Aleksi Röyhkiö viiletti viidenneksi Mikkelin rallissa, Konsta Saarinen suoritti loistavan debyytin nelikolla

Tamperelaista PR-Racingia edustava Aleksi Röyhkiö pitää nyt SM-sarjan viidettä sijaa kaikkiaan 58 pisteen potilla, kun urakkaa on yksi osakilpailu jäljellä. Kauden päätös koittaa Kouvolassa 30.9.–1.10.

2.9. 12:15

Ralliautoilu

Rallin SM-sarjan kuudes osakilpailu pidettiin viime viikonloppuna Mikkelin ympäristössä, näillä teillä oli viimeksi ajettu SM-pisteistä kesäkelillä 2008. Vaativilla ja nopeilla erikoiskokeilla Aleksi Röyhkiön vauhti riitti kovassa seurassa viidenteen sijaan.

Ylöjärveläinen Aleksi ja kartanlukija Antti Haapala yrittivät haastaa SM1-luokan vahvinta joukkoa, mutta iskukyky ei aivan riittänyt MM-tasollakin menestyneitä kuskeja vastaan. Volkswagen Polo -kaksikon pätkäajat olivat mittelön edetessä tasaisesti sijoilla 4–6.

”Kisamme kulki aikalailla omien odotusten mukaan, sillä pitkän kesätauon jälkeen ei ollut mahdollisuuksia vastata kärjen vauhtiin. Virheiltä vältyttiin, kalusto sekä renkaat pelasivat hyvin”, kertasi Röyhkiö.

”Järkevällä ajolla tultiin viidenneksi. Nopeilla teillä ei ajamiseen riittänyt tarpeeksi luottoa ja niillä osuuksilla varmaan jäätiin valtaosa ajasta. Kauden viimeiseen osakilpailuun yritetään valmistautua tehokkaammin, tavoitteena on olla lähempänä kärkeä.”

Orivesiläinen Konsta Saarinen käskyttää nykyisin tätä Mitsubishi Lanceria, jolla voitettiin elokuun alussa Suomen MM-rallin yhteydessä ajettu Nelivetomies-kisa.

Nuoren ralliuransa kaksi ensimmäistä vuotta 17-vuotias Konsta Saarinen käskytti etuvetoisia autoja, mutta Mikkelissä oli aika siirtyä tehokkaamman nelivetoisen kilpurin ratin taakse. Saarisen ensimmäinen kilpailu nelikolla sujui varsin positiivisissa merkeissä, kun tamperelaisen PR-Racingin rivejä edustava kuljettajalupaus nousi kertaheitolla SM-sarjan kokonaistilanteessa kympin kärkeen.

SM1-luokassa Mitsubishi Lancerilla kiitäneen Konstan sijoitus oli seitsemäs, kaikki edelle ajaneet kisasivat tehdastekoisilla WRC2-kategorian menijöillä. Merkittävää Konstan ja kartturi Joni Mäkelän suorituksesta teki se, että he olivat nopeimpia tuotantoautoihin pohjautuvien ralliautojen joukossa. Siinä porukassa Saarinen oli rallin erikoiskokeilla kolme kertaa nopein sekä neljä kertaa toiseksi nopein.

”Todella hieno kokemus, ajo lähti kulkemaan jopa yllättävän hyvin heti ensimmäisellä erikoiskokeella. Täytyy tosin muistaa, että tässä vasta opetellaan nelivetoisen auton metkuja”, kommentoi Konsta.

”Lopussa jarrujen kanssa oli pientä ongelmaa, mutta aikaa ei sen vuoksi juurikaan hävitty. Kaikki toimi nyt lähes moitteetta ja tuttujen renkaiden suorituskyky oli yhtä hyvä isommankin auton alla. Tuskin maltan odottaa seuraavaa kisaa.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut