Aamulehdelle Googlelta iso rahapotti – Tavoitteena maailman parhaat personoidut push-viestit lukijoiden puhelimiin

Kännykkään tulvii jatkuvasti erilaisia ilmoituksia. Entä, jos ne olisivatkin juuri sinulle suunnattuja ja saisit ne oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa?

Ossi Ahola
Aamulehdelle Googlelta iso rahapotti – Tavoitteena maailman parhaat personoidut push-viestit lukijoiden puhelimiin

Nyt kehitettävä älykäs järjestelmä pystyy kerätyn tiedon perusteella päättelemään, keille kukin yksittäinen push-viesti kannattaa lähettää. Alma Regionsin kehitystiimistä Markus Aholainen (vas.), Seppo Roth, Jussi Maaniitty ja Ville Iivonen.

Jutta HögmanderAamulehti

Aamulehti alkaa kehittää käyttäjille personoitua digitaalista journalismia Googlen 300 000 euron avustuksella. Raha suunnataan puhelimen lukitusnäytölle ilmestyvien ilmoitusten eli push notifikaatioiden kehittämiseen.

–Tavoitteena on yhdistää kaksi asiaa: sovellus tietää entistä paremmin, mikä lukijaa palvelee, sekä journalismin ytimen eli punnitun ja yllättävänkin kattauksen tosista ja tärkeistä asioista, vailla sosiaalisen median samanmielisyyskuplan tylsyyttä, sanoo Aamulehden vt. vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu.

–Ytimessä on se, miten ihmiset kuluttavat meidän sisältöjämme: mikä heitä kiinnostaa ja missä tilanteissa, sijainnissa ja mihin kellonaikaan. Tavoitteena ovat maailman parhaat push-viestit, kertoo Alma Regionsin digitaalisen kehityksen johtaja Jussi Maaniitty.

Digitaalinen liiketoiminta on taistelua käyttäjien ajasta.

–Ennen taistelun voittajia ovat olleet he, jotka ovat päässeet kännykän kotinäytölle. Nyt taistelu on siirtymässä kotinäytön ikonimassasta lukitusnäytölle ja push notifikaatioihin, jotka muuttuvat yhä rikkaammiksi sisällöltään, Maaniitty toteaa.

Push-viestit liittyvät yleensä kännykkään ladattuihin sovelluksiin. Esimerkiksi Aamulehden push-viestiä klikkaamalla käyttäjä pääsee halutessaan lukemaan aiheesta lisää sovelluksessa.

Kehitystyötä tehdään samanaikaisesti myös muihin Alma Regionsin maakunta- ja paikallislehtiin.

Ilves ei kiinnosta kaikkia

Taustatyötä on tehty jo noin vuoden verran Tekes-rahoitteisessa projektissa, jossa tutkittiin Aamulehden mobiilisovelluksen käyttäjien toimintaa. Tutkimuksessa selvisi, että sovelluksen käyttäjät voidaan jakaa erilaisiin segmentteihin heidän lukutottumustensa perusteella. Osa luki esimerkiksi hyvin aktiivisesti urheilu-uutisia, toiset eivät koskaan.

–Ilveksen tappio ei kiinnosta kaikkia, Maaniitty sanoo.

Maaniityn mukaan projektin tärkeimpiä anteja oli tieto siitä, että personointi tekee palvelusta käyttäjän näkökulmasta houkuttelevamman. Samalla tiellä jatketaan Google-rahojen turvin.

Nyt kehitettävä älykäs järjestelmä pystyy kerätyn tiedon perusteella päättelemään, keille kukin yksittäinen push-viesti kannattaa lähettää. Toimitus päättää jatkossakin, mistä aiheista ilmoituksia lähetetään ja tärkeät ilmoitukset voidaan lähettää kaikille.

Silja Viitala
Alma Regionsin digitaalisen kehityksen johtaja Jussi Maaniitty toivoo, että uutta media-alustaa myydään tulevaisuudessa ympäri maailman.

Alma Regionsin digitaalisen kehityksen johtaja Jussi Maaniitty toivoo, että uutta media-alustaa myydään tulevaisuudessa ympäri maailman.

Myös tilanteen, ajan ja paikan merkitystä pohditaan.

–Jos pystytään tulkitsemaan, että aamun hetket tai illalla sohvalla vietetty aika ovat jollekulle parasta aikaa kuluttaa sisältöjä, eikö sisältöjä kannattaisi tarjota juuri silloin. Tai uutista Blockfestistä, jos ihminen on siellä käynyt, Maaniitty sanoo.

Kuplaa ei luoda

Maaniitty toteaa, että sosiaalisesta mediasta tuttu kupla-efekti pitää ottaa huomioon personointia kehittäessä.

–Palvelua pystytään personoimaan tiettyyn rajaan asti. Luotamme jatkossakin toimituksen älykkyyteen ja käsitykseen siitä, mikä on merkittävää.

Lisäksi on tarkoitus kehittää itse push-viestejä siten, että niitä on mahdollista rikastaa tekstin lisäksi esimerkiksi kuvalla tai videolla.

Aamulehti on lähettynyt sovelluksensa käyttäjille push-viestejä parin vuoden ajan. Viesti on tapa tavoittaa maksavat asiakkaat suoraan ilman välikäsiä, kuten sosiaalista mediaa.

–Push-viestit on nähtävä palveluna itsessään, ei ainoastaan keinona ohjata ihmisvirtaa mobiilisovellukseen tai verkkosivulle, Maaniitty toteaa.

Maaniityn mukaan on mahdollista, että sama teknologia otetaan käyttöön tulevaisuudessa laajemminkin Alma Mediassa. Tavoitteena on, että nyt luotavaa media-alustaa voitaisiin jatkossa myydä myös ulkopuolisille toimijoille ympäri maailman.

Googlen Digital News Initiative Innovation Fund on kehitysrahasto, joka jakaa rahaa eurooppalaisen journalismin digitaalisiin innovaatioihin. Raha on vastikkeetonta eli ei sido avustusta saavaa tahoa tai kehitettävää tuotetta Googleen.

Aamulehti kasvaa verkossa voimakkaasti. Jo yli kolmannes suomalaisista netin käyttäjistä lukee verkossa Aamulehteä. Aamulehden maksullista uutissovellusta käyttää yli 40 000 ihmistä.

Aamulehden artikkeleita luetaan digitaalisesti 40 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Tampereen markkina-alueella tavoitamme enemmän ihmisiä kuin internet: Aamulehteä ja Alma Median verkostoa käyttää viikossa 95 prosenttia ihmisistä.

Aamulehti on osa Alma Regionsia ja Alma Media -konsernia.


Kommentit (6)

  • Nimetön

    Eli samaan aikaan, kun esim. Yle ja Helsingin Sanomat, sekä useat isot kansainväliset mediat uutisoivat siitä, kuinka teknologiayhtiöt pyrkivät tarkoituksellisesti koukuttamaan käyttäjänsä tarjottaviin palveluihin, esim:

    https://www.hs.fi/teknologia/art-2000005488580.html
    https://yle.fi/uutiset/3-9972316

    Aamulehti ottaa vastaan yhdeltä maailman suurimmalta teknologiayritykseltä 300 000 euroa ”vastiikkeetonta” rahaa, ja pyrkii kehittämään keinoja, jolla puhelimeen saadaan entistä enemmän ”personoituja” uutisia.

    Eli toisin sanoen, ihmiset halutaan saada käyttämään Aamulehden sovellusta entistä enemmän, ja toimintamekanismit tämän saavuttamiseksi saadaan suoraan Googlelta? ”Personoidut” uutiset tarkoittavat myös sitä, että sinusta kerätään entistä yksityiskohtaisempaa tietoa. Kerääkö tätä Aamulehti/Alma Media vai Google, ja miten tätä tietoa mahdollisesti jatkokäytetään?

    Entä miten tämä vaikuttaa siihen, millä tavoin Aamulehti jatkossa suhtautuu teknologiayrityksien toimintaan, koskien esim. riippuvuutta aiheuttavien sovellusten kehitystä, tai teknologian ja yksityisyydensuojan ongelmiin. Tämä yhteistyö ei ainakaan ulospäin anna kauhean hyvää kuvaa Aamulehden toiminnasta.

  • höh

    Voisi Google ensin kehittää Androidistaan sellaisen, että kaiken maailman ilmoitusten viestien ja piippausten hallinnassa olisi jotain tolkkua. Nykyään se on joko, että ihan kaikki pois tai sitten ihan arpapeliä, miten saat joltain yksittäiseltä sovellukselta kaikki ilmoitukset vaiennettua. Aamulehti puolestaan voisi pitää huolen siitä, että sovelluksissaan mikään ilmoitus ei ole oletusarvoisesti päällä, vaan ilmoituksia haluavan ts. yöunensa pilaavan pitää nähdä vaivaa, että saa ne päälle. Ei viestejä on se paras viesti. Sen on olisi saanut ilman Googlen apurahaakin.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio