Moottoritien oikaisu ja uusi kehätie nostattivat kommenttivyöryn - Uutiset - Aamulehti

Moottoritien oikaisu ja uusi kehätie nostattivat kommenttivyöryn – Mahtava juttu vai asukkaiden ja luonnon laiminlyömistä?

Valtatie 3:n oikaisu Helsingin moottoritieltä Lempäälästä Pirkkalaan oikaisee kuutisen kilometriä. Kehä 2 tuo suoran yhteyden lentokentälle Hervannan ja Sääksjärven suunnasta, ja aikanaan jopa Kangasalta asti.

10.1.2018 9:48

Aamulehti uutisoi tiistaina suurista uudistuksista Tampereen seudun liikenteessä.

Suunnitelmien mukaan Helsinki–Tampere -moottoritie eli valtatie 3 aiotaan oikaista tulevaisuudessa suoraan Pirkkalaan, ja uusi kehätie tuo suoran reitin Hervannasta lentokentälle.

Ennusteen mukaan Tampereen ja Lempäälän välinen liikenne kaksinkertaistuu 20 vuodessa. Ilman toimenpiteitä liikenteen on ennustettu ruuhkautuvan moottoritiellä ja nopeuden putoavan 60–80 kilometriin tunnissa.

Moottoritien oikaisu lyhentää Lempäälän ja Pirkkalan välistä matkaa kuudella kilometrillä ja säästää matka-aikaa 4–5 minuuttia.

Toisena muutoksena nykyisen läntisen kehätien eteläpuolelle aiotaan rakentaa kehätie 2, joka muodostaa yhteyden esimerkiksi Hervannan yliopistokampukselta Tampere-Pirkkalan lentokentälle.

Uutinen nostatti keskustelu- ja kommenttivyöryn sosiaalisessa mediassa ja Aamulehden verkkosivuilla. Keräsimme kommentit puolesta ja vastaan.

Monet ottivat uudet väylät iloisina vastaan:

–Mahtava juttu! Ajallisesti tuntuu vain kovin kaukaiselta, toimiin olisi päästävä nopeammin. Ja ysitietä on myös kehitettävä, Tampere–Orivesi nopeasti 4-kaistaiseksi niin kuin on jo suunniteltu!

–Järkevä hanke, nyt rekat ja muu vastaava liikenne pääsee paremmin oikaisemaan Tampereen ohi, eikä tarvitse tulla keskustan kautta! Hieno juttu!

–Hieno juttu Pirkkalan, Lempäälän, Tampereen ja ohikulkevan liikenteen kannalta jos nuo tiet tehdään. Ruskontielle kun saisi vielä paikallisbussit taas kulkemaan Lempäälän ja Etelä-Tampereen väliä, kun Vuores ja Lintuhytti tuovat sen tien varteen paljon uutta asustusta jo nyt.

Nykyiset liikennemäärät Helsingin moottoritiellä ja läntisellä kehätiellä.

Jotkut epäilivät uusien yhteyksien valmistumista

–Suunnitelma Ruskontien jatkamisesta kehätieksi on yhtä vanha kuin idea siitä että Hervanta olisi muutakin kuin peltoa ja metsää. Kuvittelin jo parikymmentä vuotta sitten että tämä olisi tähän päivään mennessä jo rakennettu.

–Kyseessä on yleissuunnitelma maankäytön varauksiin. Rakentaminen on hyvin epätodennäköistä meidän elinaikana.

Toisten mielestä autoliikenteeseen satsaaminen ei ole oikea ratkaisu:

–Eikö nyt pitäisi panostaa ennen kaikkea joukkoliikenteeseen? Ensiksi kolmas raide Helsinki–Tampere-välille on kiireellisin. Yksityisautoilua tullaan rajoittamaan 20 vuodessa ja siirtymä tapahtuu joukkoliikenteen puolelle.

–Liikennesuunnittelu on muutakin kuin "lisää baanaa, vähemmän ruuhkia", mikä on useiden täällä kirjoittelevien ns. autopuolueen ihmisten keskeinen (virheellinen) ajatus.

–Ruuhkia ei voi vähentää sillä että ajamista tehdään kaikkialla helpommaksi, vaan sillä, että ajaminen ohjataan sinne missä siitä on vähemmän haittaa.

–Milloin Tampere alkaa palvella meitä kaupungissa asuvia samalla tavoin kuin näitä ohi ajavia ulkopaikkakuntalaisia? Ihmettelen.

Liikennemäärät Helsingin moottoritiellä ja läntisellä kehätiellä 20 vuoden kuluttua, jos uusia teitä ei rakenneta.

Myös luontokysymykset huolestuttivat:

–Kannattaisi mieluummin ajatella tuon suht. laajan yhtenäisen metsäalueen virkistys- ja luontoarvoja. Tampereen, Pirkkalan ja Lempäälän rahanahneet pellet voi kaavoittaa tonttinsa muualle.

–Toivottavasti todellakin väylien ja tonttien kaavoituksessa ja rakentamisessa huomioidaan, että ihmiset ja eläimet pääsevät vielä kulkemaan.

–Liikenteen ehdoilla näytetään suunnittelevan koko eteläisen alueen rakenne. Asukkaat ja luontoarvot työnnetään sivuun tai oikeammin jäävät teiden alle.

–Surullista, että kenties Pirkkalan hienoimmat ulkoilumaastot aiotaan pilata viiden minuutin aikasäästöjen takia.

Joidenkin kommenttien rivien välistä oli luettavissa pientä kritiikkiä lentokenttäyhteyttä kohtaan:

–En ymmärrä mitä hyötyä on Hervanta-Pirkkalan lentoasemantiestä? Nykyisillä lentolinjoilla mennään Helsinkiin, Riikaan ja Tukholmaan muutaman kerran päivässä. Kyllä nykyinen tieyhteys riittää varsin hyvin nykyisen kaltaiselle lentoliikenteelle.

–Wau! Enää ei puutu kuin lennot Pirkkalasta!

–Sit sekin olis kiva juttu, että niitä lentoja myös olis sieltä kentältä johonkin.

Liikennemäärät Helsingin moottoritiellä ja läntisellä kehätiellä 20 vuoden kuluttua, jos moottoritien oikaisu ja kehä 2 on tehty.

Kovin nopealla aikataululla uusia liikenneväyliä ei saada käyttöön. Pirkanmaan ely-keskuksen johtaja Juha Sammallahti arvioi tiistaina Aamulehdelle, että moottoritien oikaisu toteutuu vasta kaukana tulevaisuudessa.

–Moottoritien oikaisun rakentamisessa puhutaan siis varmaan noin vuodesta 2040. Kehä 2 voi toteutua aiemmin, koska se palvelee Sääksjärven tulevaa maankäyttöä. Tampere jo teki sitä pienen pätkän Ruskossa maankäytön tarpeitaan varten, Sammallahti sanoi.

Kaksi isoa uutta tietä

Valtatie 3:n oikaisun on määrä lähteä Helsingin moottoritieltä Lempäälän Kuljusta kohdasta, jossa nyt on siniseksi valaistu voimalinja.

Pirkkalassa uusi tie yhtyy läntiseen ohitustiehen Linnakalliossa, lentokentän liittymästä muutama kilometri Sarankulmaan päin.

Oikaisu on 4-kaistainen moottoritie, jolla on Pirkkalan päätä lukuun ottamatta 120 kilometrin nopeusrajoitus. Tietä kutsutaan myös Puskiaisten oikaisuksi.

Helsingin moottoritielle on tarkoitus rakentaa molempiin suuntiin kolmas ajokaista Lempäälän Marjamäen ja Kuljun väliselle osuudelle. Samoin lisäkaistoja on tulossa läntiselle kehätielle Pirkkalaan.

Valtatie 3:n oikaisun rakentamisen arvioidaan maksavan 110 miljoonaa. Oikaisu tehtäneen vasta parinkymmenen vuoden kuluttua.

Kehä 2 ei ole moottoritie, vaan Pirkkalaa, Lempäälää, Tamperetta ja Kangasalaa yhdistävä seudullinen kokoojaväylä. Tiellä on 60 kilometrin nopeusrajoitus.

Kehätien rakentamisen arvioidaan maksavan 30 tai 40 miljoonaa siitä riippuen, tehdäänkö se 2- vai 4-kaistaisena.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: