Kuluttajien välinen nettikauppa kasvaa 5-10 prosentin vuosivauhtia – Tori.fi suosituin kanava - Uutiset - Aamulehti

Käytetyn tavaran nettikauppa jatkaa kasvuaan

Lastenvaatteet sekä tarvikkeet käyvät hyvin kaupaksi vertaisverkkokaupassa.­

2.2.2018 6:00

Tampereen yliopiston ja Kaupan liiton yhteistyössä toteuttamassa tutkimushankkeessa on arvioitu, että vertaiskaupan kokonaismarkkina on vuosittain noin 480 miljoonaa euroa.

Tästä verkossa tapahtuvien vertaiskauppa-alustojen osuus on lähes 80 prosenttia.

Vuositasolla verkossa tapahtuvaa kuluttajien välistä kauppaa arvioidaan käyvän noin 371 miljoonalla eurolla ja keskimääräiseksi kasvun arvioidaan olevan 5-10 prosenttia vuodessa.

– Vertaisverkkokauppa on keskeinen osa kaupan evoluutiota. Tavaran jälkimarkkinan, eli käytetyn tavaran ostamisen ja myymisen valtavirtaistuminen jatkuu, sen volyymi ja kuluttajien preferenssi sen suosimiseen kasvavat. Se on entistä varteenotettavampi ja tulotasosta riippumaton ostamisen ja myymisen kanava kaikille ikäluokille, toteaa palvelujen ja kaupan professori Hannu Saarijärvi Tampereen yliopistosta.

Tutkimukseen osallistuneista noin 30 prosenttia oli ostanut tavaraa vertaisverkkokaupasta viimeksi vuoden aikana. Tutkimuksen aineisto koottiin kuluttajahaastattelujen ja kyselytutkimuksen avulla, joihin vastasi 1556 henkilöä.

Harrastus, sisustus ja lastenvaatteet

Euromääräisesti suosituimmat tuoteryhmät ovat harrastukset, tietotekniikka ja kodinkoneet, huonekalut ja sisustus sekä lastenvaatteet, -kengät ja muut lastentarvikkeet.

Lähes kaikissa tuoteryhmissä kuluttajien halu käyttää vertaisverkkokauppaa ostamisen kanavana on kasvanut.

Kyselyn mukaan alustoista suosituin oli Tori.fi, jota 43,9 prosenttia vastaajista piti pääasiallisena ostamisen vertaisverkkokauppana.

Facebook-ryhmiä vastaavasti 25,6 prosenttia ha Huuto.net-sivustoa 15 prosenttia.

Tavaroiden myymisessä Tori.fi:tä suosi 55,4 prosenttia, Facebook-ryhmiä 28,1 prosenttia ja Huuto.net -sivustoa 8,9 prosenttia.

Vertaiskauppa osana kaupan evoluutiota -tutkimusta tehdään Tampereen yliopiston, Kaupan liiton ja Vähittäiskaupan tutkimussäätiön yhteistyönä. Tutkimusta rahoittaa muun muassa Liikesivistysrahasto.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?