Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Hyvä elämä Urheilu Kulttuuri Tähtijutut Näköislehti Moro Mielipiteet

Ajokorttilakiin ja kuljettajantutkintoon on tulossa suuria muutoksia heinäkuun alussa – Kokenut liikenneopettaja pitää muutoksia isoimpina, mitä alalla on tullut vastaan

Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinto uudistuvat. Lakimuutosten on määrä tulla voimaan heinäkuun alussa. Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Jatkossa tie ajokortin saamiseksi on yksilöllisemmin valittavissa. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden, moottoripyörien ja henkilöauton ajokortin suorittamista. Mäntän Liikennekoulussa 11 vuotta liikenneopettajana työskennellyt Jani Mäenpää kertoo, että heinäkuun alussa voimaan astuvat muutokset ovat isoimmat, mitä alalla on vastaan tullut. Hän kokee jopa, että ajokortista on nykyään tehty huutokauppatavaraa. –Nuori kun tulee suorittamaan ajokorttia, on se usein hänen sen hetkisen elämänsä tärkeimpiä asioita. Lisäksi siinä hankitaan tärkeitä tietotaitoja koko loppuelämäksi. Uusi ajokorttilaki kuulostaa jopa hurjalta, arvelee Mäenpää. Simulaattori- ja virtuaalikoulutus lisääntyvät Puhutaan koulutustarpeen vähentämisestä ja tarpeesta halventaa hintoja. Autokouluala on jo täyttynyt simulaattoreista ja virtuaaliopetuksesta, uudesta ajoneuvotekniikasta puhumattakaan. Nämä ovat Mäenpäästä hyviä apuvälineitä, mutta antavat helposti väärän kuvan liikenneturvallisuudesta. Kuitenkin uudessa ajokorttiopetuksessa juuri näiden apuvälineiden käyttö tulee lisääntymään, sillä se halventaa ajokortin hintaa. –Olen jutellut tulevista muutoksista nuorten kanssa ja heidän viestinsä on selvä. Simulaattorikoulutusta pidetään turhana ja virtuaalikoulutusta epäkelpona. Nuoret haluavat vierelleen sen luotettavan aikuisen jolta voi kysellä ja joka neuvoo, kertoo Mäenpää. Lisäksi, kun mietitään ajokortin hintaa, niin usein maksamme auton vakuutusmaksuja vuodessa saman verran mitä ajokortti maksaa. Ajokortti maksetaan kuitenkin vain kerran, ja se on sijoitus koko loppuelämäksi. Ajokorttilain ja kuljettajatutkinnon uudistuminen tarkoittaa sitä, että tietopuolinen opiskelu jää enemmän oppilaan omille harteille. –On mielenkiintoinen yhtälö, että opetus vähenee ja tutkinnot vaikeutuvat. Jatkossa jokainen oppilas opettelee ajamista yksilöllisesti sen verran kuin tarvitsee. Jokaisella on kuitenkin vähintään 10 ajotuntia ennen ajokoetta, kertoo Mäenpää. Pakollisen opetuksen määrä vähenee Pakollisen opetuksen määrä vähenee uudistuksessa. Henkilöauton ajokortin suorittamiseksi vaaditaan jatkossa ensimmäisen ajokortin suorittajalta neljän tunnin teoriakoulutus ja kahdeksan tunnin riskitunnistuskoulutus sekä vähintään 10 tuntia ajo-opetusta. Yksi muutos on harjoitteluvaiheen poisjäänti ja syventävän vaiheen muuttuminen riskitunnistuskoulutukseksi, joka suoritetaan samalla kuin muukin kuljettajaopetus. Kuljettajaopetuksesta tulee yksivaiheinen. Riskientunnistuskoulutus ja harjoittelu suoritetaan ennen ajokoetta. Liukkaan kelin harjoittelu rajoittuu yhteen käyntiin radalla, ennen käyntejä oli kaksi: yksi ennen tutkintoa ja toinen syventävässä vaiheessa. –Ei ole vielä varmaa tietoa siitä, tarvitseeko radalla käydä vai voiko senkin suorittaa simulaattorilla. Ajokokeen jälkeen radalle ei enää tarvitse mennä, kertoo Mäenpää. Mäenpää muistuttaa, että uudistuksessa korostetaan yksilöllistä polkua kortin suorittamisessa. –Jokainen oppii, mutta jokainen oppii omassa tahdissaan. Mainitut oppimäärät ovat pakollisia ja minimi, mutta myös erittäin pieniä määriä, kertoo Mäenpää. Ajokorttilaki ja kuljettajantutkinto uudistuvat heinäkuun alussa. Uudistukset koskevat traktorin, mopon, mopoauton, mönkijöiden, moottoripyörien ja henkilöauton ajokortin suorittamista. Pakollisen opetus vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Jatkossa tie ajokortin saamiseksi on yksilöllisempi. Henkilöauton ajokortin suorittamiseksi vaaditaan jatkossa 1 ajokortin suorittajalta neljän tunnin teoriakoulutus, kahdeksan tunnin riskikoulutus ja vähintään 10 tuntia ajo-opetusta.