Supersankarit ja retropelit toimivat mainoskisassa - Uutiset - Aamulehti

Tampereella jaettiin palkintoja ja isot pomot väittelivät markkinoinnista – Ämpärit eivät saaneet kansaa äänestämään

Mediaportaalla työskentelevä Jani Kiltti valittiin vuoden nuoreksi mainonnansuunnittelijaksi.

16.11.2018 22:15

Vuoden nuoreksi mainonnansuunnittelijaksi 16 ehdokkaan joukosta valittu Jani Kiltti kutsutaan vastaanottamaan palkintonsa Torni-hotellin lavalle. Tamperelainen mies vaikuttaa hämmentyneeltä saamastaan huomiosta.

–Tämä tuli vähän yllätyksenä, koska tämä on minulle ensimmäinen kisa.

Kiltti voitti Juju Prix 18 -kilpailun supersankari-teemaisella työllään. Kilpailussa oli tehtävänä suunnitella juliste ja banneri Tampereen Mainosyhdistyksen Säätiön apurahojen hakemisesta. Raadin mukaan työssä oli kiteytetty haluttu viesti hyvin, toteutuksesta huokui hyvä fiilis, ja kuvailmaisu oli vahva sekä erottuva.

Voittaneen työn voit katsoa täältä.

Alalla vasta pari kuukautta

Kiltti on työskennellyt markkinointi- ja mainosalalla Mediaporras oy:llä vasta kaksi kuukautta.

–Olen tehnyt aiemmin graafista hommaa, mutta se on ollut lähinnä yhden mobiilimaksufirman grafiikan ja käyttöliittymän suunnittelua.

Kiltti kertoo lavalla satojen mainosalan ammattilaisen edessä, kuinka voittanut työ syntyi.

–Idea tuli yhtenä iltana kello 23. Minun piti nousta sängystä, kirjoittaa se väsyneenä paperille, ja etsiä tekstiä tukevia kuvia siihen.

Yleisön suosikiksi valittiin samassa kilpailussa Kaski Agencyn Johanna Siltanen, joka sai lähes 60 prosenttia äänistä. Siltanen hyödynsi työssään 1980- ja 1990-lukujen retropelien ilmettä. Yleisöääniä annettiin Aamulehden verkkosivujen kautta ehdokkaille yhteensä 2 577.

Jujuprix-kilpailun yleisöäänestyksen voitti ylivoimaisesti Johanna Siltanen.

Suomalaisille niin tärkeät ämpärit eivät tällä kertaa pärjänneet kisassa, vaikka Jonna Laukkanen olikin ämpäri-aiheisella työllään päässyt viiden finalistin joukkoon.

Suomalainen, rauhallinen taistelu

Perjantaina Torni-hotellissa järjestetty markkinoinnin tekijöiden tapahtuma huipentuu battle debattiin, jossa kolme päivän aiempaa puhujaa astuvat lavalle.

Battle debate alkaa. Tapahtuman juontanut Mikael Jungner seuraa sivusta, kun, Timur Kärki (Goforen toimitusjohtaja), Pauli Waroma (Pihlajalinnan markkinointijohtaja) ja Mikko Kuitunen (Vincitin toimitusjohtaja) kättelevät.

Tilanne on kaukana hip-hop-battlesta, jossa lavalle nousseet kilpailijat ottavat toisistaan mittaa improvisoimalla ja usein solvaamalla vastapuoltaan. Goforen toimitusjohtaja Timur Kärki, Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma ja Vincitin toimitusjohtaja Mikko Kuitunen eivät räpäytä toisiaan suohon eivätkä vedä toisiltaan mattoa alta, vaan puhuvat rauhassa markkinoinnin ongelmista ja niiden ratkaisuista. Yleisöäänestyksen jälkeen voittajaksi julistettaan Pauli Waroma, joka saa pystin lisäksi uuden tittelin: The Ultimate Business Battle Warrior.

Yleisö äänesti, kuka pärjäsi keskustelussa parhaiten. Pauli Waroma sai uudeksi arvonimekseen The Ultimate Business Battle Warrior.

Yleisöön show tuntuu uppoavan. Battlessa keskustelu lipsahtaa välillä kauas perinteisestä markkinoinnista.

–Tykkäsin erityisesti Paulin puheista. Erittäin hienoa nähdä, kun isot yritysjohtajat keskustelevat, kumpi on tärkeämpää: rakkaus vai ilmastonmuutos? Oli virkistävää, että oli jotakin erilaista, Ella Ahmaniemi kertoo.

Marketing Business Battle -tapahtumaan osallistuneet Johanna Laitila ja Ella Ahmaniemi Stoorla oy:stä.

Ahmaniemi kiteyttää myös päivän kantavan teeman, mikä tuli hänen mukaansa esille lähes kaikilta päivän esiintyjiltä.

–Se on merkityksellisyyden korostaminen, tunnesiteen muodostaminen asiakkaaseen. Se on loppujen lopuksi tärkeintä. Muuten se on rahan hukkaan heittämistä.

Marketing Business Battle

Perjantaina hotelli Torni-hotellissa järjestetty markkinointialan tapahtuma.

Päivän aikana lavalle nousi lukuisa määrä markkinoinnin, myynnin ja viestinnän ammattilaisia.

Päivä huipentui battle debattiin, jonka kolmesta osallistujasta voiton vei Pihlajalinnan markkinointijohtaja Pauli Waroma.

Tapahtumassa valittiin vuoden nuoreksi mainonnansuunnittelijaksi tamperelainen Jani Kiltti.

Kilpailu oli avoin alle 35-vuotiaille pirkanmaalaisille markkinoinnin, mainonnan ja viestinnän ammattilaisille ja opiskelijoille.

Voittaja sai Tampereen Mainosyhdistyksen säätiön 2 000 euron apurahan.

Yleisöäänestyksen voitti Johanna Siltanen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: