WRC-autojen aikakausi päättyy ja maailmanmestaruus ratkeaa Monzan MM-rallissa – Jari-Matti Latvala selventää, mikä autoissa muuttuu - Urheilu - Aamulehti

WRC-autojen aikakausi päättyy ja maailmanmestaruus ratkeaa Monzan MM-rallissa – Jari-Matti Latvala selventää, mikä autoissa muuttuu

Jari-Matti Latvala taustoittaa, mikä muuttuu ensi vuonna.

Jyväskylässä lentänyt Sebastien Ogier on Toyotallaan lähellä maailmanmestaruutta.

18.11. 19:25

STT, Monza

Yksi aikakausi rallin MM-sarjan historiassa päättyy viikonloppuna kauden 2021 viimeisessä osakilpailussa Monzassa. Vuonna 2017 sarjaan tulleet WRC-kilpurit jäävät historiaan, ja ensi vuonna lähtöviivalla nähdään hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot.

Uutta kalustoa on testattu vimmatusti syksyn mittaan, sillä uusi kausi käynnistyy jo tammikuussa Monte Carlosta.

Mikä sitten muuttuu? Annetaan MM-sarjan intohimoisimman persoonan vastata.

”Rallihybridissä on sama polttomoottori kuin nykyisissä autoissa. Isoin ero on tietenkin hybridiyksikkö, joka tuo lisää energiaa. Siitä voi saada hetkellisesti noin 100 hevosvoimaa lisää tehoa”, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala taustoittaa STT:lle.

”Lisäenergiaa ei kuitenkaan ole käytössä koko ajan, vaan tiettyinä hetkinä erikoiskokeen aikana. Akkua ladataan jarrutuksissa, ja sitten kun mennään kaasulle, tulee potkua lisää.”

Tuota potkua myös tallipäällikkö on päässyt kokemaan tiimin testikuskin Juho Hännisen kyydissä.

”Kun mennään kaasulle, sen tuntee pamauksena selässä. Se on vähän kuin vanhassa Audi Quattrossa, kun turbo pääsi alueelle. Se lyö kunnolla selän penkkiin, ja sitten mennään.”

Tekniikkaa supistetaan rajusti

Teknisiä uudistuksia uusiin Rally1-kilpureihin tulee rutkasti, eivätkä kaikki niistä ole olleet nykykuskien mieleen. Kansainvälinen autoliitto FIA ja MM-sarjan promoottori pyrkivät tekniikan yksinkertaistamisella kulukuuriin, mutta uudet autot maksavat silti jopa enemmän kuin vanhat WRC-autot.

”Akut tuovat autoon 100 kiloa lisää painoa, jonka myötä autosta tulee kömpelömpi. Keskilukko poistetaan, mikä tekee taas autosta jäykemmän. Rattivaihteet muutetaan mekaaniseen keppiin, aerodynamiikkaa poistetaan ja auton joustomatkaa rajoitetaan. Nämä kaikki yhdessä tarkoittavat, että auto tulee olemaan vähän hitaampi ja vähän vaikeampi ajaa”, Latvala pohtii.

”Katsojan kannalta pitäisi tosin olla aika näyttävää menemistä. Tietysti osalle kuskeista muutokset voivat sopia tosi hyvin ja toisilla voi olla vaikeuksia sopeutua.”

Rally1-hybridit muistuttava teknisiltä ominaisuuksiltaan alemman kategorian R5-luokituksen autoja.

”Niille kuljettajille, jotka ovat tottuneet ajamaan keskilukolla, nöyrällä autolla, joka ei aliohjaa, voi tuleva kausi tuoda pientä haastetta. Auto ei tule kääntymään niin hyvin, kun keskilukkoa ei ole. Esimerkiksi Esapekalle (Lappi) uusien autojen pitäisi sopia hyvin”, Latvala huomauttaa.

Ogier huipentamassa uransa

Toyotan Sebastien Ogier lähtee Monzan MM-ralliin tavoittelemaan uransa kahdeksatta maailmanmestaruutta, jonka myötä ranskalaistähti voi jäädä hyvillä mielin osa-aikaeläkkeelle. Ero ainoaan uhkaajaan tallikaveri Elfyn Evansiin on 17 pistettä.

”On minulla ollut paljon stressaavampia tilanteita aiemmin urallani. Minulla on kaikki kortit käsissäni, joten voin olla aika rennoin mielin”, Ogier sanoo MM-sarjan tiedotteessa.

Latvalan johtama Toyota voittanee Monzassa myös valmistajien MM-tittelin ensi kertaa sitten vuoden 2018. Mestaruuden varmistamiseksi riittää, että yksi Yaris WRC pääsee maaliin saakka.

”Mestaruus olisi täydellinen tapa päättää tämä nykyisten WRC-autojen aikakausi. Moottoriurheilussa mikään ei ole kuitenkaan varmaa ennen kuin maaliin on päästy”, Latvala toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut