Kolumnit

60 km/h rajoitus tunnelissa tuhlaa kaikkien aikaa yli 124 000 tuntia

60 km/h rajoitus tunnelissa tuhlaa kaikkien aikaa yli 124 000 tuntia

Kolumni: Maan alla ajamista on harjoiteltu nyt vuosi. Rantatunnelin oikea nopeus olisi 80 km/h.

Kimmo Koski

Tampereen hieno Rantatunneli avattiin vuosi sitten. Alusta saakka ihmettelyä on herättänyt tunnelin todella alhainen nopeusrajoitus 60 km/h.

Ainakin seuraavat perustelut on kuultu alhaisen nopeusrajoituksen puolesta.

Tunneli on kaupunkimaisessa ympäristössä, ja sinne liitytään ramppien kautta.

Tunnelin kallistuskulma on niin jyrkkä, että nopeusrajoitus ei voi olla korkeampi.

Alhaisempi nopeus tekee tunnelista turvallisemman ajaa.

Korkeampi rajoitus tunnelissa ja matalampi tunnelin ulkopuolella aiheuttaisi jonoja.


Vuosi Rantatunnelin avaamisen jälkeen perustelut kuulostavat kyseenalaisilta.

Kyllä, ramppeja on, mutta opasteet ja liittymät ovat ehkä Suomen parhaimmat ja selkeimmät.

Kallistuskulman jyrkkyys on erikoinen perustelu, ainakin jos on ajanut Keski- ja Etelä-Euroopan vastaavissa tunneleissa. Perusnopeusrajoitus niissä on yleensä 90 km/h.

Tunneli on ollut Suomen turvallisimpia paikkoja liikenteessä vuoden ajan. Tilastoissa on vain yksi vakava onnettomuus, johon nopeusrajoitus ei vaikuttanut.

Puhe nopeusrajoitusten vaihtelemisesta tunnelissa ja sen ulkopuolella kuulostaa selittelyltä. Nopeusrajoitukset vaihtuvat muuallakin. Se on ihan normaalia.


Koska alhaista nopeusrajoitusta on puolustettu kevyin argumentein, otan käyttöön yhtä kyseenalaisen.

2327 metriä pitkän tunnelin ajamiseen 60 km/h kuluu 140 sekuntia eli kaksi minuuttia ja 20 sekuntia. 80 km/h ajamalla siihen kuluu 105 sekuntia eli minuutti ja 45 sekuntia.

Tunnelin liikennemäärä on ollut ensimmäisen vuoden ajan 12 800 000 autoa.

Kun 35 sekunnin ero ajassa kerrotaan liikennemäärällä, saadaan tunnelissa kulutetuksi ylimääräiseksi ajaksi 124 400 tuntia eli lähes 5200 vuorokautta. Tämän verran aikaa menetämme vuodessa, kun köröttelemme Pirkanmaan parhaalla tiellä.


Kaikki eivät kuitenkaan aja tunnelissa rajoitusten mukaan eli todellisuudessa ajanhukka on pienempi. Silmämääräisesti noin puolet kuskeista ajaa ylinopeutta. Ehkä noin kolmasosa ajaa reipasta ylinopeutta.

Reippaampi ajaminen tunnelissa varmasti yleistyy, kun poliisi kertoi sunnuntain Aamulehdessä, että poliisi ei ole valvonut nopeuksia tunnelissa.

Nyt olisi oikea aika tehdä rohkea liike ja nostaa tunnelin nopeusrajoitus suoraan kahdeksaankymppiin.

Kuudenkympin rajoitus rapauttaa uskoa sääntöihin ja niiden hyödyllisyyteen, kun parhaalla lähitienoon tieosuudella körötellään ja muualla ajetaan lujempaa.

Samalla olisi mahdollisuus estää tuleva mainehaitta, kun keskinopeusvalvonta aloitetaan tunnelissa. Syytökset autoilijoiden järjettömästä kyttäämisestä ja ihmisten holhoamisesta jäisivät vähemmälle.


Lue myös nämä


Kommentit (85)

  • Nimetön

    Yleinen nopeus mitä tunnelissa ajetaan on 75. Rajoitusta ei tarvitse nostaa.

  • JTW

    Vastuullisuus lisää oikeuksia. Holhoaminen vähenee sitä mukaan kun osoitetaan että ollaan vastuullisia. Eli kun Suomi nimisestä junttilasta puhutaan niin ei ikinä.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio