Hävittäjäkandidaatit lentävät pian Tampere-Pirkkalassa - Uutiset - Aamulehti

Hävittäjäkandidaatit lentävät pian Tampere-Pirkkalassa – Lue, millaista on lentää Hornetia ja mikä uskomaton seikkailu liittyi hävittäjähankintaan viime vuosisadalla

Hävittäjävaihtoehtojen testaustapahtuma käynnistyy Tampere-Pirkkalassa. Tiesitkö, että hankkeesta on neuvoteltu salaperäisessä bunkkerissa Tampereella? Lue tästä kiinnostavia hävittäjiä ja hävittäjähanketta koskevia juttujamme. Tuoreet hävittäjäjutut löydät jatkossa osoitteesta aamulehti.fi/havittajahanke.

Hävittäjiä testataan nyt Tampere-Pirkkalassa oikein urakalla. Kuvassa oikealla nykyisin Puolustusvoimien käytössä oleva Hornet ja vasemmalla testiin ensimmäisinä tulevat Eurofighter Typhoon ja Dassault Rafale.

9.1.2020 12:29

Aamulehti

Ilmavoimat järjestää Hornetit korvaavien hävittäjävaihtoehtojen testaustapahtuman HX Challengen Satakunnan lennostossa Pirkkalassa 9.1.–26.2.2020.

Aamulehti seuraa testejä ja HX-hävittäjähankkeen etenemistä. Löydät hävittäjähanketta koskevat juttumme jatkossa myös täältä: aamulehti.fi/havittajahanke.

HX Challengesta voit lukea lisää täältä. Katso täältä, miten pääset seuraamaan lentoonlähtöjä ja laskeutumisia Pirkkalassa.

Kokosimme tähän kiinnostavimpia hävittäjähanketta ja hävittäjiä koskevia juttujamme. Ole hyvä!

Koelentäjän uralla pääsee parhaimmillaan tutustumaan melkoiseen määrään eri konetyyppejä. Tässä ilmavoimien pääosin yhteys- ja kuljetuskoneena käyttämä Gates Learjet -suihkukone, jonka ohjaimissa Jyri Mattila on ollut noin 30 tuntia.

Jyri Mattila tietää, miltä tuntuu lentää hävittäjällä

Everstiluutnantti Jyri Mattilan taskusta löytyy taitolennon kultamitaleita ja tuhansia lentotunteja. Mattila lentää työkseen ja lentää harrastuksissaan: taitolentää, opettaa, lentää Norjan ilmavoimien historiallisessa laivueessa. Ainoa ikävä puoli lentämisessä on se, jos ei voi lentää. Haastattelimme Jyri Mattilaa syksyllä 2018.

Lue juttu: Koelentäjä Jyri Mattila tuntee 71 konetyyppiä Gripenistä museohävittäjään – "Hornetissa voi lyödä tehon tyhjäkäynniltä täydelle jälkipoltolle niin nopeasti kuin käsi liikkuu"

Karhulan ilmailukerhon lentomuseo Kotkan Karhulassa on tallentanut merkittävän osan suomalaista ilmailuhistoriaa. Etualalla MiG-21F-13, taustalla MiG-21BIS.

Hävittäjien hankintaan liittyi seikkailu vuonna 1962

Kun ilmavoimat etsi itselleen uutta hävittäjää 1960-luvulla, hankintaprosessi oli aika tavalla erilainen kuin nykyään: valinta tehtiin vauhdilla ja kokeilematta. Yllätyskone MiG-21 oli kuitenkin kova rauta, joka palveli ilmavoimia 35 vuoden ajan.

Lue, mitä tapahtui, kun kesällä 1962 viisitoista suomalaista sotilaslentäjää valmistautui salaperäiselle komennukselle itärajan taakse.

Lue juttu: Juuri mitään ei tiedetty, kun suomalaislentäjät odottivat kesällä 1962 salaperäistä matkaa – pian he lensivät huippuhävittäjällä Neuvostoliiton taivaalla

HX-hankkeen ohjelmajohtaja, kenraalimajuri Lauri Puranen kertoo muun muassa Tampereen ”bunkkerista”

Tampereen bunkkerissa käy kuhina, kun hävittäjistä neuvotellaan

HX-hävittäjähankkeen neuvotteluita käydään Tampereen ”bunkkerissa” kaikkiaan parin sadan neuvottelijan voimin. Kenraalimajuri Lauri Puranen kertoi hankkeesta Aamulehdessä syyskuussa 2019.

Lue juttu: Näin Suomen hävittäjäkaupasta neuvotellaan: Tampereen ”bunkkerissa” käy kuhina, eikä puhelimia saa olla mukana – Pian kaikki 5 hävittäjää lentävät Suomen talvessa

Puolustusvoimain komentajalla Timo Kivisellä on aiempien pääesikuntatehtäviensä perusteella näkemystä siitä, mihin sotilasteknologinen kehitys on menossa.

Kenraali Kivisen kauden tärkeä hanke

– Jos katsotaan tulevaisuuden toimintaympäristöä ja muiden tekemiä ratkaisuja, ei ole yhtäkään vertailukelpoista maata, joka olisi poistamassa hävittäjiä, Puolustusvoimien uusi komentaja, kenraali Timo Kivinen toteaa. Aamulehti julkaisi Kivisen haastattelun lokakuussa 2019.

Lue juttu: Suomi puolustautuu ohjushyökkäystä vastaan eri filosofialla kuin suurvallat – Puolustusvoimain uusi komentaja Timo Kivinen avaa myös, miksi korvettien mitat kasvoivat

Hävittäjiä saatetaan ostaa enemmän kuin 64

Suomi saattaa ostaa hävittäjiä enemmänkin kuin 64 kappaletta, joka on edellisessä hävittäjähankinnassa ostettujen Hornetien lukumäärä. Näin uutisoivat Iltalehti ja Aamulehti lokakuussa 2019.

Lue juttu: Hävittäjähankinnassa yllätyskäänne: Suomi saattaa ostaa nykyistä enemmän taistelukoneita - hallitus asetti hintakatoksi 10 miljardia euroa

Tammikuussa 2020 kerrottiin, että hävittäjiä saatetaan ostaa yli tai alle 64 kappaletta. Tarkennetussa tarjouspyynnössä viisi hävittäjävalmistajaa saavat vapaasti tarjota haluamaansa määrää hävittäjiä 10 miljardin euron hintakatolla.

Lue juttu: Suomi ei enää hae tasan 64:ää hävittäjää – Lukumäärä ei ratkaise valintaa, vaan kokonaissuorituskyky, linjaa hankkeen ohjelmajohtaja Puranen blogissaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos