittelu on Tuomisen mukaan alkamassa tänä vuonna.

– Arvioimme parhaillaan raitiotiesuunnittelijoiden tarjouksia. Yhteishanke Tampereen kaupungin ja Pirkkalan kunnan välillä on tarkoitus aloittaa syksyn aikana.

Alkaa Hiedanrannasta

Ylöjärven rata lähtee Hiedanrannan keskusaukiolta ja jatkuu Lielahdessa Enqvistinkatua ja Turvesuonkatua pitkin Tampere–Oulu-pääradan varteen. Ratikkarata risteää rautatien ja Vaasantien kanssa eri tasossa.

Teivosta Soppeenmäkeen raitiotie kulkee Vaasantien eteläpuolella. Rata palaa takaisin Vaasantien ja rautatien pohjoispuolelle ylityksellä tai alituksella.

Raitiotie jatkaa Ylöjärvellä Kuruntien keskellä kirjaston ja kaupungintalon ohi päätepysäkille Leijapuistoon.

Kaupungit jakavat kulut

Yleissuunnitelma ei ole sitova eikä tähtää välittömään raitiotien rakentamiseen. Radan tilaajakunnat Tampere ja Ylöjärvi jakavat suunnittelukustannukset osittain ratakilometrien perusteella.

– Tämä suunnitteluvaihe maksaa 400 000–500 000 euroa. Noin 60 prosenttia maksaa Ylöjärvi ja 40 prosenttia Tampere, Tuominen kertoo.

Raitiotie Ylöjärvelle

Tampereen ja Ylöjärven valtuustot hyväksyivät loka–marraskuussa 2020 raitiotien ratavarausten sijainnit raitiotien seudullisen yleissuunnitelman perusteella.

Tampereen ja Ylöjärven kaupungit ovat päättäneet tarkentaa raitiotien suunnitelmaa Lielahdessa ja Ylöjärvellä maankäytön suunnittelun tueksi.

Tarkentavassa yleissuunnitelmassa tarkastellaan raitiotietä Tampereen Hiedanrannan keskustan ja Ylöjärven Leijapuiston päätepysäkin välillä.

Raitiotien jatkosuunnittelulla on verkkosivut. Sivuilta löytyy tietoa hankkeesta ja osallistumismahdollisuuksista.

Suunnittelua tekevät Ramboll Finland oy ja WSP Finland oy.

Yleisötilaisuus 26.10.

Raitiotien tarkentavaan yleissuunnitelmaan voi osallistua esimerkiksi alueella käynnissä olevien maankäytön suunnitteluhankkeiden yhteydessä. Tampereen kaupungilla on Lielahden länsiosassa käynnissä yleissuunnittelutyö ja Ylöjärven kaupungilla Teivo-Mäkkylän yleiskaavatyö.

Raitiotiesuunnitelmat ovat esillä Lielahden yleissuunnitelman yleisötilaisuudessa tiistaina 26.10. Ratasuunnitelmista on työpaja Lielahden yrityksille 1.11.

Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien tarkennus valmistuu vuoden 2022 lopussa. Sen tuloksia hyödynnetään kaupunkien kaavoituksessa, katusuunnittelussa ja kunnallistekniikan suunnitelmissa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut