Kymiring järjesti farssin, jossa on ainekset todella surkeaan jatko-osaan – kaksi asiaa herättää huolestuttavan kysymyksen

Iitin moottoriradan mahdollisuudet järjestää MotoGP-sarjan osakilpailu ovat niin pitkään vaakalaudalla, kun rata-alue on keskeneräinen.

Yksi tai kaksi rengasriviä ei riitä turva-alueeksi. Tämä oli yksi olennaisimmista puutteista, joiden perusteella MotoGP-osakilpailu peruttiin.

2.6. 18:30

Iitin moottorirata, Kymiring, on negatiivisten uutisten pohjaton hiekkakuoppa. Tuorein takaisku, MotoGP-osakilpailun peruuntuminen jälleen kerran, oli kuin mätä kirsikka keskeneräisen kakun päälle. Helposti voi sanoa, että jotain pitäisi tehdä, jotta farssi ei muutu todella huonoksi jatko-osaksi.

Kerrataanpa hiukan, mitä radalla on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta.

Lue lisää: Kymiringin MotoGP-kisa peruttiin jälleen, rata ei läpäissyt tarkastusta

Kymiringin suunnittelu alkoi vuonna 2007. Rata, siis asfalttipinta jossa ajetaan kilpaa, valmistui vuonna 2019 ja radalla piti ajaa MotoGP-osakilpailu vuonna 2020. Koronapandemian myötä kisa peruuntui ja sama tapahtui viime kesänä, mutta silloin heräsi jo epäilys, oliko kyse tekosyystä: rata ei ollut valmis suureen yleisötapahtumaan.

Sen sijaan suuria suunnitelmia on ollut. Yksi hillittömimmistä lienee Racing Lodge -nimellä kulkenut hanke, jossa loma-asuntoja siroteltaisiin radan varteen. Kaksikerroksisen rakennuksen parvekkeelta pystyisi seuraamaan kisoja, ja alakertaan oli havainnekuvissa sijoitettu autotalli, jossa olisi lasinen seinä: olohuoneesta voisi ihailla omaa autoaan...

Hanke oli jo itsessään veikeä mahdottomuudessaan, mutta tässäkin tuli nopeasti käytännön takapakkia. Hankkeeseen valittu rakennusyhtiö meni nurin.

Oma lukunsa ovat rataa vastustaneet kunnallispoliitikot, joita löytyy Lahtea myöden. Erilaisia valituksia on tehty, ja muun muassa Lahden osakkuus Kymiringissä meni nurin hallinto-oikeudessa.

Nyt on menossa poliisin esitutkinta siitä, onko Kymiringin tapahtumajärjestäjä Lahti Events oy antanut radalle 2,8 miljoonan euron lainan Lahden kaupungin rahapussista. Alkuperäinen valitus on tehty oikeuskanslerille, joka siirsi asian poliisille.

Lahden kaupunginjohtaja Pekka Timonen toteaa Etelä-Suomen Sanomille, että hänen tietojensa kukaan Lahti Events ei ole antanut lainaa Kymiringille. Kyse on siis esitutkinnasta – jäämme odottamaan, löytääkö poliisi aihetta varsinaisen tutkinnan käynnistämiseen.

Lahti Events on muutenkin keskiössä: Lahden kaupungin kokonaan omistama yhtiö pohtii parhaillaan suhdettaan Kymiringiin. Rahaa on palanut etenkin MotoGP:n markkinointiin ja muihinkin kuluihin Kymiringillä. Lahti Events ratkaisee lähiaikoina, vetäytyykö se Iitistä (reilut 50 kilometriä Lahdesta) kokonaan.

Kaikki aiemmat murheet olisivat jääneet taka-alalle, jos MotoGP-kisa olisi saanut järjestämisluvan tälle kesälle. Tässäkin meni kaikki pieleen: vielä reilua viikkoa ennen Kymiringin toimitusjohtaja Riku Rönnholm ehti sanoa, että kaikki on kunnossa. Oletus lienee ollut se, että töitä voidaan tehdä viime metreille asti.

Varikko on rakennuksena valmis, mutta varikkopilttuissa on vielä runsaasti tekemistä.

MotoGP-sarjan järjestämisestä vastaava Dorna Sports ei luonnollisestikaan tällaista riskiä ota radalla, jolla ei ole vielä järjestetty mitään suuria kisoja. Syy perumiseen oli selkeästi rata-alueen ja sen rakennusten keskeneräisyys, mutta tiedotteessa mainittu geopoliittinen tilanne nousi vahvasti esille kansainvälisessä mediassa.

Oikeasti sillä tarkoitettiin tavarantoimituksien viivästymistä, mutta esimerkiksi Britannian yleisradioyhtiö BBC veti hihasta Venäjä-kortin: BBC mainitsi, että Suomi on hakenut Natoon ja että Venäjä on suuttunut Suomelle. Tällaisilla jutuilla ei ole ainakaan myönteistä kaikua MotoGP-väen keskuudessa, jos Venäjä jatkaa hyökkäystään Ukrainassa vielä ensi vuonnakin.

Dornasta puheen ollen: siellä ei aina ole ollut jauhot puhtaissa pusseissa. Yhtiö sai Espanjassa miljoonien eurojen sakot verovilpistä muutamia vuosia sitten. Yhtiön johdossa ovat edelleen samat henkilöt.

Jotta Kymiringillä olisi varmasti riittävästi murheita, listaan pitää laittaa myös suomalaiset auto- ja moottoriurheilijat: radan vuokria pidetään liian kovina. Tuntihinnat huitelevat tuhannessa eurossa, mikä on enemmän kuin tuplasti verrattuna muihin suomalaisiin ratoihin. Selityskin löytyy: Kymiring, siis itse rata, on ainoa ykköskategorian rata Suomessa.

Miltä Kymiringin tulevaisuus näyttää?

Rahaa oli palannut jo viime syksyyn mennessä 30 miljoonaa euroa. Sen jälkeen joitain töitä on tehty, mutta valokuvien perusteella rata-alue näyttää aika samalta kuin viime syyskuussa, jolloin kävin siellä.

Radalle johtavat hiekkatiet ovat karuja, mutta se ei ole olennaista: sen takia MotoGP:tä ei peruttu, vaikka tunnelma radalle saavuttaessa on kaikkea muuta kuin juhlava.

Lue lisää: Kymiringin toimitusjohtaja Riku Rönnholm toivottaa F1-kisat tervetulleiksi: ”Emme pistäisi hanttiin”

Jotain kuitenkin olisi syytä tehdä, nopeasti ja itse asiassa paljonkin tai MotoGP:tä ei järjestetä ensi vuonnakaan. Suomen MotoGP-kisaa varten tehdyllä sivustolla todetaan, että kisa järjestetään mahdollisesti ensi vuonna. Tähän on linkki myös Kymiringin tapahtumakalenterissa.

Siis mahdollisesti. Näin on kaiketi pakko todeta, koska sama tarkastus on edessä ensikin vuonna.

Lisäksi tänä vuonna ei enää lipunostajille mainittu, että liput käyvät ensi vuoden kisaan. Tällä kertaa ainoa vaihtoehto on hakea maksetut rahat takaisin.

Niin, kisataanko ensi vuonna MotoGP:tä Kymiringillä? Radan omistajiin kuuluvan Suomen moottoriliiton puheenjohtajan Erkki Heikkisen toteamus ei ole aivan hirveästi lupauksia antava: ”Nyt meiltä vaaditaan vielä kärsivällisyyttä ja uskoa hankkeen toteutumiseen vuonna 2023.”

Pelastusrengas lienee syytä heittää nopeasti. Mutta kuka sen heittää?

Löytyykö joku, jolla on ylimääräistä pätäkkää vaikkapa 10–20 miljoonaa euroa, ja rata saataisiin kansainvälisen tason kilpailukuntoon? Nykyisistä omistajatahoista (A. Ahlström Kiinteistöt, AKK Sports Oy, Suomen Moottoriliitto ry ja yhtiön ex-toimitusjohtaja Markku Pietilä) ei taida tähän olla valmiutta eikä varoja. Jo MotoGP:n lisenssin vaatimissa miljoonissa euroissa on tekemistä.

Itse asiassa yksi tärkeä merkkipaalu on vielä tänä kesänä. Kymiringin rata-alueella kisataan, toivottavasti, motocrossin MM-osakilpailu (MXGP) elokuussa.

Sekin on peruttu kahtena edellisenä vuotena koronapandemian takia. Jo ihan viimeisen uskottavuusrippeen takia tämä olisi syytä hoitaa maaliin kunnialla.

Radan pituus on 4,5 kilometriä, ja siinä on 21 kaarretta sekä Euroopan gp-ratojen pisin pääsuora: 1,1 kilometriä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut