Pate Mustajärvi Tampereen ratikan kuskiksi, mukaan muitakin tunnettuja kasvoja – Turvatyyny jalankulkijoiden suojaksi

Tampereen raitiotien turvallisuudesta löytyi hengenvaarallinen puute, jota nyt korjataan. Lisäksi kuljettajiksi on rekrytoitu useita tunnettuja kasvoja.

Ratikan ohjaamossa nähdään ainakin Santtu-Matias Rouvali, Jaana Syrjänen, Jarkko Wiss, Vesa Laitinen, Pate Mustajärvi ja Ransu.

1.4.2021 6:00

Aamulehti

Tampereen raitiotiestä on paljastunut vielä liikennöinnin aloituksen lähestyessä huomattavia turvallisuuspuutteita. Vakavin niistä on se, että täksi kevääksi kaupunkikuvaan tuotavat sähköpotkulaudat uhkaavat muodostaa vaarallisen loukun.

– Sähköpotkulautoja ei huomattu miettiä ajoissa. Potkulaudan akku voi loppua kiskoja ylitettäessä, tai mikä pahinta, käyttäjän eksyttyä ratikkakaistalle. Sammunut lauta on raskas hinattava. Jos mitään ei tehtäisi, kädettömiä ja jalattomia hipstereitä kuolisi kuin kärpäsiä, sanoo Tampereen kaupunkiraideliikenteen varapäätarkastaja Jussi Tinanen.

Harhailevien jalankulkijoiden suojaksi raitiovaunujen keulaan jälkiasennetaan nyt turvatyyny. Tyyny on kooltaan huomattavasti suurempi kuin henkilöauton turvatyyny mutta toimii samalla periaatteella eli laukeaa törmäyshetkellä osumaa pehmentämään.

– Olen tyynyä tehtaalla muutaman kerran kokeillut ja voin sanoa, että se hieman pelästyttää mutta tuntuu yllättävän hellältä, Tinanen sanoo.

Lisäksi turvallisuutta parannetaan siten, että kaikilla ratikkareittien lähistöllä nopeusrajoitus lasketaan kymmeneen kilometriin tunnissa. Rajoitus tosin koskee vain autoilijoita, ei ratikkaa, Tinanen sanoo.

– Meidän mielestämme se on hyvä näin.

Tutuilla kasvoilla lisää luottamusta

Liikennöinnin alkaessa ratikan uusina kuljettajina aloittaa joukko kaupunkilaisille tuttuja kasvoja. Raitiotieyhtiö aloittaa uusien kuljettajien kouluttamisen tänään 1. huhtikuuta. Tarkoituksena on lisätä kiinnostusta ratikkamatkustukseen ja lisätä luottamusta kyydin vaarattomuuteen. Niinpä ensimmäisenä kuljettajaksi pestattiin Pate Mustajärvi.

– Ratikan ajaminen on yllättävän helppoa: painetaan vaan kaa-aasua! Mietin alkuun, että en tajua mitään niistä ratikan liikennevaloista, mutta sitten tajusin, että eihän minun tarvitsekaan, kiskot vie Alabamaan ja kaikki väistää! sanoo Pate Mustajärvi. Mustajärvi aloittaa kuljettajana Pyynikintori–Ikuri-linjalla.

Mustajärven rekrytoimisen syynä on myös turvallisuus. Ratikkaa vastustettiin Tampereen valtuustossa vuonna 2016 sillä perusteella, että ratikkaa voisi käyttää itsemurhiin ja että se on vaarallinen, koska kuurot eivät kuule sitä. Tähän huoleen reagoidaan niin, että aina vuorossa ollessaan Mustajärvi avaa ratikan etuikkunan ja huutaa.

– Paten huuto on mittaustemme mukaan vahvistamattomanakin niin kova, että myös kuulovammaiset ja Tampereen valtuutetut havahtuvat sen tuottamaan äänenpaineeseen aina 150 metriin asti, sanoo kaupunkiraideliikenteen oheisturvallisuusjohtaja Olli Paja.

Muut uudet kuljettajat ovat kapellimestari Santtu-Matias Rouvali, Taysin infektioyksikön ylilääkäri Jaana Syrjänen, Ilveksen jalkapallon päävalmentaja Jarkko Wiss, Aamulehden uutispäällikkö ja ravintolakriitikko Vesa Laitinen sekä Ransu-koira. Lisäksi ratissa vierailevat Pirkanmaan kansanedustajat aina maanantaisin, kun täysistuntoja ei ole.

Jussi Tinanen kertoo rekrytoinnista:

– Saimme kuljettajat mukaan lupaamalla, että he voivat aina tarvittaessa koukata reitiltä, jos heillä on kiireisinä ihmisinä asioita hoidettavana siinä samalla. Ransu on mukana nostamassa tunnelmaa. Infektioylilääkäri Jaana Syrjänen taas on mukana siitä yksinkertaisesta syystä, että hän on Tampereen uskottavin henkilö.

Tämä juttu oli muuten aprillia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut