Uutta tietoa Sotshin lentoturmasta: Venäläiskoneen maakosketus venähti pitkänlaiseksi, kiitotien loppupäästäkin mentiin toistasataa metriä yli

UTAirin Boeing 737 -turma aiheutti epäsuorasti yhden kuolonuhrin.

UTAir
Uutta tietoa Sotshin lentoturmasta: Venäläiskoneen maakosketus venähti pitkänlaiseksi, kiitotien loppupäästäkin mentiin toistasataa metriä yli

Onnettomuuskone oli tyypiltään Boeing 737-800. Arkistokuva.

Mikko Pulliainen

Venäläiset lento-onnettomuustutkijat ovat kertoneet lisätietoja syyskuun alussa Sotshin lentoasemalla sattuneesta lento-onnettomuudesta.

Kahdeksantoista henkilöä loukkaantui, kun UTAir-lentoyhtiön Boeing 737-800 -matkustajakoneen lasku meni pieleen Sotshissa syyskuun ensimmäisen päivän aamuyöstä. Vaikeissa sääolosuhteissa koneen laskukiito meni pitkäksi, ja se syttyi palamaan. Koneessa oli 166 matkustajaa sekä kuusi miehistön jäsentä. Kone oli tulossa Moskovan Vnukovon lentoasemalta.

Pelastustöiden yhteydessä lentoaseman vuoropäällikkö sai sydänkohtauksen ja menehtyi.

Vesikeli

Aviation Herald -verkkojulkaisu kertoi perjantaina venäläisen onnettomuustutkintavirasto Rosaviatsian julkaisemista alustavista tutkintatuloksista.

Rosaviatsian tietojen mukaan kone oli tekemässä mittarilähestymistä lentoaseman kiitotielle 06. Lentoaseman säätiedotteen mukaan tuuli oli voimakkuudeltaan 4 m/s suunnasta 170 astetta, pilvikorkeus oli 180 metriä ja kiitotiellä oli kolmen millimetrin kerros vettä. Tiedotteessa varoitettiin myös tuulensuunnan nopeasta vaihtelusta.

Tutkijoiden mukaan kone kosketti maata noin 1 300 metriä kiitotien päästä, miehistö ei kyennyt pysäyttämään konetta kiitotien jäljelläolevalla matkalla, ja kone meni kiitotien loppupäästä 140 metriä pitkäksi.

Venäläisviranomaisten julkaisemien ilmailukarttojen mukaan Sotshin Adlerin lentoaseman kiitotie 06-24 on pituudeltaan noin 2900 metriä, eli turmakoneella oli maakosketuksen jälkeen noin 1600 metriä jäljellä laskukiitoon. Maakosketusta voidaan siis pitää sangen myöhäisenä etenkin kiitotien pituuteen ja vallitseviin sääolosuhteisiin nähden.

Onnettomuustutkinta jatkuu.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Pääaiheet

Sammio