"Tiehöylä on ainoa oikea laite jäisten ja polanteisten katujen rouhimiseen" – tiekarhu on silti kuolemassa sukupuuttoon - Uutiset - Aamulehti

"Tiehöylä on ainoa oikea laite jäisten ja polanteisten katujen rouhimiseen" – tiekarhu on silti kuolemassa sukupuuttoon

Hyvin varustellun tiehöylän hinta on 350 000–380 000 euroa. Kuvassa oleva tiehöylä on Nokialla. Sen kuljettaja Jaakko Koivuniemi hankki höylän vuosi sitten.

9.1.2018 8:00

Tiehöylänkuljettaja Jaakko Koivuniemi käsittelee joystickejä lämpimässä ohjaamossaan Nokian Harjuniityssä.

Tiehöylän terät rouhivat jäistä kadunpintaa tehokkaasti ja tasaavat polanteisen kadun miellyttävämmäksi ajaa.

–Kyllä tällainen tiehöylä on ainoa oikea laite katujen kesä- ja talvikunnossapitoon. Kovan, mustan jään irrottaminen tiestä ei onnistu kuorma-autoihin kiinnitetyillä alaterillä, joita ammattikunnassa kutsutaan "huurrelastoiksi". Ne ovat rakenteeltaan liian kevyitä näihin tarkoituksiin, selvittää yli kymmenen vuotta tiehöylää ajanut Koivuniemi.

Näin ajetaan tiekarhulla ja tällainen se on kuljettajan mielestä kunnossapidossa:

Nokia osti uuden höylän

Koivuniemi ajelee työkseen Nokian kaupungin vuosi sitten hankkimalla tiehöylällä, jota on ehditty käyttää nyt noin tuhat tuntia.

–Kaupungilla oli aiemmin kaksi tiehöylää, nyt enää tämä yksi 20 tonnin laite. Jos alaterillä varustettu kuorma-auto vie katujen kunnostustyössä sata litraa tunnissa, jää tiehöylän kulutus noin puoleen siitä eli laite on myös edullisempi käyttää, sanoo Koivuniemi.

Kuljettaja kehuu työkaluaan kuljettajaystävälliseksi eli ergonomialtaan hyvin suunnitelluksi, hiljaiseksi ja runko-ohjauksen ansiosta pienessä tilassa kääntyväksi.

Tiehöylä on todettu parhaaksi laitteeksi polanteisten ja jäisten katujen talvikunnossapitoon.

"Suomeen ei osteta"

Polanteisilla teillä ajaneet autoilijat ovat tänäkin talvena haikailleet vanhojen tiekarhujen perään. Tiekarhu on kuitenkin sukupuuttoon kuolemassa oleva laji Suomessa.

Koko Pohjoismaiden ainoa tiehöylien valmistaja on Kiteellä toimiva Veekmas Oy, joka lokakuussa 2007 kaksinkertaisti kokonsa yhdessä päivässä ostamalla kilpailijansa Patria Vammas Oy:n Sastamalasta.

Yhtiö toimitti viime vuoden lopussa kolme uutta, kuusipyörävetoista tiehöyläänsä äärimmäisiin olosuhteisiin Pohjois-Norjaan, muun muassa Kirkkoniemeen ja Storsteinnesiin.

–Jostain käsittämättömästä syystä Suomen kunnat ja ely-keskukset ovat lopettaneet lähes kokonaan tiehöylien hankkimisen, hämmästelee Veekmasin toimitusjohtaja ja perustaja Esa Halttunen, 70, Kiteeltä.

Tiehöylässä voidaan käyttää yhdestä kolmeen terää. Mahdolliset terien paikat ovat etupyörien edessä, etu- ja takapyörien välissä ja takapyörien takana.

Halttusen mielestä Suomen 27 000 kilometrin soratieverkon kunnossapitoon tarvittaisiin tiehöyliä.

–Kuorma-autoon kiinnitetyillä lanoilla ja alaterillä teitä ei saada kuntoon, ja teissä olevat viiden prosentin kallistuksetkaan eivät onnistu muilla kuin tiehöylillä.

Höyliä käyttämällä voitaisiin Esa Halttusen mukaan saada tien oma rakenne pysymään kunnossa ja saavutettaisiin säästöjä yhteiskuntaan.

Höyliä oli aiemmin satoja

Esa Halttunen aloitti tiehöyläurakoinnin vuonna 1974 ja on ehtinyt istua höylän ohjaimissa kaikkiaan 10 000 tuntia.

–1980-luvun lopulla Suomessa oli tiehöyliä vielä 600–700 kappaletta, mutta EU:n ja kilpailutusten myötä niiden määrä on laskenut kuin lehmän häntä.

1980- ja 1990-luvuilla Halttunen yhtiöineen osti Ruotsin tiehallinnolta 250 elinkaarensa lopussa olevaa Nord-Verk -tiehöylää, jotka saivat peruskorjattuina suomalaisten urakoitsijoiden keskuudessa suuren suosion.

Vuonna 2000 markkinoille tuli kokonaan uusi tiehöylä, josta on tullut erittäin suosittu erityisesti Ruotsissa.

Nokian kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikön Jouni Saranpään mukaan tiehöylä on ehdottoman hyvä laite teiden kunnossapidossa.

Hankintahinta korkea

–Höylät näyttävät tehonsa erityisesti talvella polanteisten katujen kunnostamisessa ja kesäisin hiekkatieosuuksien tasaamisessa. Laite on tehokas myös päivittäisessä lumenauraustyössä, tietää Saranpää.

Hyvin varustellun tiehöylän hinta on 350 000–380 000 euroa. Yhdyskuntatekniikan päällikkö Jouni Saranpää sanoo tienhoitovarustuksella olevan kuorma-auton hinnan olevan noin 170 000 euroa, joten hankintahinnassa on melko suuri ero.

–Käyttökustannuksissa tiehöylä on edullisempi, koska sen kulutus jää noin puoleen kuorma-auton kulutuksesta.

Tiehöylä eli tiekarhu, joskus myös maantiekarhu, on maanteiden hoitoon ja rakentamiseen tarkoitettu järeä työkone, jolla on tarkoitus ensisijaisesti tasoittaa ja muotoilla tien rakennekerrosten pintoja tai sorateiden pintaa. Nykyaikaista tiehöylää käytetään lämpimässä ohjaamossa muun muassa joystickeillä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos