Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut Linnan juhlat

Kommentti: Entä jos H&M olisi pukenut pikkutytön päälle paidan, jossa lukee huora?

Ruotsalainen vaatejätti H&M mokasi pahemman kerran pukiessaan tummaihoiselle pikkupojalle hupparin, jonka rinnassa lukee ”coolest monkey in the jungle” eli vapaasti suomennettuna viidakon viilein apina. Sittemmin yhtiö on poistanut kuvan kaikista julkaisukanavistaan, vetänyt paidan pois markkinoilta ja pyytänyt julkisesti anteeksi tapahtunutta. Hyvä niin. Olen seurannut hämmentyneenä asiasta Suomessa käytyä keskustelua. Osa kommentoi rasismin olevan katsojan mielessä, jos apina-sana yhdistyy kuvan tummaihoiseen poikaan. Ei. Kyse ei ole katsojan tai yksittäisen ihmisen ongelmasta, vaan siitä, että sanoilla on historiansa ja merkityksensä yhteisessä kielenkäytössämme. Apina on yksi niistä haukkumasanoista, joilla tummaihoisia on historiallisesti alistettu ja joilla heidän ihmisarvoaan on vähätelty. Se ei muutu muuksi sillä, että historia kielletään. Mitä ajatuksia herättäisi, jos mainoskuvassa olisikin pikkutyttö, jonka paidassa lukee huora? Menisikö sekin vitsi vitsi -kategoriaan? Söpö tyttö, ihan kivannäköinen paita ja eihän tällaista kannata kirjaimellisesti ottaa. Vertaus on sikäli huono, että huora ei ole miltään kantilta katsottuna erityisen positiivinen termi. Toisaalta se on yhtä ruma ja alistava haukkumasana kuin apina. Episodi synnyttää erityisen voimakkaita tunteita maissa, joissa tummaihoisten eriarvoisella kohtelulla on pitkä ja kivulias historia. Yhdysvalloissa kiivas reaktio kumpuaa orjuudesta ja pitkästä taistelusta, jonka ansiosta tummaihoisille on saatu ainakin teoriassa samanlaiset oikeudet kuin valkoihoisille. Tasa-arvoinen maa ei silti ole. Esimerkiksi oikeusjärjestelmä on tutkitusti ankarampi tummaihoiselle syytetylle kuin valkoihoiselle. Suomessa aletaan jo ymmärtää se, ettei tummaihoista saa sanoa neekeriksi. No, ei häntä saa myöskään sanoa apinaksi. Sitä käytetään haukkumasanana meilläkin. Ystäväni kertoi juuri todistaneensa tilannetta, jossa nainen kivahti tummaihoiselle lapselle: ”Pois alta, apina.” Anteeksiantamatonta käytöstä lasta kohtaan. Osa selittää, että myös valkoihoisia lapsia voidaan nimittää apinoiksi. Itsekin sanon omia lapsiani välillä kaikella rakkaudella marakateiksi. Se ei silti vapauta sanaa erityisestä painolastista, joka liittyy tummaihoisten kohteluun. Emme olisi tässä, jos H&M olisi pukenut saman paidan valkoihoisen lapsen päälle. Erityisen hankalaksi apinaepisodin tekee H&M:n kannalta se, että kuvassa esiintyvä poika on malli, ei kuka tahansa, joka on itse valinnut ja laittanut vaatteen vapaaehtoisesti päälleen. Ruotsalaisfirmalla on ollut valta pukea pojalle vaatteet, jotka sen mielestä hänelle sopivat. Vallan mukana tulee vastuu – erityisesti, kun kyseessä on lapsi. Samaa paitaa on muuten myyty myös tekstillä mangrove-viidakon virallinen eloonjäämisekspertti, mangrove jungle official survival expert . Eksperttinä H&M:n mainoskuvissa esiintyi valkoihoinen poika. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja, joka vietti juuri vuoden Yhdysvalloissa ja herkistyi ihmisten eriarvoiselle kohtelulle ja sille, että sanoilla on merkitystä. Somekohu lähti käyntiin sunnuntaina 7.1. New York Timesin kolumnistin Charles M. Blowin tviitin siivittämänä. –Oletteko menettäneet järkenne, kolumnisti kysyi ja linkitti mukaan H&M:n kuvan, jossa tummaihoinen poika esiintyy apina-tekstillä varustetussa hupparissa.