Kun bensa ei riitä – Suomen pisintä rallierikoiskoetta leikataan erikoisesta syystä Tunturirallissa

SM-sarjan avaus kerää ennätysmäärän nykyaikaisia R5-ralliautoja.

Jussi Leinonen
Kun bensa ei riitä – Suomen pisintä rallierikoiskoetta leikataan erikoisesta syystä Tunturirallissa

Tunturiralli kaasutellaan 53. kerran Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä 26.-27. tammikuuta.

Kari Pyykkö

Suomen rallien pisimmän erikoiskokeen jatkaminen ei enää onnistu. Tunturirallia on ratkottu viime vuodet kisan päättäneellä Ristilammen erikoiskokeella, jonka maksimimitaksi jäi viime tammikuun 52 kilometriä.

53. Tunturiralli päättyy Ristilammelle, mutta nyt 48,69 kilometrin kohdalle. Miten tässä näin pääsi käymään, Arctic Lapland rallyn järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Heikki Poranen?

–Tietä siellä olisi ollut vaikka kuinka, mutta autoista loppuu bensa kesken, kertoo Poranen ja näyttää listan erikoiskokeiden ennakoiduista bensan kulutuksista.

Ristilammella tuo määrä on siirtymineen tarkalleen 50,72 litraa. Erikoiskoekilometrillä kilpuri kuluttaa 0,6-0,7 litraa, siirtymillä 0,2 litraa. R5-autot ja turboahdetut käyttävät 5 euroa litralta maksavaa kilpabensaa, N-ryhmäläiset ja turbottomat normaalia mittaribensaa.

Ristilampi – ratkaisujen näyttämö

Poranen myöntää, että Ristilampi on ollut viimeiset kolme vuotta voittoratkaisujen näyttämö, eikä se tilanne välttämättä muutu mihinkään vaikka pätkä lyhenee muutaman kilometrin.

Viime tammikuussa Teemu Asunmaa ajoi elämänsä erikoiskokeen Ristilammella ja nousi R5-ryhmän Skodallaan Tunturin sankariksi ohi kuusi kertaa kisan voittaneen Juha Salon.

Tunturi oli Asunmaalle hieno lähtölaukaus, sillä hän voitti kaikki SM-sarjan kolme talvirallia ja lopulta myös SM1-luokan Suomen mestaruuden.

Tunturi näytti askelmerkit muutenkin sarjaan. Juha Salo oli myös SM-pisteissä kakkonen. SM2-luokan voittanut Eerik Pietarinen juhli mestaruutta jo kesällä täydellisellä dominoinnilla.

24-vuotiaasta Pietarisesta povataan uutta tähteä alkavalle kaudelle, kun hän vaihtaa Mitsubishin Skodaan ja siirtyy SM1-luokkaan. Tuusulalainen väläytti osaamistaan kauden viimeisessä SM-rallissa Lempäälässä voittamalla Skodalla ylivoimaisesti koko porukan.

Mestari Asunmaa kabiinissa väki vaihtuu pelkääjän puolella, kun Jonne Halttunen siirtyi juniorilupaus Kalle Rovanperän kartturiksi MM-sarjaan. Asunmaan nuotit lukee toisen polven kartturi Ville "Riston poika" Mannisenmäki.

Myös kymmenkertaisen Suomen mestarin Juha Salon kartturi vaihtuu. Hommaa hoitaa alkavalla kaudella Topi Luhtinen.

Ruotsin mestari vauhdittajana

Suomalaiskuskeja vauhdittaa alkavalla kaudella myös Ruotsin mestari Jakob Jansson. Mitsubishi-kuski on voittanut Ruotsin mestaruuden kolmena vuonna peräkkäin.

Hän kävi kokeilemassa suomalaisvauhtia Lempäälässä syyskuun lopulla, mutta joutui keskeyttämään. Jansson ehti ajaa yhdet pohjat, joten vauhtia löytyy.

Oman värinsä kisaan tuo kolmatta kertaa Tunturiin osallistuva saudikuski Yazeed Al-Rajhi, Hän ajaa täysverisellä Ford Fiestan WRC-autolla. Ennen napapiirille saapumista mies on mukana 9000 kilometrin Dakar-rallissa Etelä-Amerikassa.

–Yazeed kertoi viimeksi, että ajaa Tunturirallin niin kauan kunnes voittaa, Heikki Poranen naurahti.

Toyota Gazoo Racingin junioriohjelmassa ajavat japanilaiset Hiroki Arai ja Takamoto Katsuta ajavat tutusti SM-sarjaa muutaman osakilpailun Tommi Mäkinen Racingin etuveto-Fordeilla. Urakka alkaa Rovaniemeltä.

Nuoria lupauksia mukana

Nuoret kuljettajat ovat Suomen rallin tulevaisuus. Yksi lupauksista on 21-vuotias Emil Lindholm. Hän siirtyy ajamaan Skodan R5-luokan autolla kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus Grönholmin rallitalliin. Austavaan kilpailuohjelmaan kuuluvat rallin SM-sarja ja Suomen MM-osakilpailu.

–Lindholm vuokraa kaluston meiltä. Hänellä on ollut nousujohteinen ralliura, joten haluamme samalla katsastaa Emilin kyvyt tulevaisuutta ajatellen. Kutsumme projektia kiekkotermein try outiksi, Grönholm kertoi tiedotteessa,

Emil on rallisukua, sillä isä Sebastian Lindholm on kahdeksankertainen Suomen mestari ja vaikuttaa yhä taustalla.

Skoda on merkkinä ottamassa yhä isompaa roolia SM-sarjan kärkitaistossa.

–Auto on helppo saada, se on nopea ja kestävä sekä on lähimpänä wrc-autoa, näki Heikki Poranen tämän hetken hallitsevan merkin suosion syyt.

Tunturirallia paikan päällä liki joka vuosi seurannut Sebastian Lindholm ennakoi, että Rovaniemellä nähdään ennätysmäärä R5-luokan autoja.

–Jos niitä viimeksi oli reilut 10, niin nyt niitä voi olla jopa 25, arvioi Lindholm, joka ennakoi Tunturiin jopa ennätysosanottoa. Viimeksi autokuntia oli 152.

53. Tunturiralli

53. Tunturiralli Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä 26.-27.1. 2018.

SM-sarjan avauskisalla on kokonaismittaa 886,67 km, joista erikoiskokeita 254,65 km (11 erikoiskoetta).

Ilmoittautuminen päättyy 15.1. 2018. Nuotitusjakso 22.1.-25.1. Ralli starttaa 26.1. klo 12 Lordin aukiolta, ensimmäinen auto maaliin 27.1. klo 19.33.

Rallin huoltoparkki Mäntyvaaran ravikeskuksessa, etähuoltoparkki 27.1. Kemijärven satamassa.

Rallin SM-sarjan kilpailukalenteri 2018:

25.-27.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi

16.-17.2. SM Vaakuna Ralli, Mikkeli

2.-3.3. SM Itäralli, Joensuu

18.-19.5. SM O.K Auto -ralli, Kouvola

15.-16.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki

31.8.-1.9. Enset Oy SM-Ralli, Sastamala-Huittinen

28.-29.9. SM Ralli Turku

Rallin Suomen mestarit kaudella 2017:

SM1 – Teemu Asunmaa (AlavUA)

SM2 – Eerik Pietarinen (SiAK)

SM3 – Miika Hokkanen (LahUA)

SM4 – Joonas Lindroos (ESRC)


Kommentit (4)

  • Nimetön

    60-70 luvun taitteen jenkkiauton (tarkemmin vm-69) kulutusta seuranneena useiden vuoisen ajan, kulutus oli keskimäärin 14,7 l/100 km. Tuo on siis ympärivuotinen keskikulutus usean vuoden ajalta.
    Autona oli 1830kg Chevrolet, moottorina 5,7l V8 300hv ja kolmivaihteinen automaattivaihteisto.
    Maantiekulutus (mitattuna n 1500 km:n kesälomareissulla Norjassa) oli 10,6 l/100km.

    Minulla myöhemmin ollut Audi A6 4,2l V8 Quattro, 300 hv, kulutti täsmäleen saman verran.

    Teho ei sis synny tyhjästä. Jokainen pieni ”talousihmekin” kuluttaa vähintään sen 20 l/100k, kun sillä ajetaan ”urku auki” .

    Ja kyllä, juuri näillä moottoreilla pyritään pienempää kulutukseen ja kulutus on pienentynyt huomattavasti aiemmista vuosista.
    Jos noihin autoihin vaihdettaisiin maantieajoon sopivat välitykset, poistettaisiin neliveto, yms, niin sitten ne menisi suunnilleen samaan kulutukseen sen perhetojotan kanssa.

  • Nimetön

    Käyttävätkö autot tosiaan 20 l/100 km normaalissa ajossa suomalaisella maantiellä? Sehän on siis 3-5 kertaa enemmän kuin kunnossa oleva auto käyttää! Ja rallinkin pitäisi kehittää autotekniikkaa taloudellisempaan suuntaan.

Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet