Romutuspalkkio otetaan uudelleen käyttöön - autopurkamoyrittäjä ei riemuitse - Uutiset - Aamulehti

Romutuskampanjalla romutetaan juuri ne autot, joita köyhät pystyisivät ostamaan – Vanhimmat jäävät yhä liikenteeseen, tietää purkamoyrittäjä

Yrittäjä Jorma Lahtinen nokialaiselta autopurkamo Lahtiselta katsoo, ettei romutuspalkkio uusi kaikkein vanhinta, saastuttavinta ja turvattominta autokantaa, koska niiden omistajilla ei ole varaa ostaa uutta autoa.

2.9.2017 7:00

Luulisi, että autopurkamoyrittäjä taputtaisi käsiään, kun maan hallitus ilmoitti ottavansa vanhojen autojen romutuspalkkion uudelleen käyttöön. Vaan ei taputa. Nokialainen autopurkamoyrittäjä Veli-Matti Lahtinen katsoo, ettei kampanja poista vanhimpia autoja liikenteestä, koska niillä ajavilla ei ole varaa ostaa uutta autoa edes 1 500 romutuspalkkion turvin.

–Kampanjalla romutetaan niitä autoja, joita kaikkein vanhimmilla, 20-vuotiailla autoilla ajavat voisivat ostaa parin vuoden päästä. Tätä herrat tavoittelevat; ettei köyhin kansanosa autoilisi, vaan herrat saisivat morjestella liikenteessä vain tuttujaan, Lahtinen laukoo.

Hänen mielestään romutuspalkkio haittaa autopurkamoiden liiketoimintaa.

–Romutuspalkkion avulla purkuun tulleet autot olivat vielä niin uusia, ettei niistä tule varaosakyselyjä. Autot olivat yleensä perheen kakkosautoja, rouvien käytössä ja vähän ajettuja. Eivät ne olisi kuuluneet romuun, Lahtinen tuumii ja toteaa, että autopurkamo Lahtinen tarjosi osalle autonsa romuttavista jopa auton ostamista, mutta asiakkaat eivät suostuneet siihen.

–Moni oli niin innoissaan romutuskampanjasta, että oli jo käynyt sopimassa autokaupassa kaupat uudesta autosta.

Lahtinen kummeksuu, miksi autokauppa väittää olevansa huonossa jamassa.

–Ei se voi olla kannattamatonta, jos valtio työntää siihen 8 miljoonaa muutaman vuoden välein.

Jorma Lahtinen tietää valtion hyötyvän romutuspalkkiosta autokaupasta koituvien verotulojen ansiosta.

"Sumaa puretaan vieläkin"

Romutuskampanja sai viime vuonna niin innokkaan vastaanoton, että siihen varatut 3 miljoonaa loppuivat muutamassa kuukaudessa. Veli-Matti Lahtinen toteaa, että sumaa puretaan vieläkin.

Autopurkamoyrittäjä Jorma Lahtinen ennustaa suosion olevan suurta nytkin. Hän on kuitenkin samaa mieltä poikansa Veli-Matti Lahtisen kanssa siitä, ettei kampanja uusi sitä kaikkein vanhinta, saastuttavinta ja turvattominta autokantaa, koska niiden omistajilla ei ole varaa uuteen autoon.

–Valtiovallalle romutuspalkkio on tuottoisa, sillä se saa lisää autoverotuloja.

Trafin seurantatutkimuksen mukaan valtio saikin vuoden 2015 romutuskampanjalla 17 miljoonaa euroa autoverotuloja.

–Parempi olisi kuitenkin ollut, että valtio olisi jo 1990-luvun lamassa laskenut autoveron alas, jolloin venäläiset olisivat tulleet autokaupoille Suomeen eivätkä Saksaan. Autoveron alennus olisi tienattu sillä takaisin, Lahtinen ynnää.

Kun romutuspalkkio oli käytössä vuonna 2015, se oli suosittu. Romutuspalkkion avulla liikenteestä poistui tuolloin 8 000 autoa.

Viiden tonnin autoa ei kannata romuttaa

Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio muistuttaa, että auton omistajan kannattaa miettiä, minkä arvoinen auto kannattaa ennemmin romuttaa kuin myydä.

–Jos ei mieti ympäristösyitä, oman talouden kannalta ei kannata viedä romutukseen autoa, jonka arvo on enemmän kuin romutuspalkkio. En nyt esimerkiksi 5 000 euron arvoista autoa veisi palkkion toivossa romutettavaksi.

Kallio on eri mieltä Veli-Matti Lahtisen kanssa siitä, että romutuskampanja olisi poistanut liikenteestä liian nuoria ajoneuvoja. Hän viittaa Trafin seurantatutkimukseen, jonka mukaan vuonna 2015 käytössä olleen romutuspalkkion ansiosta liikenteestä poistuneiden autojen keski-ikä oli 18,6 vuotta. Kallio muistuttaa, että Suomessa on peräti 800 000 yli 15-vuotiasta autoa. Vuoden 2015 kampanjalla niistä poistui vain 1 prosentti eli 8 000 autoa.

Kallio uskoo romutuspalkkion tuovan nytkin runsaasti asiakkaita romuttamoihin.

Trafin seurantatutkimuksen mukaan vuonna 2015 romutuspalkkion hyödynsi useimmin nainen, mutta parempituloisempi ja iäkkäämpi kuin muut yli 10 vuotta vanhan auton omistajat.

–Mutta heidän keskitulonsa olivat pienemmät kuin uuden auton ostajien keskitulot muutoin ja he ostivat halvemman auton kuin uuden auton ostajat keskimäärin, ,mikä kertoo, että pienituloisia on ollut ostoksilla, Kallio huomauttaa.

Lähes 40 prosenttia romutuspalkkiota hyödyntäneistä ei ollut ikinä ennen ostanut uutta autoa.

Romutuspalkkion ehdot

Romutuspalkkion saa, kun vie vanhan autonsa romuttamoon tai kierrätyslaitokseen ja ostaa sitten aivan uuden auton. Pelkkä vanhan auton romuttaminen ei riitä palkkion saamiseen.

Hallitus ei vielä budjetin julkistamisensa yhteydessä täsmentänyt romutuspalkkion ehtoja, mutta totesi ehtojen olevan samat kuin vuonna 2015, jolloin romutuspalkkiota maksettiin ensimmäisen kerran. Silloni palkkiosumma oli 1 500 euroa. Summasta autoala maksoi 500 euroa ja valtio 1 000 euroa.

Vuonna 2015 romutuspalkkion ehdot olivat:

-Auto piti viedä viralliseen vastaanottopisteeseen. Se romutti auton ja antoi siitä romutustodistuksen.

-Romutuspalkkion sai vain henkilöautosta. Myös ostettavan auton piti olla henkilöauto.

-Romutettavan auton piti olla vähintään 10 vuotta vanha.

-Romutuspalkkion sai autosta, vaikka se ei olisi ollut vakuutettu, katsastettu eikä ajokuntoinen. Sen oli oltava kuitenkin rekisterissä eli palkkiota ei saanut rekisteristä poistetuista, pihan perälle unohtuneista autonraadoista ja peltoautoista.

-Romutuspalkkion sai vain yksityishenkilö. Yrityksiä palkkio ei koskenut.

-Romutuspalkkio myönnettiin vain sellaisen uuden auton ostoon, jonka CO2-päästöt olivat enintään 120 g/km. Sillä sai muun muassa pieniä city-maastureita, perheautoja ja pikkuautoja. Auton käyttövoimana piti olla joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), maa- tai biokaasu tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).

Lähde: Autokierrätys.fi

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: