Intercity-juna törmäsi rataa puhdistaneen kaivinkoneen kauhaan Parkanossa – törmäyshetkellä vauhtia 180 kilometriä tunnissa, matka jatkui lähes viisi tuntia myöhässä - Uutiset - Aamulehti

Intercity-juna törmäsi rataa puhdistaneen kaivinkoneen kauhaan Parkanossa – törmäyshetkellä vauhtia 180 kilometriä tunnissa, matka jatkui lähes viisi tuntia myöhässä

Kaivurissa ollut harjalaite ja kauhanpyörittäjä lensivät kymmeniä metrejä törmäyksen voimasta.

3.2.2019 13:27 | Päivitetty 4.2.2019 6:11

Helsingistä Ouluun matkalla ollut Intercity 23 -matkustajajuna törmäsi lumitöissä olleeseen kaivinkoneeseen Parkanossa. Onnettomuuden tarkempi paikka oli muutama sata metriä Parkanon asemasta pohjoiseen.

Intercity-juna ei pysähdy Parkanossa, joten sen vauhti on ollut törmäyksessä kova. Pelastuslaitoksen mukaan juna kulki noin 180 kilometrin tuntivauhdilla törmäyksen tapahtuessa. Sen jälkeen juna jarrutti ja pysähtyi muutaman sadan metrin päähän.

Pelastuslaitos sai hälytyksen raideliikenneonnettomuudesta kello 12.57.

Veturin vasen etukulma vaurioitui, joten tällin saaneen eteen oli kiinnitettävä toinen veturi ennen matkan jatkumista Parkanosta.

Kukaan ei loukkaantunut

Tilanne- ja johtokeskuksen päivystävä palomestari Jari Hiltunen sanoo, että ensihoitajat tarkastivat junan matkustajat, eikä loukkaantuneita havaittu. Myös junan ja kaivinkoneen kuljettajat ovat kunnossa.

Hiltunen sanoo, että juna törmäsi kaivinkoneen ja harjakoneen yhdistelmään, jolla puhdistettiin radalla olevaa lunta. Kaivuri oli ykkösraiteella puhdistamalla lunta, kun juna lähestyi kakkosraidetta etelästä. Kaivurin kauha ja harjalaite osuivat veturin etukulmaan. Harjaosa ja kauha irtosivat vauhdilla kaivinkoneesta, mutta harjaosa ei onneksi singonnut esimerkiksi junaa kohti.

–Siinä on ollut onni matkassa, sanoo Hiltunen.

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja, dosentti Veli-Pekka Nurmi kertoi myöhään iltapäivällä Aamulehdelle, että keskus ei näillä näkymin ole käynnistämässä tapauksesta onnettomuustutkintaa. Keskus tutustuu kuitenkin dokumentaatioon, jota poliisi on paikalta koostamassa, ja tekee lopullisen päätöksen asiasta huomenna.

Kaivuri oli tekemässä lumitöitä toisella raiteella, kun onnettomuus tapahtui. Kaivurista harjaosa irtosi ja lensi kymmeniä metrejä rajussa tällissä. Muuten kaivuri säilyi täysin ajokuntoisena, eikä kuskille käynyt kuinkaan. Hän toi koneen ajamalla onnettomuuspaikalta.

Aamulehden paikalla oleva toimittaja Aulis Alatalo kertoo, että kaivurin kuljettaja ajoi kaivurin pois raiteilta ennen kello kahta, ja myös junaa on saatu siirrettyä.

Aamulehden saamien tietojen mukaan kaivurin kuljettaja ei saanut viestiä junan saapumisesta. Yleensä jokaisesta junasta kerrotaan radiopuhelimella.

Paikalla oli useita Pirkanmaan pelastuslaitoksen yksiköitä. Paikalla kävi myös lääkärihelikopteri, joka oli alueella muissa tehtävissä.

Kaivurin harjaosa osui kuvan matkustajajunan etuosaan, ja veturi vaurioitui vasemmasta etukulmasta.

Turmajuna on päässyt liikkeelle

VR kertoi hieman ennen neljää iltapäivällä, että onnettomuusjuna on saanut uuden veturin ja päässyt liikkeelle. Juna oli puoli seitsemän aikaan Kokkolassa, ja aikataulusta se oli jäänyt jo 4 tuntia 40 minuuttia.

Onnettomuus vaikutti muuhunkin liikenteeseen, sillä rata oli hetken jännitteetön eikä muu liikenne päässyt kulkemaan alueen ohitse.

Tarkennus 3.2. kello 17.32: Tarkennettu kuvatekstiin, että kuvassa oleva osa on kauhanpyörittäjä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos