Iivo Niskanen paljasti Tampereella: tästä syystä hän on varovainen älylaitteiden käytössä

Iivo Niskanen seuraa älykellosta isoa kuvaa testien tueksi, mutta ei halua liian tarkkaa seurantaa.

Iivo Niskanen puhui tiistaina Tampereella älylaitteiden hyödyntämisestä harjoittelussa.

12.10. 11:50

Hiihdon kolminkertainen olympiavoittaja Iivo Niskanen suhtautuu maltillisesti älylaitteiden hyödyntämiseen hiihtoharjoittelussaan.

Niskanen, 30, vieraili tiistaina Tampereella Pihlajalinnan lääkärikeskuksen tilaisuudessa kertomassa muun muassa älylaitteiden käytöstään. Niskanen kertoi luottavansa pääosin älykelloon.

”En ole halunnut ottaa liian tarkkoja yöseurantoja. Niitä on ollut tosi paljon tarjolla ja on monenlaisia housujakin, joilla mitataan voimatuottoja”, Niskanen kertoi.

Syy varovaiseen suhtautumiseen löytyy Niskasen mukaan siitä, miten hän hyödyntäisi saatuja tietoja.

”Koen niin, että jos ottaisin liian tarkan seurannan, minusta tulisi liian varovainen harjoittelija.”

Niskanen sanoi älylaitteisiin perustuvien seurantojen menneen vuosien saatossa paljon eteenpäin. Hiihtäjiä testataan ympäri vuoden laajasti ja tarkemmin kuin mihin älylaitteilla pystytään.

”Kellossa pitää suhteuttaa se, että ei ole kaikkein tarkin, mutta isoa kuvaa pystyy siitä katsomaan. Omien testien tueksi se riittää. Valmentaja näkee netistä treenien sykkeet ja näkee missä maastonkohdissa treenejä on tehty”, Niskanen sanoi.

Niskasen kanssa Tampereella puhunut hiihtomaajoukkueen valmentaja Teemu Pasanen sanoi, että kaikki maajoukkuehiihtäjät käyttävät jotain älylaitteeseen perustuvaa seurantaa, mutta tarkkuus vaihtelee.

”Osa seuraa vähemmän tarkasti juuri sen takia, että ei tule stressiä”, Pasanen sanoi.

Hiihdon maailmancupin kausi alkaa Rukalta marraskuun lopussa. Vähitellen harjoittelu on siirtymässä lumelle, ja seuraavaksi vuorossa on korkean paikan leiri Italiassa Val Senalesissa.

Korkealle sopeutuminen on Niskasen mukaan helpottunut vuosi vuodelta kokemuksen myötä. Tarkoitus on pitää vielä hiihtonopeudet maltillisina ja saada hiihtokilometrejä alle.

Sopeutumisvaihe on Niskasen mukaan yksilöllistä, mutta kilpailukauden ollessa lähellä se pitää malttaa ottaa varman päälle. Sopeutumisvaiheen pitää olla ohi ennen ensimmäisiä ”laatutreenejä”.

”Kellon antamalla tiedolla mennään, aamulla mitataan aamupaino, happisaturaatiot ja muut, mitä on seurattu vuosien aikana. Ne ovat vahvistamassa omaa tunnetta. Niiden perusteella voi tehdä ratkaisuja, onko järkevää jopa keventää joku päivä”, Niskanen valotti.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut