Julkinen reklamaatiopalvelu ei saanut riittävästi käyttäjiä Suomesta - Uutiset - Aamulehti

Suomalaiset eivät valita tarpeeksi – Yrittäjä sulkee reklamaatiopalvelun ja lähtee jenkkimarkkinoille

Tästä Pendolino-junan heiluvasta peiliovesta Jaakko Timonen sai idean julkisen reklamaatiopalvelun yritykselleen.­

3.3.2018 9:30

Julkista reklamaatioiden ratkaisupalvelua kuluttajille kehittävä No No No keräsi yli 400 000 euron rahoituskierroksen muun muassa enkelisijoittajilta ja Business Finlandilta, mutta aikoo sulkea palvelunsa Suomessa ja keskittää panostuksensa USA:n markkinoille.

–Suomalaiset eivät uskalla antaa palautetta, vaan äänestävät mieluummin jaloillaan ja purnaavat kavereilleen. Tyytyväisistä käyttäjistä huolimatta emme saaneet käyttäjämäärää kasvamaan tarpeeksi.

Suomessa noin 70 prosenttia palveluun raportoiduista suurista brändeistä, kuten Ikea, Stockmann, Elisa, Telia ja DNA, vastasi asiakkailleen, mutta yhtiön toimitusjohtaja Jaakko Timosen mukaan Suomessa on liian ujo kulttuuri ja pieni markkina julkiselle reklamaatiopalvelulle.

Kuluttajia haastatellessaan Timonen on huomannut, että puolet ajasta aprikoidaan, mitä yrityksessä mahdetaan ajatella julkisesta palautteesta. USA:ssa tilanne on päinvastainen.

–USA:ssa kuluttajia ei kiinnosta yrityksen näkökulma pätkääkään, jos he kokevat, etteivät ole saaneet rahoilleen vastinetta. Kärkästä palautetta annetaan liiankin herkästi.

"Kahdessa viikossa enemmän käsiteltävää kuin Suomessa vuodessa"

Tämä on No No Nolle positiivinen haaste, jonka vuoksi yhtiö satsaa kaikki paukut USA:n markkinaan.

Suomen liian ujo palautteenantokulttuuri johti siihen, että Jaakko Timonen lähtee yrityksineen USA:n markkinoille.­

–Kun kerroin näkemyksistäni yhtiön omistajille, sain jyrkkää kritiikkiä. Punaiset liput nousevat kuulemma heti salkoon, kun yrittäjä väittää, että palvelu on oikea, mutta markkina väärä. Pyysin luottamusta ja teimme ensimmäiset markkinointitestit. Saimme kahdessa viikossa enemmän reklamaatioita käsiteltäväksi kuin Suomessa koko vuoden aikana. Aloimme myös saada sähköpostilla vuolaita kiitoksia auttamiltamme kuluttajilta sekä avuntarjouksia palvelun ideasta tykänneiltä, Timonen paljastaa.

"Negatiivinen nimi jää heti mieleen"

Monet ovat varoitelleet yrityksen keräämän rahoitussumman olevan liian aivan pieni USA:n markkinan avaamiseen, mutta Timonen näkee asian toisin.

–Aiomme erottua tekemällä asiat eri tavalla kuin muut. Nimemme on kaikkien oppikirjojen vastaisesti negatiivinen, mutta se jää heti ihmisten mieleen. Aiomme myös olla ensimmäinen yritys, joka kokeilee joukkoistettua brändin rakentamista yhdessä palvelun käyttäjien kanssa. Jos onnistumme tavoitteissamme, kiitoratamme riittää jatkorahoituksen ansaitsemiseen.

Omistajina Piia-Noora Kauppi ja Kimmo Rasila

No No No tekee USA:n tuotejulkistuksen Austinissa Texasissa South By Southwest -konferenssissa, joka on tunnettu Uberin ja AirBnB:n kaltaisten teknologiayritysten lanseerauksista.

Palvelun varsinainen lanseeraus tapahtuu myöhemmin.

Rahoituskierroksen myötä yhtiön omistajiksi tuli lisää tunnettuja nimiä. Yhtiöön sijoittivat muun muassa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi sekä IT-vaikuttaja Kimmo Rasila.

–Olen saanut omistajilta korvaamatonta tukea ja uuden omistajajoukon myötä olen entistä luottavaisempi, Jaakko Timonen sanoo.

Lue myös: Yrittäjä oivalsi, että kritiikki on tehokkainta julkisena – vessan heiluva peili ja VR:n palautejärjestelmä idean takana

Lue myös: Mies oli saada junan vessan peilioven päähänsä – syntyi idea julkisen palautteen firmaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?