Amorellan reitillä mahdollisesti 4-metrinen lohkare - Uutiset - Aamulehti

Otkes: Amorellan reitiltä löytyi "kovaa luonnonmateriaalia" – Väylävirasto arvioi, että kyse on lohkareesta

Merivoimilta saadun materiaalin perusteella lohkare on noin neljä metriä pitkä ja 1,5–2 metriä korkea. Väylä on tällä hetkellä suljettuna, ja sulkua voidaan edelleen tarvittaessa jatkaa.

Amorella oli sunnuntaisen onnettomuuden jälkeen keulastaan kiinni pohjassa Järsön saaren edustan matalikolla Ahvenanmaan saaristossa.­

28.9.2020 13:47 | Päivitetty 28.9.2020 20:39

Reilu viikko sitten onnettomuuteen joutuneen Viking Linen Amorella-aluksen reitin pohjasta on löytynyt kovaa luonnonmateriaalia, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) johtaja Veli-Pekka Nurmi STT:lle. Merivoimat kuvansi väyläaluetta viikonloppuna virka-apuna Otkesille.

Koska löydöksellä saattoi olla rooli Amorellan pohjakosketuksessa ja se saattaa vaikuttaa väylän turvalliseen käyttöön, Otkes ilmoitti asiasta Väylävirastolle ja alusliikennepalvelusta vastaavalle VTS-keskukselle. Väyläviraston meriväyläyksikön päällikkö Simo Kerkelä kertoo, että kyseessä on Merivoimilta saadun materiaalin perusteella noin neljä metriä pitkä ja 1,5–2 metriä korkea lohkare.

Ensimmäisenä lohkareesta uutisoi Demokraatti.

Amorella oli pohjakosketuksen sattuessa noin 200 matkustajaa ja 80 miehistön jäsentä. Henkilövahinkoja osumassa ei tullut.

Ei tietoa, miten päätyi väylälle

Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi vahvistaa löydöksen, mutta ei kommentoi sitä tarkemmin.

– Kovaa luonnonmateriaalia näyttäisi olevan sellaisessa paikassa ja sillä tavalla, mitä ei pitänyt olla, Nurmi sanoo.

Lohkare paljastui Merivoimien onnettomuusalueella suorittamissa merenpohjan tutkimuksissa viikonloppuna.

Nurmi kertoo, että Otkes arvioi nyt tutkinnassaan sitä, onko löydöksellä jonkinlainen rooli Amorellan pohjakosketuksessa.

Vielä ei ole tietoa siitä, miten lohkare päätyi väylälle.

– Ei ole vielä käsitystä. Tarkastelua ei ole vielä pystytty tekemään, mutta esimerkiksi me tulemme kyllä arvioimaan sitä, Nurmi sanoo.

Otkes sai viikonloppuna virka-apua puolustusvoimilta. Nurmen mukaan Otkesilla oli tarve selvittää pohjaa ja pohjarakennetta onnettomuusalueella ja merivoimilla taas siihen liittyvä kalusto ja osaaminen. Nurmi kertoo, että alustavan raportin tietojen pohjalta varmistetaan, onko löydöksellä vaikutusta väylän turvalliseen käyttöön.

Tutkimukset jatkuvat tankoharalla

Väyläviraston Kerkelän mukaan toistaiseksi ei ole tiedossa, onko lohkare väylän alueella vai sen ulkopuolella. Tiedossa ei ole, miten ja milloin lohkare on paikkansa löytänyt. Kerkelä huomauttaa, että vanhojen rekisteritietojen perusteella lohkaretta ei pitäisi meressä olla.

Pois suljettua ei Kerkelän mukaan ole, että lohkare olisi voinut liikkua Amorellan pohjakosketuksen yhteydessä, mutta muitakin vaihtoehtoja on.

Viime viikolla Väylävirasto teki onnettomuusalueella luotausmittauksia. Tällä viikolla alueelle on menossa vesiväylätutkimuksissa tankohara eli mekaaninen lautta, jonka pohjassa on tiettyyn syvyyteen ulottuva tanko.

–  Tankoharalla halutaan varmistaa, että kaikki on kunnossa, Kerkelä sanoi aamulla.

Kerkelä kertoo, että väylä on tällä tietoa suljettuna keskiviikkoon puoleenpäivään asti. Sulkua voidaan tarvittaessa jatkaa, jos tilanne sitä edellyttää.

–  Nyt näyttää, että asia saadaan tiistain aikana selvitettyä, ja sitten tehdään päätökset.

VTS Finlandin viestinnästä kerrotaan, ettei asiaa vielä kommentoida kesken tutkinnan.

Onnettomuustutkintakeskus Amorellan onnettomuudesta: Kyseessä on vakava paikka, tutkinta aloitettu

Amorella siirrettiin Långnäsin satamaan Ahvenanmaalla – näin tapahtumat sunnuntaina etenivät

Päivitys 28.9.2020 klo 20.38: Lisätty juttuun Veli-Pekka Nurmen haastattelu.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?