Liikenne

16 poroa jäi kerralla auton alle – Ylitornion kolari on erittäin harvinainen

Ylitorniolla 16 poroa kuoli maanantai-iltana kolarissa, kun porotokka juoksi suuren pakettiauton eteen.

Tuulikki Kourilehto
16 poroa jäi kerralla auton alle – Ylitornion kolari on erittäin harvinainen

Porot liikkuvat nyt kohti talvilaitumia. Kolariherkintä aikaa on iltapäivästä alkuiltaan kello 15–19.

Niina NiemeläAlma Media

Suuren porolauman jääminen auton alle on harvinaista Lapissa.

Paliskuntain yhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Ollila ei äkkiseltään muista yhtään vastaavaa tapausta.

–Muutama vuosi sitten maasturi ajoi useamman poron päälle Pudasjärvi-Oulun suunnalla. Silloinkaan määrä ei ollut näin iso, hän sanoo.

Ollila ei ole vielä ollut yhteydessä Ylitorniolle, joten tarkempaa tietoa tapahtuneesta hänellä ei ole.

Joskus useita poroja saattaa jäädä junien alle, kun eläimet kulkevat radalla.

Alkuilta kolariherkkää aikaa

Porokolaririski on korkeimmillaan marras-joulukuun aikana porojen vaeltaessa kohti talvilaitumia. Porojen määrä tiealueilla lisääntyy, kun eläimet liikkuvat laidunalueita halkovien teiden kautta.

Porokolareita sattuu Ollilan mukaan vuosittain Pohjois-Suomessa noin 3 000–5 000. Paliskuntain yhdistys on laskenut, että 40 prosenttia kolareista ajoittuu vuoden loppuun.

–Viimeisimmät luvut taisivat olla noin 4 000 kolaria. Määrää on vähentänyt Porokello-sovellus ja tiedottaminen, Ollila sanoo.

Tärkein tekijä kolareiden estämisessä on Paliskuntain yhdistyksen mukaan autoilijan ajokäyttäytyminen. Nopeuden pudottaminen erityisesti hämärän laskeutuessa auttaa ehkäisemään kolareita.

Alkuilta kello kolmen ja seitsemän välillä on Paliskuntain yhdistyksen mukaan kolariherkintä aikaa. Pimeä vuodenaika ja syysliukkaat ovat pahinta aikaa porokolareille.


Lue myös nämä


Kommentit (4)

  • Paikkakunnalla asuvana kerrottakoon ...

    Nimimerkille ”Tilhi” kerrottakoon, että 50 metrin päässä kolaripaikasta asujana näin ko. poroja liikkeellä päivän -2 päivää. Ne liikkuivat kahta puolta ko. pikatietä eli valtatie 21. Kolari tuli juuri pimeän alkaessa ja katuvalaistus on vain tien toisella puolella. Näin ollen kontrasti valaistuksen osalta on jyrkkä eikä pellolta tulevia poroja näe ennenkuin ne ovat tiellä. Pakkanen jääti tien, tie on suora n 2 km matkan ja vain alhainen nopeus olisi estänyt kolarin. Vaan tuossa kohdassa jopa rekat ajavat rajoitinta vasten eli nappi laudassa. Vain alle 50 km nopeus olisi jollain lailla estänyt kolarin, muutoin ei ehdi mitään tehdä. Miksi porot olivat vapaina onkin ihan toinen kysymys. Ihmettelin itse miten päästetäään porot pelloile sarkoja polkemaan, eikä ne olleet mitään ”ruottalaisten poroja”. Ilta ja yömyöhään tuossa paikassa palokunta ja joitain muitakin siivosi jälkiä. Aamulla harakat siivosivat loput jätteet, jotaka arvaat mitä ne olivat. Todella ikävä juttu ainakin tässä asiaa ajatellessani. Porot ovat itsepäiviä eivätkä ne vapaana ollessaan käsitä liikenteen olevan niille kuolema jos alle jää

  • Nimetön

    Uusin kommenttini lapin lisästä.Jutussa sitä on,ja ajavat muuten kelkoilla ja pelotteilla poronsa liikenteen joukkoon korvauksia vaatien.Kuten petovahinkot tehdään leukulla.Koti ja tuotantoeläimet aidattava ja estettävä niitten pääsy liikenteeseen.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet